Hej!

Har ett gammalt grustag sen 1970-80 talet skulle jag tro som angränsar till ett hörn av min tomt. Det innebär ett "stup" utmed tomtgränsen om ca 3-4 meter. Det här "stupet" har eroderat långsamt och fortsätter erodera. Resultatet är att ca 50 % av min tomtyta har sakta, sakta börjat luta ner mot gropen. Har känsla av att det blivit värre de senaste två åren.
Sandtaget kom till innan nuvarande ägare av grannfastigheten tillträdde. Vad jag initialt har förstått så är nuvarande ägare begränsat intresserad av att utföra åtgärder för att stoppa denna erosion.

År intresserad av det intresserad av det juridiska perspektivet.

Låter som en lämplig fråga till fastighetsjuristen här på byggahus.

Håller med att det är en fråga för jurist. Det kan potentiellt växa till ett jätteproblem för dig och då behöver du expertrådgivning. Skicka in frågan till redaktionen och håll tummarna att de vill lyfta frågan så kan du få gratis hjälp, annars rekommenderar jag dig att ta hjälp av egenbetald jurist.

Hade jag varit i din sits hade jag även skrivit ihop ett vänligt och välformulerat brev som påtalar dina observationer och farhågor och sedan skickar detta skriftligen till fastighetsägaren samt eventuellt även kommunen för att det ska noteras officiellt. Det skulle även vara bra att på något vis kunna följa hur förändringarna sker. Både historiskt om du har gamla bilder samt om du på något vis kan mäta marken i förhållande till ditt hus eller annan fast punkt. En sån här diskussion kan mycket väl ta flera år innan den får avslut, då är det viktigt att du kan bevisa att motparten varit medveten om problemen samt att det faktiskt har skett förändringar.

Man känner sig fyrkantig och formell i stunden, men gud vad glad man är i efterhand när man har belägg för sina påståenden :)

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
Tack för svaren.
Inte förvånad över svaren. De mer bekräftar redan vad jag tänkt. Har kontaktat markägaren med förslag om att köpa en bit mark av dem, en stiftelse, så att jag själv kan åtgärda de inverkningar grustaget har på min fastighet. Dyrt men då kanske det händer i närtid istället för juridisk och byråkratisk långbänk som säkert inte heller är gratis.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är sandtaget i drift? Där måste väl finnas miljötillstånd för verksamheten som reglerar uttag av sand och påverkan på omgivningen?
Kanske något för länsstyrelsen att titta på.

Nej etompau. Det har bara varit i drift en kort tid vid ett vägbygge då för längesedan.

För att ändå ge någon ledning skulle jag säga att 3 kap. 3 § jordabalken tillsammans med 32 kap. miljöbalken sannolikt är de lagrum som ska tillämpas.

Då jag tolkar det som att det var länge sedan grustaget var aktivt blir det kanske äldre varianter av motsvarande regler som gäller. Likaså kanske regler om preskription måste beaktas.

En besvärlig situation, men om grannens mark eroderar och drar din med sig torde det ju finnas någon form av ansvar hos grannen. Något har rimligen gjorts fel vid avslutandet av täkten.

• Gilla
MacAver
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.