MultiMan
Ja, jag har avvecklat pappersfaktura så långt det går eftersom PostNord alltför ofta inte går att lita på gällande brev längre. Får rätt många gånger per år grannarnas räkningar (och fordonspapper mm) och antagligen var det därför jag tidigare inte fick mina räkningar till och från. Detta började runt 2014 eller så, när posten ändrade rutiner och även bytte brevbärare frekvent. De har aldrig lyckats lösa problemet permanent sedan dess, så jag tröttnade.

P
MultiMan MultiMan skrev:
Betalning av e-fakturor går att ordna med fullmakt, har det själv så med SHB.
Låter bra! Hur går det till i praktiken? Antag följande scenario.
Min fru och jag får båda e-fakturor regelbundet (varje månad).
En viss månad är det jag som betalar räkningarna, och då vill jag komma åt min frus e-fakturor för att betala dem.
En annan månad är det min fru som betalar räkningarna och hon vill då komma åt mina e-fakturor.
(Jag utgår från att vi båda har fullmakter för den andres konton (både "på riktigt" och i internetbanken).
Jag läser och skickar runt 75% av alla SMS från datorn (flera olika t o m) med Google Messages. Funkar perfekt och mycket snabbare än via telefon.
Jag letade lite på https://messages.google.com men hittade ingenting för installation på min dator (macOS).

P
A Andy78 skrev:
Själv kör jag bara efaktura så långt det går.
Att mail hamnar långt ned löses genom att ha sortering med regler, vilket gör att mailen med fakturor eller vad det nu är hamnar i samma mapp.
Just det där har jag inga problem med. Likväl som jag sorterar pappersposten varje gång jag har vittjat brevlådan, och lägger räkningarna i en särskild låda, så sorterar jag email varje dag.

Det är dessutom närmast trivialt att göra avancerade sökningar bland sin email i jämförelse med att göra det bland pappersposten.

P pmd skrev:
Just det där har jag inga problem med. Likväl som jag sorterar pappersposten varje gång jag har vittjat brevlådan, och lägger räkningarna i en särskild låda, så sorterar jag email varje dag.

Det är dessutom närmast trivialt att göra avancerade sökningar bland sin email i jämförelse med att göra det bland pappersposten.
Du sortera mail du får frekvent manuellt?

P
S Skyflakes skrev:
Musikskolan har ett nytt system som heter ”Study along” man ska logga in där och betala. Förra terminen skulle man logga in på kommunens hemsida och det blev en inloggning med bankid för varje kurs och barn så totalt 4 inloggningar med bankid för barnens betalningar. Efaktura går inte att få.
Som så ofta när det gäller IT-system är det någon som har underlåtit att tänka.

P
A Andy78 skrev:
Du sortera mail du får frekvent manuellt?
Oftast ja. Brev med ärenden som jag inte har hanterat vill jag ha kvar i inkorgen tills de är åtgärdade. Sen arkiverar jag dem i lämplig mapp.

MultiMan
P pmd skrev:
En viss månad är det jag som betalar räkningarna, och då vill jag komma åt min frus e-fakturor för att betala dem.
En annan månad är det min fru som betalar räkningarna och hon vill då komma åt mina e-fakturor.
(Jag utgår från att vi båda har fullmakter för den andres konton (både "på riktigt" och i internetbanken).

Jag letade lite på [länk] men hittade ingenting för installation på min dator (macOS).
Det fanns inga obetalda just nu, men de dyker upp med full åtkomst för den jag har fullmakt för, under de vanliga menyerna. Går jag in nu under "utförda" så kan jag välja mitt eller den andra personens namn och se alla e-fakturor som blivit betalda hittills (inklusive extern länk till själva e-fakturan om jag behöver titta på den, precis som det ser ut innan de är betalda). Likadant under "kommande transaktioner", där jag väljer den andres namn under "Visa kommande transaktioner för".

Jag använder inte Apple av flera skäl som vi inte behöver gå in på här (såsom begränsningar i vilka appar man får installera, vilket ställer till problem med det vi diskuterar), så därför kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer ingående än denna Apple-sida jag googlade fram på någon sekund: https://support.apple.com/sv-se/HT202549 om du har en iPhone.
Har du Android-telefon (med Google Messages, men här kan du välja bland en stor mängd SMS-appar med olika funktioner om du vill) kanske detta hjälper:

Redigerat:
P pmd skrev:

Jag letade lite på [länk] men hittade ingenting för installation på min dator (macOS).
Använder du iphone eller annan telefon?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns inga obetalda just nu, men de dyker upp med full åtkomst för den jag har fullmakt för, under de vanliga menyerna. Går jag in nu under "utförda" så kan jag välja mitt eller den andra personens namn och se alla e-fakturor som blivit betalda hittills (inklusive extern länk till själva e-fakturan om jag behöver titta på den, precis som det ser ut innan de är betalda). Likadant under "kommande transaktioner", där jag väljer den andres namn under "Visa kommande transaktioner för".
Tack! Det tycks vara precis det jag vill ha.
Jag ska börja med hota min bank med att byta om den inte inför motsvarande funktionalitet. :–)
Om den svarar negativt, byter jag.

Jag använder inte Apple av flera skäl som vi inte behöver gå in på här (såsom begränsningar i vilka appar man får installera, vilket ställer till problem med det vi diskuterar), så därför kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer ingående än denna Apple-sida jag googlade fram på någon sekund: [länk] om du har en iPhone.
Har du Android-telefon (med Google Messages, men här kan du välja bland en stor mängd SMS-appar med olika funktioner om du vill) kanske detta hjälper:

[media]
Tack! Jag har inte en iPhone. Varför spelar det roll vilken slags telefon man har när man ska skicka och ta emot SMS med Google Messages på datorn?

På den version av macOS som jag kör (10.12 tror jag) kan man installera vad man vill, men man måste ändra en systeminställning för att kunna göra det.

Redigerat:
P
A Andy78 skrev:
Använder du iphone eller annan telefon?
Jag använder bankens androidapp för att betala räkningar, men bara för att scanna in OCR-nummer, belopp och BG från räkningen. Allt övrigt runt räkningsbetalningarna göra jag på min dator.

MultiMan
@pmd Handelsbankens app (som säkert många andra banker också) har stöd för att skanna QR-koder på räkningar och det går ju mycket fortare än det gamla skannandet av flera delar. Vill mest påminna om du missat det, men det kan ju vara att dina räkningar inte har QR-kod än också.

P
Tack för tipset! Nej, jag tror inte att jag har sett någon QR-kod på en räkning än.

På Handelsbanken kan både jag och frugan se våra e-fakturor. Första gången jag får en e-faktura betalar jag den från vårat gemensamma konto och då hamnar den så att även frugan kan se den nästa gång. Behövs inga fullmakter för oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.