H
hempularen: Det finns såvitt jag ingen lag som styr andelsägande (eller räknas det som en ekonomisk förening??). Så det enda riktmärke du har är de avtal och stadgar ni har. Finns där inget stipulerat om hur ändringar kan ske, så går det inte att ändra utan enhälligt beslut.
4 svar · 1,0k läst
K
kindvall: Lite mer exakt svar, pantsättningsavgiften är max 1% PBB, dvs 476 kr. Om det registreras en ny pant efter bankens för bolånet, misstänker jag att banken har rätt att få ut sina pengar först.
31 svar · 5,2k läst
T
tergo: troligen är det kört , men du kan kontakta konkursförvaltare och fråga
1 svar · 1,2k läst
R
Räknenisse: [citat] Google ger en kraftig bias mot de senaste årens förhållande i det urval som du hittar där. Antalet större bryggor och anläggningar som tillhandahåller förtöjningsplatser idag är enormt mycket fler än då servitutet skrevs, givetvis blir den användningen av ordet vanligare då. Det betyder inte att det är så språkbruket varit i lantmäterihandlingar under början av
43 svar · 8,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Om det är mer naturmark så planar du ut och är det gräsmark så slänger du på ett tunt lager anläggningsjord och sen gräsfrön - klart. Att marken har blivit lerig kommer gräsets rötter att ta hand om över några växtsäsonger tillsammans med tjälens luckrande effekt.
6 svar · 2,3k läst
C
cotillion: Såhär resonerar Sundsvalls kommun när pumparna slutar fungera på Parkgatan. [citat] När det regnar ovanligt mycket ligger ansvaret på föraren anser man.
1 svar · 1,5k läst
J
Joakim V: Tänkte jag ska uppdatera vad som har hänt i våran situation. Vi har bytt bank och kunde på så vis teckna bolån i den nya banken utan att Trivselhus gett tillbaka spärrföbindelsen. Känns tryggt att kunna binda räntan när man kan läsa en del artiklar om inflation. Vi har haft besök av en byggledare anlitad av Trivselhus. Han har kikat på dom brister som finns kvar. Men vi har inte
33 svar · 15,6k läst
J
Joakim V: [citat] Vårat hus blev försenat två veckor. Vi har inte gjort upp om slutnotan än. Men vi har sparat kvitton för stuga på camping, flyttstädning och flyttfirma då vi inte hann göra det själv. Kan vara magasinering av bohaget också.
17 svar · 7,3k läst
T
Thomas i Tollarp: [citat] I folkmun säger en del såget, även infödda ;-)
199 svar · 115,9k läst
·
M
Mortsken: [citat] Ja, gör gärna det. Har haft tillräckligt med strul med dåliga hantverkare.
75 svar · 40,7k läst
·
P
pmd: Har Klarna fixat problemen som nämns här? https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/39ROaq/ilskan-mot-klarnas-app-dolde-kens-forfallna-faktura
77 svar · 15,0k läst
·
P
Pin: [citat] Japp. Därför ska man inte ha sådana verksamheter som närmsta granne. Ett djävla liv på nätterna från en basketplan en bit bort från mig.
39 svar · 5,4k läst
H
hempularen: Vad har samfälligheten för verksamhet, enl. anläggningsbeslutet?
1 svar · 726 läst
W
Winsa: [citat] Ja, förstås, om det är en samfällighet med rätt att bedriva affärsverksamhet. Men en samfällighet med garage och mark som vår är näringsverksamhet förbjudet. Anläggningsbeslutet ånyo.
67 svar · 17,4k läst
·
A
Autodidak1: Omöjligt att veta, beror på skada, hur gammalt huset är, hur dyr skadan är, möjligt att misstänka/upptäcka osv. Utgå från att det inte är dolt fel, men reklamera till säljaren och bli glatt överraskad om det är dolt fel.
1 svar · 1,3k läst
janwide
janwide: Mattan är ju katastrofalt dåligt satt. Varför har man inte flyttat el och gjort om röranslutningarna när man ändå gjort allt nytt? Kan ju ha att göra med att det är en BRF men för mig verkar det konstigt.
93 svar · 47,1k läst
·
Z
Zebbo: Tack för alla svar! Det lutar åt att skriva villkor som harry och nötegårdsgubben föreslår.
12 svar · 4,6k läst
D
Djurmo: [citat] En mark med mycket sättningsproblem, 18 cm skrev du, det är nog bara lerjordar som kan pressas ihop så pass. Med 18 cm differens förstår jag det som att det bör vara störs skillnader i djup på leran. Enda risken för sprängning är om grannfastigheten har berg då. Men kräv att de som bygger bekostar en oberoende kontroll och inhämtning av ert hus före och efter. Och som
17 svar · 6,6k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] I dagsläget har jag enda fastigheten som nyttjar servitutet. Kan dock bli fler framöver. Det finns en markägare som ursprungligen byggt vägen i samband med avstyckningen av min tomt. Vägen ligger på hans mark i anslutning mot min tomt.
3 svar · 1,0k läst
L
larka742: [citat] Intressant tråd, hade gärna sett slutet på den. Men vill bara tillägga, OM det är så att stugföreningen drar in några tusenlappar per år som oavkortat kommer alla till gagn genom bättre skötsel av vägarna, eller andra åtgärder. Saker som alltså annars skulle kostat alla stugägare nån peng extra per år så kan väl man se det hela som ok? Däremot så är ju agerandet
115 svar · 63,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Har vi inte diskuterat den här jordkällaren för några månader sedan i en annan tråd? Frågan känns bekant. Kan varken du eller grannen bevisa att jordkällaren tillhör endera fastigheten är det förstås lurigare. Kanske kan det visas genom dokumentation av när respektive fastighet bebyggts eller exempelvis genom information i prospektet från när du köpte din fastighet. Jag vet
3 svar · 988 läst
H
Hallerudsbo: Han får ju bygga i direkt närhet till tomtgränsen bara han följer reglerna hos kommunen för staket. Sen kan han montera 1000 grindar om han vill. Men han har inte rätt att beträda er tomt utan eran tillåtelsen. Men ni bestämmer ju om han ska få lov att underhålla staketet från er sida eller om han kan göra det från sin sida.
3 svar · 2,9k läst
1977bjorn
1977bjorn: Det är upp till banken och skiljer sig från bank till bank. Anledningen till 5 års ”frysning” av värderingen har banken däremot inget att göra med. Det är ett instrument för att hålla tillbaka värderingen och motverka bostadsbubbla. Man vill begränsa upplåning från statligt håll, och det är vettigt kan jag tycka. Om det har någon reell effekt kan dock diskuteras. Vi har
1 svar · 7,1k läst
H
Harald Blåtumme: Har en tillbyggd sektion i en fastighet som visar ungefär samma problem fast längre gånget. Anticimex kollade på det, rådet var att täcka bottenytan/gruset med byggplast för att minska luftfuktigheten plus att sätta dit ventiler för ökad ventilation. Rätt eller fel, vet ej. Möjligt att jag river hela rasket eftersom jag ändå vill bygga ut och modernisera den delen, så drastisk
6 svar · 4,2k läst
·
F
FGLIN: [citat] Vid arv och gåvor betalar man inte någon reavinstskatt men fastigheten behåller sitt gamla ingångsvärde så om fastigheten ursprungligen varit köpt 1980, ärvs nu och arvingen säljer den 2040 får arvingen använda 1980 års köpesumma som ingångsvärde (ev med korrektion för sena förbättringar). Liknande bestämmelser gäller när ett syskon löser ut övriga i samband med arv
20 svar · 11,7k läst
K
Kane: [citat] Det är många år sedan. Exakta årtalet vet nog kanske bara Skatteverket. T.ex. denna är från 2014, https://mcgreg.dyndns-mail.com:444/Dokument/Skatteregler%20f%C3%B6r%20samf%C3%A4lligheter.pdf
3 svar · 720 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Nej. Det låter som om ni får något som någon annan valt åt er, för att uppfylla ett ansvar som är ert, inte säljarens. Det är dock som andra redan skrivit något relativt vanligt och något som generellt funkar bra. Men det är fortfarande en bisarr och i grunden dålig ordning.
8 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, man har tio år på sig att hitta ”dolda fel”, MEN så fort man hittar något så måste man inom skälig tid reklamera till säljaren. Vad som är skälig tid beror lite på omständigheterna mm, men det finns en HD dom som godkänner 4,5 månad som skälig tid. https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2008/38927/
16 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.