Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Vi bor i en friköpt fastighet i ett parhusområde. I området finns en samfällighet som förvaltar vägar, gemensamhetsytor, kabel-tv, parkering och garagelängor.
Med småbarn hemma har det ibland blivit att vi parkerat kortare stunder (några gånger ett par timmar) på gatan utanför. Då en granne uttryckte sitt missnöje över detta då han tycker att det är svårt att komma förbi tog jag bort en sektion i staketet och har nu sedan ett par veckor kört in bilen på vår tomt de gånger vi har behövt köra upp och ställa bilen så att den inte ska vara i vägen.
Idag kom ordföranden i samfälligheten och knackade på och påstår att vi absolut inte får ställa bilen på vår tomt.
Den står fortfarande bara vid huset då och då och mest kortare stunder även om det blir ett par timmar ibland.
- Vad jag kan se är en parkering på egen tomt inte bygglovspliktig.
- Mig veterligen kan man väl inte förhindra transport till och från fastighet.
Så frågan är, vilka regler gäller?
Med småbarn hemma har det ibland blivit att vi parkerat kortare stunder (några gånger ett par timmar) på gatan utanför. Då en granne uttryckte sitt missnöje över detta då han tycker att det är svårt att komma förbi tog jag bort en sektion i staketet och har nu sedan ett par veckor kört in bilen på vår tomt de gånger vi har behövt köra upp och ställa bilen så att den inte ska vara i vägen.
Idag kom ordföranden i samfälligheten och knackade på och påstår att vi absolut inte får ställa bilen på vår tomt.
Den står fortfarande bara vid huset då och då och mest kortare stunder även om det blir ett par timmar ibland.
- Vad jag kan se är en parkering på egen tomt inte bygglovspliktig.
- Mig veterligen kan man väl inte förhindra transport till och från fastighet.
Så frågan är, vilka regler gäller?
Låter intressant och lite skumt. Har samfälligheten några speciella regler ang parkering utanför tomtgränsen? Någon kanske har fått för sig att detta gäller överallt. Du kanske har råkat ut för en man som heter Ove-typ 
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
I samfällighetens "ordningsregler" står det skrivet följande "Parkeringsförbud gäller inom området".
Så visst, när jag tidigare stod på gatan bröt jag mot dessa ordningsregler, men nu står jag på min egen tomt. Har svårt att se hur detta skulle kunna falla under samfällighetens ordningsregler.
Så visst, när jag tidigare stod på gatan bröt jag mot dessa ordningsregler, men nu står jag på min egen tomt. Har svårt att se hur detta skulle kunna falla under samfällighetens ordningsregler.
Är tomtmarken du står på en del av din friköpta fastighet? Isåfall har jag svårt att se hur samfälligheten skulle kunna styra över det. Däremot kan det tänkas att det finns regler ang biltrafik i området.
Bygglov eller inte är inte en fråga för samfälligheten om p-platsen är på din tomt.
Bygglov eller inte är inte en fråga för samfälligheten om p-platsen är på din tomt.
...men din tomt ligger ju "inom området" så då är det ju parketingsförbud!?Erik Hellgren skrev:
Utan att veta hur det ser ut i området så kan jag ju dock personligen tycka att parkera på sin egen tomt inte borde störa andra (förutom Ove så kanske!?).
Hur är vägen fram till parhusen, får ni köra bil där, eller bara köra till garagelängorna och därifrån gå till husen? Verkar meningslöst om ni får köra på vägen, men inte parkera eller ens stanna en kort stund för att lasta av. Får ni inte köra på vägen är det väl det som är det egentliga problemet, och parkering blir ett "följdfel".
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Vi får köra på vägen för lastning/lossning även posten, färdtjänst etc kör på samfällighetens väg
Tja... Om du äger din egna tomt så får du stå där. Problemet är att du troligtvis inte får köra på trottoaren...
Men med största sannolikhet får du parkera på tomten, det ända frågetecknet är om det behövs bygglov eller inte.
Men samfälligheten kan inte säga något om vad du gör på din egen tomt. Det är bara kommunen och frun som kan lägga sig i.
Men med största sannolikhet får du parkera på tomten, det ända frågetecknet är om det behövs bygglov eller inte.
Men samfälligheten kan inte säga något om vad du gör på din egen tomt. Det är bara kommunen och frun som kan lägga sig i.
I benämningen "området" kan er fastighet/tomt aldrig ingå om det är en s.k friköpt tomt.Alltså kan du be ordföranden vara så vänlig att visa dig hur dom har rätt att förbjuda dig parkera på din egen tomt.
Det där med lastning och lossning riskerar ju att bli en tolkningsfråga. Får man stanna och släppa av fullt friska personer, eller lasta av en icakasse? Eller bara lossa tunga saker och släppa av mormor 95 år med rullator? Med egen p plats blir det ju daglig körning på vägen istället för till garaget. Fast i ditt fall var väl parkeringen en lösning på att inte stå i vägen på gatan...Erik Hellgren skrev:
Jag misstänker att det är körningen och inte bara parkeringen de stör sig på.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Vi har haft samma diskussion i vår samfällighet. Tillslut fick styrelsen i uppgift att ta reda på vad lagen sa och det slutgiltiga blev att samfälligheten varken har rätt att förbjuda trafik till enskilda fastigheter eller parkering på tomten.