Låter dyrt, men svårt att se att det är så extremt oskäligt att man kan vara säker på att vinna.

Men låt oss räkna lite. ROT-avdraget är satt till 1800 kr. Med 30 % ROT innebär det ett timpris på 375 kr inkl. moms för arbetet, givet 16 h. 1800/(0,3*16). Eller 300 kr ex. moms.

Det ger 1200 kr/h plus moms för bara maskinen. Då måste han ju skära emellan med minst halva kostnaden för att komma upp i det.

Dyrt, ja. Ockerdyrt? Nja.

Men du verkar ju veta vad du gör iom. att du betalat en del av fakturan och bestrider ett belopp som är under ett halvt pbb. Och att han får fram en advokat flera gånger snabbare än han lyckats göra jobbet säger väl något om affärsmetoderna.

Så att bara bestrida resten av fakturan och invänta att bli stämd till tinget är väl inte orimligt. Ev. Krav dessförinnan är ju bara att bestrida. Kostnaden vis förlust blir ju inte så mycket mer än nu.

Sen om det är rätt, eller bara ett sätt att försöka komma undan att betala för att du efteråt tycker att det är för dyrt, det är inte jag rätt person att bedöma. Men om det är som du säger att det är mer än dubbla normalpriset (vilket är min ogrundade känsla också), så är du ju inte helt ute i ogjort väder.

Avslutningsvis tycker jag ändå att man får finna sig i att betala lite mer för småjobb, så att nästan två dagar avrundas till två dagar tycker jag är rimligt, även om timtaxan kanske inte är det – och hur som helst vill man ju inte både åka på en förhöjd timtaxa och extra timmar.

• Gilla
MartinOW och 5 till
  • Laddar…
R
Förklaringen finns redan i första inlägget:

"I maskinens tim pris ingår en ruinerad maskinist för plöjning av jordvärme"

Om stackarn är ruinerad är det klart man får slanta upp.

• Gilla
  • Haha
videopac och 10 till
  • Laddar…
I en av bilagorna som jag fick från advokten var ett kostnadförslag från en annan entreprenör som plöjer ned slang och de skriver att de plöjer för 40:-/meter inklusive slang. drar man bort 13:-/m som är entreprenörspriset inklusive transport från grossist så det blir 27*650meter 17550:- och det är vad jag har betalt plus moms och minus ROT-avdrag. Så jag anser att jag har betalat efter ett av alternativen som de har anget ändå så har entreprenören skickat ärendet till kronofogden.

Ganska svårt att göra en kvalificerad gissning hur en domstol skulle kunna resonera i just detta fall. Klart är att fordran är tvistig, så borgenären kan inte vända sig till Kronofogden utan behöver i sådana fall vända sig till tingsrätten. Har borgenären ändå vänt sig till Kronofogden och de hör av sig, så är det bara för dig att bestrida med hänvisning till att fordran är tvistig och då kommer processen att avstanna hos myndigheten. Borgenären måste då ta ställning till om den vill gå vidare till domstol eller avskriva ärendet.

I Sverige råder, med vissa undantag, fri prissättning. Så en säljare kan fritt välja vad de tycker är en lämplig kostnad för sin tjänst/vara. Samtidigt finns också en skyldighet att lämna prisinformation. I vissa fall, som ditt, går det inte i förväg att uppge pris utan man behöver först komma överens om vad som ska göras. Då träder inte skyldigheten in innan man kommit överens om arbetes omfattning. Ett pris kan uppges i timpris och uppskattad antal timmar. I ditt fall verkar ni vara överens om att det är överenskommet att det görs på löpande timme samt att det uppskattas till c:a 2 dagars arbete. Men ni har, tyvärr, missat att diskutera faktiskt timpris.

Finns inget pris överenskommet har ändå motparten rätt till skälig ersättning. Så en tvist kommer ligga i vad skälig ersättning är. Här måste jag hålla med om att besluta om vad skälig ersättning faktiskt är åligger en domstol att avgöra. Däremot kan ni komma överens om något för att undvika att behöva få frågan prövad. Så där föreligger nog ett semantiskt missförstånd mellan dig och advokaten rörande begreppet.

Hur kommer en domstol ställa sig till vad som är skäligt? En snabb googling gav resultatet:

https://www.byggstart.se/pris/gravning

Där uppges att i deras databas så ligger priset mellan 700-1500 kr/timme (i och för sig inkl moms). Så även om det ligger i det högre spannet, så är det nog svårt att påstå att det är ett uppenbart oskäligt timpris.

När det gäller transport så vill alltså motparten ha 5000 kr, medan du tycker att ett skäligt pris vore 900 kr/timme. Om man då tänker att det är 5 timmar, så skulle det innebära 2.5 timme för att lasta på maskin, transportera över den samt lasta av. Sedan samma procedur men i omvänd ordning för transport därifrån. Personligen tycker jag inte att 5 timmar då låter uppenbart oskäligt heller, även det kanske även det är i det högre spannet.

Så kan inte spontant påstå att det är uppenbart oskäligt, vilket försvårar för dig i en eventuell prövning i domstol. Jag tror inte rätten kommer ge sig in i att försöka räkna ut om det tog 2 eller 2.5 timme för transporten. Nu framgår det inte hur långt ifrån du och motparten ligger i diskussionen. Men även om du skulle få rätt till 100% i en prövning, kan jag inte se att det skulle vara speciellt många tusenlappar som du "får tillbaka".

• Gilla
nagrom00 och 2 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Förklaringen finns redan i första inlägget:

"I maskinens tim pris ingår en ruinerad maskinist för plöjning av jordvärme"

Om stackarn är ruinerad är det klart man får slanta upp.
Det är ordagrant från specifikationen som advokaten senare skrev att den endast är ungefärlig. Men den maskinist som var på plats och utförde arbetena var både RUTINERAD och yrkesvan.

Har ni alltså inte kommit överens om pris eller hur pris ska beräknas innan ni var överens om arbetet? Det förekommer att man avtalar om ett jobb, utan att bestämma detta.
Jag uppfattar av det som sagts hittills, att inget pris har preciserats av någon part. Är det riktigt?

Så tråkigt sits för dig att behöva reda i. Hoppas att det finns en väg att lösa det.

Men en sak som du ska ha med dig här nu är, att svaret du fått från advokaten, som rör bestämning av ett skäligt pris i den här situationen som uppstått - då ni inte tycks överens - är faktiskt korrekt: ingen av er parter kan ange skälighet, utan det rör en rättsfråga, som någon redan är inne på.

Däremot, om det går till tinget, betyder det att du och entreprenören, som berörda parter ansvarar för att visa på de omständigheter som ligger till grund för en sådan skälighetsbedömning.
Båda parter kan således framställa bevisning om vad som ska läggas till grund för skäligt pris, eller också, bevisning för andra omständigheter som kan påverka skälighetsbedömningen.

Om ingen part anser att det finns ett bestämt pris på förhand, så är det entreprenören som ska bevisa att det begärda priset är skäligt; framgår ur 40§ KtjL; du som konsument ska ha en specificerad räkning för din förståelse hur räkningen är upplagd och för din bedömning av det utförda arbetets art och arbetets omfattning.

Du har alltså inte bestritt allt, utan betalat en viss del, klokt; och därmed medgett ett belopp som ligger en bit under det entreprenören begär. Det belopp du nu betalt och det begärda beloppet bildar ramen; om det går till tinget, så är det processens ram.

Kom ihåg nu, att om entreprenören inte helt och hållet kan styrka omständigheter för sitt begärda pris (alltså om han inte kan bevisa fullt ut att hans begärda pris ska gälla, med sina underlag) så kan det skäliga priset mycket väl sättas på annat sätt inom ramen, exv. där du anser det är rimligt, eller inom intervallet mellan ditt medgivna pris och det begärda priset.Han har bevisbördan.

Du har begärt andra entreprenörer göra bedömningar (offerter om jag förstår det rätt), det kan bli ett bra komplement för din bild, bra där. Men du kan också behöva fundera över vilka andra omständigheter som rått, fundera lite om det finns skäl som du behöver syna lite mer, som påverkar din bedömning och dina underlag, har förseningar gjort nåt.. etc. En kalkyl, som en expert kan räkna på, beroende på situationen, för en helhetsbedömning (inkl. ROT-fråga), som kan ge underlag för din del, är något att överväga. Om du alltså avser bestrida den del du inte betalat.

Ofta är det bra att pröva om man kan komma fram till något belopp utanför rättslig prövning; alltså att först försöka se om det går att förlika sig på någon nivå.

Redigerat:
J _JW skrev:
Behöver hjälp av någon som vet vad som gäller vid en domstolsförhandling och föreläggande hos kronofogden. Tvisten är mindre ett halvt prisbasbelopp. Har man någon chans eller är det OK att man blir lurad?

Det här är den korta versionen.

Tog kontakt med entreprenör under hösten för att jag behövde hjälp med att plöja ned slang till en jordvärmeanläggning. Han var på plats vid två tillfällen och vi diskuterade hur arbetet skulle genomföras. Vi kom överens om att jag skulle göra alla förberedande arbetena så som inköp av slang, ledningsanvisning från Ledningskollen, samt hjälpa till med slangdragning.

Det arbete som han skulle utföra var att plöja ned slangen och han bedömde att det skulle ta cirka två arbetsdagar och det skulle debiteras per timme.

Arbetet skulle genomföras 4-5 veckor efter platsbesöket för då var maskinen ledig. Efter en tid så tog jag kontakt igen och då flyttades arbetet fram ytterligare några veckor. Sedan blev jag uppringd efter en tid och då meddelade entreprenören att det kommer någon annan och som kör men att arbetet fortfarande skulle gå genom honom.

När högarna från de förberedande arbetena började att frysa fast så tog jag kontakt igen för att ta reda på om det skulle bli något arbete utfört innan vintern. Då fick jag till svar att det kommer en grävmaskin nästa dag.

Följande dag kommer en lastbil med grävmaskinen, vi går igenom var slangen ska plöjas ned, arbetet påbörjas och avslutas nästa dag.

Fakturan på 36 356:- för mindre än 2 arbetsdagar med en 14 tons grävmaskin är ett mycket högre belopp än vad jag hade räknat med och ber om en specifikation.

Ordagrant urklipp från specifikationen:

Förtydligande till faktura på jord värme plöjning

I maskinens tim pris ingår en ruinerad maskinist för plöjning av jordvärme avseende djup på

förläggning samt täthetsprovning .Han har varit i två dagar hos er det är vad vi har sagt som

ungefärlig tid för jobbet.

Maskintid 16 timmar *1499kr inklusive plogutrustning 23984kr

Transport maskin 5000kr

Hyra slangvind kompressor utrustning för täthetskontroll Per dag 1250kr

Moms på ovanstående belopp 7871kr

39355kr

Avgår rotavdrag 1800kr

Summa 37555kr

Normalpris för grävmaskinen 800:-/h plogutrustning 150:-/h transport 900:-/h det är inom samma postnummer. Slangvindan och en kompressor kostar nästan lika mycket att köpa som hyran för 2 dagar.

Skickade en specificerad bestridan men ett förslag på en rimlig kostnad. Efter en månad så får jag ett svar från en advokat.

Urklipp del av brevet:

Det kan således konstateras att ett motsvarande arbete uppgår till vad som är linje med vad ”E” fakturerat. Att ”E” sedan fakturerat utfört arbete enligt meter/pris, vilket är brukligt inom branschen, och inte enligt ett timpris saknar relevans för sakfrågan. Beställaren ska betala vad som är skäligt för utfört arbete.

Av Beställarens mail av den 12 januari 2021 gör Beställaren gällande att ”E” i efterhand konstruerat specifikationen till fakturanummer XXXXX. Det bestrids att ”E” i efterhand på något sätt ändrat eller avsett att ändra fakturerat belopp. Varför ”E” översände en specifikation till fakturanummer XXXXXX var för att Beställaren efterfrågade detta, men då det inom branschen är brukligt att fakturera pris/meter för arbete av det aktuella slaget, försökte ”E” utvisa en klarare bild av hur kostnaderna uppskattningsvis fördelat sig. Beloppen som angetts i specifikationen som ”E” översänt till Beställaren är alltså endast ungefärliga i syfte att bryta ner kostnaderna för Beställaren.

Besvarade brevet med att det var märkligt förutsättningarna skulle ha förändrats när det aldrig har varit fråga om något pris per meter utan endast pris per timme och att en specifikation endast är ungefärlig. Har fått ytterligare ett brev från advokaten där han bland annat skriver:

Inledningsvis får det uppmärksammas att om det, av ”E”, fakturerade beloppet är skäligt eller inte är en rättslig bedömning som ankommer på domstolen att avgöra, se NJA 2006 s. 367. Det finns därför ingen anledning för ”Beställaren” att spekulera i själva skäligheten av det fakturerade beloppet.

För att få ett slut på det här har betalat lite mer än vad som jag anser är skäligt men idag har jag fått e-post från ”E” där han kräver att jag ska betala resterande belopp och att ärendet är skickat till kronofogden för betalningsföreläggande.

Med facit i hand så hade det varit bra med skriftligt avtal men vi bor på samma ort och har flera gemensamma bekanta så att be om en skriftlig offert hade varit nästan som en förolämpning.

Med Vänlig Hälsning Beställaren
som Entreprenörens Advokat kallar mig
I det här fallet och många andra fall med inget eller dåliga avtal så kommer Arn eller Tinget titta på 36:an i Ktjl. Dom har helt enkelt inte några andra val. Det blir oftast samma sak när man inte är överens om antalet fakturerade timmar vilket är ganska vanligt när man löser avgöranden från Arn.

Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

”Med facit i hand så hade det varit bra med skriftligt avtal men vi bor på samma ort och har flera gemensamma bekanta så att be om en skriftlig offert hade varit nästan som en förolämpning.”

Jag förstår inte resonemanget alls. Det har väl inte direkt blivit bättre nu utan avtal?

Utan att ha alla korten på bordet är det svårt att göra en bedömning. Min spontana bedömning är dock att dina chanser att vinna framgång hos Tinget är små. Men samtidigt är risken stor att entreprenören kommer vilja göra upp i de förberedande förhandlingarna innan Själva Tingsrättsförhandlingarna.

Summan ni är oense om är liten. Det innebär att den hamnar under sk. Småmål. Där ska varje part stå för sina egna rättegångskostnader oavsett utfall. Kanske är det därför Arn du ska vända dig till istället?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tycker den primära missen verkar vara att ingen har förstått eller upplyst om att det faktiskt tillkommer andra kostnader än bara ren arbetstid. Ts har tydligen ansett att det bara ska debiteras timmar för det hade entreprenören pratat om och entreprenören i sin tur trodde antagligen att ts förstod att det handlar om mer än så.....Detta hade nog kommit till ytan om en skriftlig offert funnits. Det kan tyckas löjligt att be om en sådan om man "känner varann" men missförstånd uppstår alltid oavsett relationer.
Löpande timmar på "allt" förekommer nog mest i stora byggen och där man jobbar på kontrakt under lång tid. Där kan entreprenören såklart inte debitera extra för en maskintransport som de kanske gör ändå under arbetade timmar men för et pluttjobb för en enskild person nån dag bara så debiterar man såklart faktiska kostnader förutom arbetstid. Man kanske inte ens har en maskintransport utan anlitar andra själv och bara en sån kan ju gå på en slant. Och sen resten....Så nä jag tycker inte beloppet låter orimligt heller.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
J _JW skrev:
Behöver hjälp av någon som vet vad som gäller vid en domstolsförhandling och föreläggande hos kronofogden. Tvisten är mindre ett halvt prisbasbelopp. Har man någon chans eller är det OK att man blir lurad?

Tog kontakt med entreprenör under hösten för att jag behövde hjälp med att plöja ned slang till en jordvärmeanläggning. Han var på plats vid två tillfällen och vi diskuterade hur arbetet skulle genomföras. Vi kom överens om att jag skulle göra alla förberedande arbetena så som inköp av slang, ledningsanvisning från Ledningskollen, samt hjälpa till med slangdragning.

Det arbete som han skulle utföra var att plöja ned slangen och han bedömde att det skulle ta cirka två arbetsdagar och det skulle debiteras per timme.

Arbetet skulle genomföras 4-5 veckor efter platsbesöket för då var maskinen ledig. Efter en tid så tog jag kontakt igen och då flyttades arbetet fram ytterligare några veckor. Sedan blev jag uppringd efter en tid och då meddelade entreprenören att det kommer någon annan och som kör men att arbetet fortfarande skulle gå genom honom.

När högarna från de förberedande arbetena började att frysa fast så tog jag kontakt igen för att ta reda på om det skulle bli något arbete utfört innan vintern. Då fick jag till svar att det kommer en grävmaskin nästa dag.

Följande dag kommer en lastbil med grävmaskinen, vi går igenom var slangen ska plöjas ned, arbetet påbörjas och avslutas nästa dag.

Fakturan på 36 356:- för mindre än 2 arbetsdagar med en 14 tons grävmaskin är ett mycket högre belopp än vad jag hade räknat med och ber om en specifikation.

I maskinens tim pris ingår en ruinerad maskinist för plöjning av jordvärme avseende djup på

förläggning samt täthetsprovning .Han har varit i två dagar hos er det är vad vi har sagt som

Transport maskin 5000kr

39355kr

Avgår rotavdrag 1800kr

Summa 37555kr

Normalpris för grävmaskinen 800:-/h plogutrustning 150:-/h transport 900:-/h det är inom samma postnummer. Slangvindan och en kompressor kostar nästan lika mycket att köpa som hyran för 2 dagar.

Skickade en specificerad bestridan men ett förslag på en rimlig kostnad. Efter en månad så får jag ett svar från en advokat.

Urklipp del av brevet:

Det kan således konstateras att ett motsvarande arbete uppgår till vad som är linje med vad ”E” fakturerat. Att ”E” sedan fakturerat utfört arbete enligt meter/pris, vilket är brukligt inom branschen, och inte enligt ett timpris saknar relevans för sakfrågan. Beställaren ska betala vad som är skäligt för utfört arbete.

Av Beställarens mail av den 12 januari 2021 gör Beställaren gällande att ”E” i efterhand konstruerat specifikationen till fakturanummer XXXXX. Det bestrids att ”E” i efterhand på något sätt ändrat eller avsett att ändra fakturerat belopp. Varför ”E” översände en specifikation till fakturanummer XXXXXX var för att Beställaren efterfrågade detta, men då det inom branschen är brukligt att fakturera pris/meter för arbete av det aktuella slaget, försökte ”E” utvisa en klarare bild av hur kostnaderna uppskattningsvis fördelat sig. Beloppen som angetts i specifikationen som ”E” översänt till Beställaren är alltså endast ungefärliga i syfte att bryta ner kostnaderna för Beställaren.

Besvarade brevet med att det var märkligt förutsättningarna skulle ha förändrats när det aldrig har varit fråga om något pris per meter utan endast pris per timme och att en specifikation endast är ungefärlig. Har fått ytterligare ett brev från advokaten där han bland annat skriver:

Inledningsvis får det uppmärksammas att om det, av ”E”, fakturerade beloppet är skäligt eller inte är en rättslig bedömning som ankommer på domstolen att avgöra, se NJA 2006 s. 367. Det finns därför ingen anledning för ”Beställaren” att spekulera i själva skäligheten av det fakturerade beloppet.

För att få ett slut på det här har betalat lite mer än vad som jag anser är skäligt men idag har jag fått e-post från ”E” där han kräver att jag ska betala resterande belopp och att ärendet är skickat till kronofogden för betalningsföreläggande.

Med facit i hand så hade det varit bra med skriftligt avtal men vi bor på samma ort och har flera gemensamma bekanta så att be om en skriftlig offert hade varit nästan som en förolämpning.

Skicka PM med ett telefonnummer så ska du få hjälp.

N
När jag fick mitt nya avlopp installerat här i januari såg timpriserna ut så här:
Grävmaskinist (en rutinerad sådan): 450:-/tim. plus moms och sedan avgår ROT-avdrag.
Grävmaskin 18 ton: 450:-/tim. plus moms.
Transport grävmaskin (c:a fem mil) 1350:- plus moms.

J _JW skrev:

Transport maskin 5000kr

39355kr

Avgår rotavdrag 1800kr

Summa 37555kr

Urklipp del av brevet:

Jag Tycker det låter helt rimligt, är rätt dyra maskiner som används och med transport så drar det iväg.
Om man har dåligt med pengar så kanske man kan vänta med att beställa jobb, tycker många privat personer gnäller över va saker kostar , har du inte råd, skit i att beställa jobbet.

J
T tonyjo72 skrev:
Jag Tycker det låter helt rimligt, är rätt dyra maskiner som används och med transport så drar det iväg.
Om man har dåligt med pengar så kanske man kan vänta med att beställa jobb, tycker många privat personer gnäller över va saker kostar , har du inte råd, skit i att beställa jobbet.
Råd o råd.

Det behöver väl inte handla om att inte ha råd. Det handlar ju om att TS inte vill bli blåst.
Även om jag skulle ha råd att betala en snickare 5000:-/h för att bygga en altan betyder det ju inte att jag vill göra det.
Här handlar det ju dessutom om att TS förväntat sig ett pris per timme, som han alltså haft råd med, men att det tillkommit annat som inte diskuterats eller avtalats om.

Till TS.
Har ingen erfarenhet av det specifika jobbet. Men att döma av många kommentarer kanske du inte har pole position till att vinna ett eventuellt mål till 100%.
Även om du ev. har fått faktura i överkant kanske det inte anses oskäligt trots allt.
Vet inte om det finns några generella procentsatser i andra mål man kan se på för att komma underfund med vad som är praxis för oskäligt? Finns det?
Den där advokaten kan i övrigt inte ha mycket att göra och är sannolikt svåger till entreprenören, med tanke på vad en advokat debiterar för ett mail och 1h jobb. Eller också byter de tjänster, entreprenören och advokaten. Känns inte riktigt seriöst hur som helst. Få hantverkare, eller företagare öht, anlitar väl advokat på två röda för dessa summor?
Normalt lägger man väl över fakturan på Inkasso/kreditbolag snarare.

Prova förlikning? Arn?

Redigerat:
Kollade upp en faktura jag hade från 2019 när vi drog ut matjorden för gräsmattan, 1000:- timmen. Och de va en normalstor hjulgrävare.

Jag har ingen aning faktiskt om det är rimligt eller inte. Inte så värt att spekulera; men har någon här konkreta exempel på liknande ärende, så kan det vara hjälpsamt att delge ts det.

Men det som i det här ärendet nog är ett faktum är, att om ärendet kommer till prövning så är det inte särskilt avgörande vad ts eller entreprenören anser eller tycker om rimligt eller skäligt pris.
Om det inte har avtalats om pris, som ts tycks mena i detta fall, så är utgångspunkten att köparen betalar det som är skäligt.
Och vad är skäligt?; precis det är frågan i så fall, som är en rättslig fråga som inte andra än rätten kan svara på.
Föreligger tre rekvisit som inverkar på bedömning av vad som är ett skäligt pris på utfört arbete: (i) art och beskaffenhet (på det som utförts), (ii) gängse pris vid tiden för köpet och (iii) omständigheterna i övrigt.

Det förefaller som ts kunde syna de olika rekvisiten för sin del utifrån egna synpunkter som ts menar kan förefalla rimliga och som rätten sedan skulle kunna bedöma, givet att det finns något förhållande som kan visa sig vara styrkt; således samtliga rekvisit ovan är något för ts att fundera på; givet att ts låter ärendet gå till prövning.
Men rådet är isf att ts överväger vettig vägledning från någon som är insatt i det juridiska resp. av den här typ av frågor.
Nu verkar det ju som det isf kommer att avgöras som ett "småmål", vilket kan vara mer gynnsamt rent ekonomiskt vid ev. prövning

Faktum är, att det INTE bara är gängse pris på marknaden som nödvändigtvis är avgörande, även om en del liknande ärendet kan förefalla avgöras på det rekvisitet.. det tycks enklare att tänka och tro att detta är det enda och verkliga att förlita sig på.. ?! Men så är det inte riktigt.
Man ska nog inte låta sig styras allt för hårt av vad som sägs allmänt om hur det kan se ut i exv. avgöranden hos Arn. Alla ärenden har sina egna förhållanden som kan skilja sig.

Så lätt är det inte heller, att man bara tycker.. att ett pris verkar rimligt eller orimligt. Den saken avgörs alltså i rätten, inte av någon annan vid de fall då det går till prövning och då inget eller fattande delar om pris avtalats om, eller finns att tillgå som något som kan ses godtagbart (av rätten) .

Å andra sidan, ifall parterna kan tänka sig att komma överens på efterhand (när jobbet redan är klart) men innan rättslig prövning, så får var och en försöka presentera sina ståndpunkter såsom det behagar och känns rimligt.. och på det försöka förhandla så gott det går med varandra, utifrån olika underlag som man tänker att den andra parten kan anse styrker något "rimligt" - för att försöka förlika sig på det viset.

Inte är det alla gånger så himla lätt det där inte..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.