I höstas köpte jag ett hus med lite mark till. Förra ägaren arrenderade tydligen ut markplätten som tillhörde huset.

Idag såg jag att en traktor har skördat gräset en liten bit bara,sedan for han iväg. Jag antar att han kom på att marken har bytt ägare,och därför inte skördade klart.

Dom får gärna fortsätta skörda på marken. Hur går jag tillväga för att komma i kontakt med denna person? Och om jag arrenderar ut till någon annan,hur funkar ett arrende? Vilka regler gäller och hur mycket får man i betalt?
 
Här kan du läsa om reglerna för jordbruksarrende (och andra arrenden)
http://www.arrendenamnden.se/Jordbruksarrende/

Fråga en granne som bott där länge eller närmsta bonde så brukar de ha koll på vem som brukar vilken mark osv. eller annars vem i byn som kan veta det. Eller kontakta säljaren?

På vissa platser får man betala för att någon ska komma och slå. Det finns säkert ställen där man kan få betalt också. Beror på hur bra mark, hur små plättar vilka bönder som finns nära och vad de har för behov.
Är det små plättar så tror jag de ofta får slå gratis och markägaren är glad att slippa hålla efter själv om man vill slippa att det blir slyskog på marken.
 
R Räknenisse skrev:
Här kan du läsa om reglerna för jordbruksarrende (och andra arrenden)
[länk]

Fråga en granne som bott där länge eller närmsta bonde så brukar de ha koll på vem som brukar vilken mark osv. eller annars vem i byn som kan veta det. Eller kontakta säljaren?

På vissa platser får man betala för att någon ska komma och slå. Det finns säkert ställen där man kan få betalt också. Beror på hur bra mark, hur små plättar vilka bönder som finns nära och vad de har för behov.
Är det små plättar så tror jag de ofta får slå gratis och markägaren är glad att slippa hålla efter själv om man vill slippa att det blir slyskog på marken.
Tack för ditt svar plus länk.
 
I södra Sverige är det nu stor brist på hö och vill någon hjälpa till att hålla landskapet öppet så låt dem slå kostnadsfritt. Det blir inte många kronor över på lite grässlåtter när kostnaderna för det är betalade när det gäller småarealer.
 
Kan tillägga att en anledning att låta dem slå gratis också är att det då inte blir ett arrende, dvs. lagreglerna gäller inte och man kan bara informellt komma överens om vad man vill.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Kan tillägga att en anledning att låta dem slå gratis också är att det då inte blir ett arrende, dvs. lagreglerna gäller inte och man kan bara informellt komma överens om vad man vill.
Igår kom traktorn tillbaka och slog klart gräset på min mark. Pratade med förra ägaren av huset,och dom sa att det var ett muntligt avtal dom hade ingått. Och att det är märkligt att dom fortsätter slå nu när marken har bytt ägare.

Ingen har pratat eller frågat mig. Dom slår gräset på min mark utan att ha pratat med mig som ny ägare....hm....vad säger man om detta?

Eftersom det är ett muntligt avtal förra ägarna ingick,så gäller inte detta,så förstår jag det?

Dom får jättegärna fortsätta slå marken,så det hålls öppet,men dom får gärna prata med mig först,känner jag. Det hela känns lite märkligt,minst sagt...
 
Är dom medvetna om ägarbytet då?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det råder väl stor brist på hö just nu, så personen kanske "passar på"?
 
P Pumba skrev:
Är dom medvetna om ägarbytet då?
Så kan det naturligtvis vara. Att dom inte vet om ägarbytet,men detta är en liten by där alla känner alla. Alla har koll på allting verkar det som. Folk som jag aldrig träffat förut kommer fram till mig och frågar hur jag trivs i huset:D Detta är jättetrevligt,men då borde dom ju ha koll på att marken bytt ägare med,tycker man.

Men men. Jag får ta ett snack med dom. Har nu fått tag på kontaktuppgifter,så jag vet vem jag ska prata med.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det råder väl stor brist på hö just nu, så personen kanske "passar på"?
Jag misstänker att det är så...
 
Varför gick du inte bort när de slog gräset och presenterade dig som nyinflyttad och markägaren?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Och ärligt talat så är det i så fall stöld, men att man tänker köra "oj, jag visste inte" eller "hoppsan det gick av bara farten".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och ärligt talat så är det i så fall stöld, men att man tänker köra "oj, jag visste inte" eller "hoppsan det gick av bara farten".
Jo kanske teoretiskt och kanske att man inte visste ;)
 
A AndersS skrev:
Varför gick du inte bort när de slog gräset och presenterade dig som nyinflyttad och markägaren?
Därför att jag blev lite paff av denna situation,och är helt ny i området. Har heller aldrig ägt en bit mark förut,så jag blev osäker på vad jag ska säga om jag går fram till traktorn så.
 
Dessutom brukar arrenden löpa på MINST ett år, samt minst ett års uppsägning,även om dom är muntliga. Det är för att man tex inte ska plöja och så för att sedan inte kunna skörda pga att någon säger upp arrendet.
Det är säljaren som borde sagt upp avtalet när han skulle sälja och talat om för köparen att det fans ett arrendeavtal.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.