Hej,

Jag har igår haft elektriker hemma hos mig som har satt in spottar i mitt vardagsrum.
Idag märkte jag att de har borrat 2st hål för spottarna med hålsågen i ena takstolen.
Så underramen är nu jackad på två ställen, med ett djup på 4cm..

Är detta lugnt? Eller är det risk för ras?
Om inte, vad har jag för rättigheter?
Elektrikern får anlita snickare för att åtgärda?
Avdrag på fakturan, så får jag själv anlita snickare?

Hur åtgärdar man felet?
Det är enplans villa med fackverstakstolar.

/Gunnar

Var det elektrikern som bestämde var spottarna skulle placeras?
Fick denne information om var takstolarna fanns?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Var det elektrikern som bestämde var spottarna skulle placeras?
Elektrikern bestämde vart spottarna skulle sitta.
Nej de fick ingen information om vart takstolarna var. Men om man sätter ena i takstolen så förstår jag inte varför man sätter den andra i samma linje och träffar takstolen igen..

• Gilla
geit
  • Laddar…
Har du en bild?

Mikael_L
G Gummigunnar skrev:
underramen är nu jackad på två ställen, med ett djup på 4cm..
Vad har underarmen för virkesdimension?

Det är antagligen ingen fara. De flesta villor brukar vara ritade så att taket bär helt utan innerväggar. Särskilt om det handlar om nåt typ kataloghus. Där kan ju skalet vara lika på många och rumindelning skilja.

U Uffe A skrev:
Om inte annat verkar det ju rimligt att han visste var takstolarna befann sig när han gjorde hål i dessa, annars verkar ju hela installationen lite chansartad.

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Uppgifterna i tråden går isär en aning.

Är det urjackat i underkant på takstolen eller är det hålsågat en bit in?

Att jacka ur i underkant 4cm låter inte toppenbra, att såga med hålsåg mitt i påverkar inte alls.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Det är antagligen ingen fara. De flesta villor brukar vara ritade så att taket bär helt utan innerväggar.
MathiasS MathiasS skrev:
att såga med hålsåg mitt i påverkar inte alls.
Hepp epp epp. Hold your horses.
Underramen i fackverkstakstol tar i huvudsak draglaster. Ni verkar tänka mest på en ramverkstakstol där underramen även utgör golvbjälklag.

Om denna takstol är med klen virkesdimension (så urjackningen tagit många % av arean) samt stolen är snålt dimensionerad med hög % nyttjandegrad av virkets hållfasthet så kan det vara riktigt illa.
Vi vet inte hur stora säkerhetsmarginaler det finns här, inte heller hur många % av virkets tvärsnitt som försvunnit.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Nej jag tänker inte på nå golvbjälklag. Det jag menar (om det är sånt hus) är ju att om takstolen bär taket i sig utan innerväggar och det sen ändå är innerväggar på plats så ska det ju till otroligt mycket innan nåt "rasar" I praktiken kommer det inte att hända nånting även om man i teorin kan säga att det blir en försvagning.

Mikael_L
G Gummigunnar skrev:
Om inte, vad har jag för rättigheter?
Elektrikern får anlita snickare för att åtgärda?
Avdrag på fakturan, så får jag själv anlita snickare?

Hur åtgärdar man felet?
Det är enplans villa med fackverstakstolar.
Dessa typ 4 frågor är ju kanske dina huvudsakliga frågor.
Men jag tror att det är bäst att först utreda om det finns ett verkligt problem, om det är ett fel som måste åtgärdas.
Så du inte går till storms mot firman utan egentlig anledning.
Men detta bör ju göras skyndsamt, så du rätt snabbt kan komma min dina eventuella krav.
Har du inte betalt än, så har du ju även en stor fördel om det så kan förbli tills saken är klar.
Eventuellt hålla allt, eller delar av beloppet med motiveringen att denna fråga måste utredas först.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Här är en skiss med mått på hur takstolen ser ut.
Jacken sitter alltså på varsin sida av diagonalerna.

Underamen har en dimension på 145, och de har tagit bort 50mm. Så det är så det är en tredjedel som är borta. Känns som att takstolen är ordentligt försvagad..?

Hur skulle man kunna förstärka takstolen igen?

• Skiss över takstol med angivna mått och markerad försvagning där 50mm tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
vcx
  • Laddar…
Nissens
G Gummigunnar skrev:
Här är en skiss med mått på hur takstolen ser ut.
Jacken sitter alltså på varsin sida av diagonalerna.

Underamen har en dimension på 145, och de har tagit bort 50mm. Så det är så det är en tredjedel som är borta. Känns som att takstolen är ordentligt försvagad..?

Hur skulle man kunna förstärka takstolen igen?
Jag gjorde ett par sådana jack i en takstol. För att det skulle kännas bra så tog jag plyfa med samma urjackning och limmade/skruvade på båda sidorna på takstolen.
Antagligen hade det inte behövts, men det kompenserar ju försvagningen.

Snailman
S Stefan1972 skrev:
Nej jag tänker inte på nå golvbjälklag. Det jag menar (om det är sånt hus) är ju att om takstolen bär taket i sig utan innerväggar och det sen ändå är innerväggar på plats så ska det ju till otroligt mycket innan nåt "rasar" I praktiken kommer det inte att hända nånting även om man i teorin kan säga att det blir en försvagning.
Om det inte är någon inredd övervåning, så är det väl vanliga fribärande takstolar.
De fribärande har ju en del snedsträvor, men om vi tänker bort dem, så blir det ju tre brädor kvar, och om det blir tryck ovanifrån (typ tegelpannor/betongpannor/snö) så är det ju den vågräta brädan i underkant som gör att inte taket rasar och blir platt och även ser till att inte väggarna trycks ut.

Det blir alltså en del dragkrafter i denna bräda, så att såga bort en tredjedel av denna låter som väldigt mycket.

För att åtgärda det så kan man tex om spottarna tas bort (flyttas) sätta en spikplåt på båda sidor av takstolen alternativt spika på en bräda på båda sidor av takstolen i stället för spikplåtarna (som man gjorde förr)

Nu är jag amatör på detta men maskiningenjör så lite grand förstår jag ju. :)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har urtaget gjorts sådär stort för att spottarna hamnar just precis där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.