3 159 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Anläggning på min tomt utan ersättning, nu tar kommunen över anläggningen
2007-2008 byggde vi en anläggning för vatten och avlopp, 14 fastigheter mest sommarstugor.
Fram tills nu har den skötts och drivits som en gemensamhetsanläggning, med styrelse och årsmöten.
Vid projekteringen var jag intresserad av vatten och avlopp och krävde/fick ingen ersättning för en pumpgrop på min tomt plus en del brunnslock i gräsmattan, det ligger efter tomtgränsen.
Nu skall anläggningen tas över av kommunen och jag vill ha ersättning av kommunen, dom kommer ju kräva anslutningsavgift av mig.
Jag har godkänt en anläggningsåtgärd 2006 innan bygget startade, men det finns inget servitut registrerat på min fastighet, hur funkar det?
Jag har framfört mina krav till styrelsen som förhandlar med kommunen om övertaget, men dom kan inte ta det.
Hur skall jag gå till väga?
Kräva att pumpgropen flyttas?
Fram tills nu har den skötts och drivits som en gemensamhetsanläggning, med styrelse och årsmöten.
Vid projekteringen var jag intresserad av vatten och avlopp och krävde/fick ingen ersättning för en pumpgrop på min tomt plus en del brunnslock i gräsmattan, det ligger efter tomtgränsen.
Nu skall anläggningen tas över av kommunen och jag vill ha ersättning av kommunen, dom kommer ju kräva anslutningsavgift av mig.
Jag har godkänt en anläggningsåtgärd 2006 innan bygget startade, men det finns inget servitut registrerat på min fastighet, hur funkar det?
Jag har framfört mina krav till styrelsen som förhandlar med kommunen om övertaget, men dom kan inte ta det.
Hur skall jag gå till väga?
Kräva att pumpgropen flyttas?
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
1. Vid projekteringen var jag intresserad av vatten och avlopp och krävde/fick ingen ersättning för en pumpgrop på min tomt plus en del brunnslock i gräsmattan, det ligger efter tomtgränsen.
På din tomt efter tomgränsen? Får inte ihop detta alls?
På din tomt efter tomgränsen? Får inte ihop detta alls?
De ligger längs med tomtgränsen betyder det.G ekaa88 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 850 inlägg
Jag tror att du skall framföra dina krav direkt till kommunen. De är vana att betala för sådana fall. Men det komer inte att handla om några stora summor.
Hur blir det när GA:n går över till kommunen då är det inte en GA längre.
Hur blir det med ev. servitut för kommunen?
Hur blir det med ev. servitut för kommunen?
Det blir i alla fall inte en servitut, eftersom en servitut är en rättighet från ena fastighet på den andra, och här finns ingen fastighet som ska ha en rättighet på din. Så antingen blir det ledningsrätt, ett markavtal eller så finns rättigheten inbakad i de allmänna villkor för kommunalt VA.
GA:n ska upphävas med en lantmäteriförrättning och lantmätaren ska se till att det sköts rätt. Det enklaste känns att meddela dina krav till lantmätaren och kommunen.
GA:n ska upphävas med en lantmäteriförrättning och lantmätaren ska se till att det sköts rätt. Det enklaste känns att meddela dina krav till lantmätaren och kommunen.
Tack för förtydligandet vad gäller servitut och ledningsrätt.
Jag har haft svårt att förstå hur det hänger ihop, och vad som gäller.
Jag kommer ta kontakt med kommunen och lantmätaren.
Jag har haft svårt att förstå hur det hänger ihop, och vad som gäller.
Jag kommer ta kontakt med kommunen och lantmätaren.
Klicka här för att svara