A
K Kjell_G skrev:
Helt borta är inte bojen. Den ligger i ett svårtillgängligt vassparti i dammen och det finns en boj till i motsatt ända (Stig runt dammen).
Felanmälde på kommunens hemsida tidigt på morgonen och fick svar samma dag (torsdag förra veckan). ”Berörd avdelning tittar och bedömer” enligt kontaktcenter. Idag tisdag kväll har inget hänt och när jag vill fråga mera om ärendet genom att svara på deras mejl, så går det inte. Auto-reply och läses icke.

En livboj kan vara just det. Livsviktig, men här inte prioriterad. Har jag för stora förhoppningar på en snabb åtgärd i detta fall?
Jag skulle prata med brandförsvaret.
Här är de alltid de som rycker ut först vid drunknings tillbud. får de veta att den ligger lämpligt till och är i gott skick så sätter de tillbaka denna för att just rädda liv, året runt.
Läs för helvete vissa trådar här..
(inte avsett till TS), stod om en liten flicka som höll på att dö vid bad i verkstads tråden...stigens?

Så jo det handlar om sekunder ibland... ingen finner dessa saker roliga.
förbannad blir man att inte den som ser en livboj tar reda på den om den inte sitter på plats..

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag skulle prata med brandförsvaret.
Här är de alltid de som rycker ut först vid drunknings tillbud. får de veta att den ligger lämpligt till och är i gott skick så sätter de tillbaka denna för att just rädda liv, året runt.
Läs för helvete vissa trådar här..
(inte avsett till TS), stod om en liten flicka som höll på att dö vid bad i verkstads tråden...stigens?

Så jo det handlar om sekunder ibland... ingen finner dessa saker roliga.
förbannad blir man att inte den som ser en livboj tar reda på den om den inte sitter på plats..
Tror du att en boj skulle hjälpt?

A
D Daniel 109 skrev:
Tror du att en boj skulle hjälpt?
din flicka i vattnet?
nästa gång kan det vara det, då är du glad att den där bojen satt där..
Jag har 5 barn... Och har barnens kompisar här som badar i pool... du tror inte att jag har även där en livboj?
Jo den kan vara en livräddare medans man larmar... om olyckan är framme..

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Hemmakatten
Tyvärr, jag tror inte att en femårig flicka förstår hur man trär på sig en livboj. Förmodligen skulle hon nog bara sjunka nergenom hålet. Den lilla flickan borde, som alla andra barn ha en flytväst på sig.

@kjellg, det borde du också ha när du är nära vatten.

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr, jag tror inte att en femårig flicka förstår hur man trär på sig en livboj. Förmodligen skulle hon nog bara sjunka nergenom hålet. Den lilla flickan borde, som alla andra barn ha en flytväst på sig.

@kjellg, det borde du också ha när du är nära vatten.
spelar det någon roll?
Den finns till av en anledning...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ja, visst det ör bra om den finns där. Jag fixar dem om jag stöter på dem som inte är i lämpligt skick. Tex linor som inte är där de ska. Men jag undrar om de någonsin kommer till nytta, det skulle möjligen vara på vintern då.
De är definitivt inte en viktig livräddande installation vid badplatser.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Vad för inte ha båda? Ha flytväst men även en livboj i närheten. Inget kan väl vara fel att ha nära vatten? Livboj kan även rädda mindre barn även om flytväst är att föredra . Men jag föredrar att ha allt möjligt i närheten av vatten. Sen lever inte jag som jag lär jag fuskar en del med flytväst erkänner jag.

Svar till ts
Om du värdesätter denna livboj och tycker den är så viktigt bör du via vänner eller bekantar se till att den kommer tillbaka själv, skit i kommunen. Tänk vad nöjd du kommer vara med dig själv om något händer och den behövs inom en snar framtid och räddar någon

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Vad för inte ha båda? Ha flytväst men även en livboj i närheten. Inget kan väl vara fel att ha nära vatten? Livboj kan även rädda mindre barn även om flytväst är att föredra . Men jag föredrar att ha allt möjligt i närheten av vatten. Sen lever inte jag som jag lär jag fuskar en del med flytväst erkänner jag.

Svar till ts
Om du värdesätter denna livboj och tycker den är så viktigt bör du via vänner eller bekantar se till att den kommer tillbaka själv, skit i kommunen. Tänk vad nöjd du kommer vara med dig själv om något händer och den behövs inom en snar framtid och räddar någon
I morgon bitti ska den upp. Tänker försöka, så in i vassen svårt kan det väl inte vara

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
A
K Kjell_G skrev:
I morgon bitti ska den upp. Tänker försöka, så in i vassen svårt kan det väl inte vara
lång stör med en hake i änden..
Då kan man haka fast den och dra in den..
typ krycka med silvertejp på en lång pinne... ;)

K Kjell_G skrev:
Helt borta är inte bojen. Den ligger i ett svårtillgängligt vassparti i dammen och det finns en boj till i motsatt ända (Stig runt dammen).
Felanmälde på kommunens hemsida tidigt på morgonen och fick svar samma dag (torsdag förra veckan). ”Berörd avdelning tittar och bedömer” enligt kontaktcenter. Idag tisdag kväll har inget hänt och när jag vill fråga mera om ärendet genom att svara på deras mejl, så går det inte. Auto-reply och läses icke.

En livboj kan vara just det. Livsviktig, men här inte prioriterad. Har jag för stora förhoppningar på en snabb åtgärd i detta fall?
Var är dammen? Kan du inte skriva ut plats så kanske någon här på forumet kan fixa det redan vid morgonbadet

• Gilla
1
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det säkraste är alltid att ha en egen flytväst som löser ut vid behov.

Har varit på sjön i många år tidigare. Då fanns inte uppblåsbara flytvästar. Men ALLA hade flytväst på ALLTID.
Det låter ju rimligt att alltid ha flytväst på sig ifall man råkar gå förbi en damm och dratta i. Inte.

Utrustad med 5m snöraka på väg till livboj. Två rådgivande bekräftade behovet av flytetyg. mvh han som inte kunde gå på vatten

• Stolpe och träd vid sjökant med en suddig livboj i bakgrunden, skymd av gröna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En snöraka synlig i en damm bakom grönskande växtlighet, antyder arbete vid vattnet.
    Skapa konto
  • En fem meter lång snöraka utsträckt på marken bredvid stenplattor och gräs.
    Skapa konto
  • Gilla
em72 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Här är din kommuns speciella livbojinsatsstyrka. De har 24tim. jour.

Staffans

• Haha
Kjell_G
  • Laddar…
O boj! Plötsligt händer det

• Livboj upphängd på stolpe vid sjö med grönska och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Någon med bättre kunskap, eller bättre utrustning, har tagit sig nära vattnet. Och fått upp bojen. Synd att missa ett lärtillfälle

• Lummig grönska och vegetation nära en damm med näckrosor, en stig leder ner mot vattnet.
    Skapa konto
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.