9 815 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Offert med inräknat ROT-avdrag
Hantverkaren har nog ful lockat med roten,Fristående växthus innefattar INTE rotavdrag,O det borde hantverkaren vetat om dem är seriösa,Jag driver själv tak,o fasadfirma o skulle aldrig ful locka en kund så,Då tackar jag hellre nej till uppdraget,Detta om nåt kan haverera firman i form av dåliga recensioner.Tycker du absolut ska bestrida om dem inte skrivit i kontraktet att dom kräver dig på felaktig rot.yonna skrev:
Det brukar finnas standardtext på offerter att om inte ROT-avdrag godkänns skall beställaren betala hela summan. Oftast gäller det när beställaren skattemässigt har passerat den övre gränsen. Åtminstone har jag fått offerter med denna text. Du borde nog ha frågat och hantverkaren borde ha vetat. Försök att diskutera en lösning med honom dvs att ni möts på halva (?) vägen. Annars "tror" jag att hantverkaren kan kräva hela summan.
Var det ingen standardtext på offerten?
o den roten stämmer INTE,Rotavdrag är på max 30%på arbetskostnaden,så jobbet skulle kosta 30.000 o med underkänd rot så kräver dom dig på det dubbla,Läs själv helt galet,Vad var det för firma?Väldigt oseriösa,.Y Yxiii skrev:Går rakt på sak och hoppas att någon kan ge lite klarhet i detta.
Vi skulle bygga ett växthus och hade en bekant som skulle mura upp grunden. Det skulle stå på (tre lager lecablock). Tyvärr blev det inte riktigt bra då inga mått stämde och det blev inte rakt så vi tog kontakt med en firma som kom ut och kollade. Vi kom fram till att översta lagret lecablock måste bort och att den delen får muras om.
Där jag dessutom erbjuder mig att ta bort det lagret om det behövs för att det inte ska bli för dyrt, finns ingen anledning att ha snickare att knacka bort det för över 400:-/person i timmen.
Efter det får vi en offert på 30.000:- offerten är inklusive moms och med ROT avdrag inräknat.
där står även "fixa grunden löpande" med motsvarande timpeng.
Vi godkände offerten och bygget började och slutfördes.
när vi sedan får fakturan så är den på över 60.000:- för ROT är inte godkänt för växthus samt att man har lagt till 40 timmars arbete för att fixa grunden.
dom 40 timmarna är då för att ta bort översta lagret och mura om det... vilket vi naturligtvis trodde var inräknat när dom lämnade offerten.
får man lämna offert med inräknat ROT avdrag som inte gäller för det man bygger?
Ska man inte berätta för den som beställer jobbet om det sticker iväg så mycket i pris, borde finnas någon gräns?
Klicka här för att svara