2 701 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Vad lämna på tomten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det beror ju på vad man har avtalat om. Men oftast ska nog tomten vara städad och skräpiga högar brukar väl vara sånt som anses som ostädat.
Det som är reglerat är vad som ska vara kvar, alltså fastighetstillbehör och byggnadstillbehör, och det är beskrivet t.ex. här:
https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/fast-och-los-egendom
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Men det går alltid att göra undantag genom att komma överens med motparten.
Det som är reglerat är vad som ska vara kvar, alltså fastighetstillbehör och byggnadstillbehör, och det är beskrivet t.ex. här:
https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/fast-och-los-egendom
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Men det går alltid att göra undantag genom att komma överens med motparten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och gräset nyklippt, häcken klippt, äppelträdet beskuret och flaggstången målad.
Fanns jord och stenhögarna vid visning så skulle jag planera att de var kvar.
Protte
Fanns jord och stenhögarna vid visning så skulle jag planera att de var kvar.
Protte
Köper man i snö, blir man överraskad vid tö.
Jag blev ägare till en grill, 2 jordfräsar och några gamla reservhjul. Inte illa för en snödriva.
Jag blev ägare till en grill, 2 jordfräsar och några gamla reservhjul. Inte illa för en snödriva.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Högar med jord, sten osv får du räkna med att de finns kvar. Rent skräp skall städas bort. Men om det är en tomt i kaostillstånd, så skulle jag nog inte räkna med att skräpet är bort heller, och det kommer inte att löna sig att bråka om det.
Så länge högarna inte är riktigt massiva och dykt upp efter visning får du räkna med att lösa det själv. Sådana petitesser är inget att tjafsa om.
Med det sagt var jag själv nitisk vid mitt första husköp. Jag upptäckte småsaker och ringde runt och ville ha upprättelse från säljarna, men stoppade mig själv i processen som tur var.
Plocka bort det du inte vill ha även om det kostar dig några hundringar i hyra av släp och lite arbetsinsats och var istället glad åt att du har huset du ville ha!
Med det sagt var jag själv nitisk vid mitt första husköp. Jag upptäckte småsaker och ringde runt och ville ha upprättelse från säljarna, men stoppade mig själv i processen som tur var.
Plocka bort det du inte vill ha även om det kostar dig några hundringar i hyra av släp och lite arbetsinsats och var istället glad åt att du har huset du ville ha!
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Beroende på stenhög så kan det vara problematisk att ta bort den.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/okand-regel-kan-satta-kappar-i-hjulet-for-manga-markagare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/okand-regel-kan-satta-kappar-i-hjulet-for-manga-markagare
Klicka här för att svara
