G
Hej! Har en fråga som jag inte riktigt blir klok på när jag googlar.

Finns det lagstadgat vad som ska städas bort från tomten i samband med flytt?

Ex
-Jordhögar
-stenhögar
Medmera.
 
BirgitS
Det beror ju på vad man har avtalat om. Men oftast ska nog tomten vara städad och skräpiga högar brukar väl vara sånt som anses som ostädat.

Det som är reglerat är vad som ska vara kvar, alltså fastighetstillbehör och byggnadstillbehör, och det är beskrivet t.ex. här:
https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/fast-och-los-egendom
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Men det går alltid att göra undantag genom att komma överens med motparten.
 
Och gräset nyklippt, häcken klippt, äppelträdet beskuret och flaggstången målad.
Fanns jord och stenhögarna vid visning så skulle jag planera att de var kvar.

Protte
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Köper man i snö, blir man överraskad vid tö.

Jag blev ägare till en grill, 2 jordfräsar och några gamla reservhjul. Inte illa för en snödriva.
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 15 till
  • Laddar…
Högar med jord, sten osv får du räkna med att de finns kvar. Rent skräp skall städas bort. Men om det är en tomt i kaostillstånd, så skulle jag nog inte räkna med att skräpet är bort heller, och det kommer inte att löna sig att bråka om det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hsd
Bör vara wysiwyg, om inget annat avtalats
 
Så länge högarna inte är riktigt massiva och dykt upp efter visning får du räkna med att lösa det själv. Sådana petitesser är inget att tjafsa om.

Med det sagt var jag själv nitisk vid mitt första husköp. Jag upptäckte småsaker och ringde runt och ville ha upprättelse från säljarna, men stoppade mig själv i processen som tur var.

Plocka bort det du inte vill ha även om det kostar dig några hundringar i hyra av släp och lite arbetsinsats och var istället glad åt att du har huset du ville ha!
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Beroende på stenhög så kan det vara problematisk att ta bort den.

[länk]
Ja, men det där gäller väl endast jordbruksmark och inte standard villatomt?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Stenhögar i skogen har inte samma skydd heller, inte ens stenmurar.
 
tensiden tensiden skrev:
Ja, men det där gäller väl endast jordbruksmark och inte standard villatomt?
Inte om man hävdar att man är djur/natur/eko-vän för då är man ju tvungen att ta hänsyn till de som bosatt sig i stenhögen.

Fast hänsyn gäller väl bara andra...

/ATW
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.