18 899 läst ·
84 svar
19k läst
84 svar
Dolt fel & dolda-fel försäkring Gar-Bo
Om jag lagar min träfasad genom att byta fyra plankor och sen målar om hela huset så förlänger ju lagningen bara livslängden på de fyra plankorna och inte resten av huset?G Gabsson skrev:
Står det att fasaden är lagad så är det ju en rimlig följdfråga från din sida att fråga hur mycket som är lagat/bytt?
Tror du har väldigt svårt att vinna den här fighten.
Ja du har väl rätt i den aspekten.M Mangan13 skrev:Om jag lagar min träfasad genom att byta fyra plankor och sen målar om hela huset så förlänger ju lagningen bara livslängden på de fyra plankorna och inte resten av huset?
Står det att fasaden är lagad så är det ju en rimlig följdfråga från din sida att fråga hur mycket som är lagat/bytt?
Tror du har väldigt svårt att vinna den här fighten.
Jag menar dock att det inte var ett fel som kunde förväntas av köpare eftersom fasaden var nyligen omgjord, beloppet för reparationen var ca 2500kr/kvm fasad vilket bör omfatta en heltäckande reparation och inte bara ommålning. Utföraren gav även utfästelser att fasaden bör hålla i 20 år (per telefon).
Har som sagt inte bestämt mig om jag ska driva det vidare, jag har inte haft ork eller lust eftersom jag lade många veckor på min reklamation.
Om du går till ARN så skulle det vara trevligt om du fortsatte att uppdatera tråden.
Jag skulle vara rätt sur efter ett besked av det slag som du fick av försäkringsbolaget, men man ska ju aldrig agera direkt när det gäller sånt här så jag kanske hade avstått att gå vidare. (Inge vidare bra råd, jag vet).
Jag skulle vara rätt sur efter ett besked av det slag som du fick av försäkringsbolaget, men man ska ju aldrig agera direkt när det gäller sånt här så jag kanske hade avstått att gå vidare. (Inge vidare bra råd, jag vet).
Utfästelse på telefon är alltid bra...för den som ger den. Som med mycket annat muntligt ska man nog vara försiktig med att använda det som en allt för stor grund i argumentationen. Problemet för dig är att om säljaren, tillika beställaren av jobbet, säger att arbetet endast i mycket begränsad omfattning inkluderade lagning av puts och avsåg framförallt ommålning, så är inte din åsikt om vad som borde ha inkluderats i de där 2500 kr/kvm jätterelevant. Om informationen från säljaren till dig är att fasaden är lagad och målad, så krävs det nog en följdfråga från dig till säljaren om lagningens omfattning, innan du kan hävda att du fullgjort din undersökningsplikt.
Med andra ord bör du ta dig en funderare på om det är värt att gå vidare och definitivt ta en rådgörande konsultation med en jurist. Båda är bra att göra även om det är ARN du tänkte sikta in dig på.
Med andra ord bör du ta dig en funderare på om det är värt att gå vidare och definitivt ta en rådgörande konsultation med en jurist. Båda är bra att göra även om det är ARN du tänkte sikta in dig på.
Eftersom det väntade beskedet är att skador på 70 år gammal puts inte är ett dolt fel så tror jag inte det är någon idé att gå vidare på det spåret.
Det du möjligen kan göra är att stämma säljaren för bedrägeri om du kan visa att dom medvetet har dolt putsens dåliga skick. Alternativt att via säljaren gå på entreprenören om du kan påvisa att dom gjort ett felaktigt jobb. Men uppförsbacken är nog rätt stor där också.
Det du möjligen kan göra är att stämma säljaren för bedrägeri om du kan visa att dom medvetet har dolt putsens dåliga skick. Alternativt att via säljaren gå på entreprenören om du kan påvisa att dom gjort ett felaktigt jobb. Men uppförsbacken är nog rätt stor där också.
Tyvärr delar jag den bedömning Garbo och många andra i tråden redan gjort. Då putsen är 70 år och förväntat slut kan det enligt lagen per definition inte vara dolt fel.
Mitt råd: ta smällen och gå vidare, du kommer ändå inte kunna tvinga ut en spänn från säljaren.
Mitt råd: ta smällen och gå vidare, du kommer ändå inte kunna tvinga ut en spänn från säljaren.
”Förtydligande från säljare angående arbetet som utfördes 2017:
Det arbete som utfördes var målning av fasad vilket också framgår av prospektet mm. Putsen åtgärdades endast på mycket begränsade delar av huset (enligt uppgift från utföraren rörde det sig om 1-2 kvm), men i övrigt målning.”
Dom har meningarna säger väl tyvärr det mesta som Garbo skrivit.
När dessa meningar kommit till din kännedom vet jag naturligtvis inte. Men uppenbarligen använder Garbo dom i sitt utlåtande.
Så dina chanser att vinna juridisk framgång känns tyvärr ytterst små.
Den sminkade grisen har gjort sitt och orkar helt enkelt inte längre.
Acceptera och använd energin till att renovera fasaden på riktigt. Det är mitt råd.
Det arbete som utfördes var målning av fasad vilket också framgår av prospektet mm. Putsen åtgärdades endast på mycket begränsade delar av huset (enligt uppgift från utföraren rörde det sig om 1-2 kvm), men i övrigt målning.”
Dom har meningarna säger väl tyvärr det mesta som Garbo skrivit.
När dessa meningar kommit till din kännedom vet jag naturligtvis inte. Men uppenbarligen använder Garbo dom i sitt utlåtande.
Så dina chanser att vinna juridisk framgång känns tyvärr ytterst små.
Den sminkade grisen har gjort sitt och orkar helt enkelt inte längre.
Acceptera och använd energin till att renovera fasaden på riktigt. Det är mitt råd.
Någon nämnde 2500 kronor/m2 i målnings och renoveringskostnad.
Nu vet jag inte vad detta är räknat på men jag ser bara en väg framåt och det är att ifrågasätta vad säljaren fick för 330 000 kronor.
Med detta menar jag att du borde ta in 2-3 offerter från firmor som ger ett pris på total omputsning och ommålning av fasaden. Om dessa offerter hamnar i prisintervallet 300 -400 så talar det till din fördel.
Du bör även ta in offert på ommålning + lagning av befintliga skador.
Utifrån dessa offerter kan du se rimligheten i kvittot och vad säljaren säger gjordes. Ett kvitto är ju bara ett kvitto om säljaren och hantverkaren är bekanta.
För övrigt är det en riktigt trist situation och lider med dig. Utifrån svaret anser de att du inte besiktigat tillräckligt noga och det är nog svårt att vinna den diskussionen om du inte har besiktningsdokument som bevisar motsatsen.
Nu vet jag inte vad detta är räknat på men jag ser bara en väg framåt och det är att ifrågasätta vad säljaren fick för 330 000 kronor.
Med detta menar jag att du borde ta in 2-3 offerter från firmor som ger ett pris på total omputsning och ommålning av fasaden. Om dessa offerter hamnar i prisintervallet 300 -400 så talar det till din fördel.
Du bör även ta in offert på ommålning + lagning av befintliga skador.
Utifrån dessa offerter kan du se rimligheten i kvittot och vad säljaren säger gjordes. Ett kvitto är ju bara ett kvitto om säljaren och hantverkaren är bekanta.
För övrigt är det en riktigt trist situation och lider med dig. Utifrån svaret anser de att du inte besiktigat tillräckligt noga och det är nog svårt att vinna den diskussionen om du inte har besiktningsdokument som bevisar motsatsen.
Tror det är oerhört svårt då du visste att den var lagad.
Jag kan inte föreställa mig att du kan vinna ngt på en process
Många går i tron att ett putsat hus är problemfritt, för många är det tvärtom.
Min puts är kanske 80-100 år gammal på sina ställen, på andra 20 år och lagad lite här o där. Brukar inte vara några problem, men denna vinter fick vi (och ett stort antal fastigheter i området) frostsprängning från helvetet. Det regnade i flera dagar rakt på norrgaveln, sen small det till och blev -10 över en natt, pang. Sprickor, stora meter bitar av puts ramlade ner. I somras fick jag knacka och laga och kalkmåla, under de tidigare 10 åren har det varit lugnt. Så är det att ha en putsad fasad. Har sedan några mindre nogräknade varit där och kanske fullagat, ja då får du fixa till det.
Välkommen som husägare med putsad fasad
Min puts är kanske 80-100 år gammal på sina ställen, på andra 20 år och lagad lite här o där. Brukar inte vara några problem, men denna vinter fick vi (och ett stort antal fastigheter i området) frostsprängning från helvetet. Det regnade i flera dagar rakt på norrgaveln, sen small det till och blev -10 över en natt, pang. Sprickor, stora meter bitar av puts ramlade ner. I somras fick jag knacka och laga och kalkmåla, under de tidigare 10 åren har det varit lugnt. Så är det att ha en putsad fasad. Har sedan några mindre nogräknade varit där och kanske fullagat, ja då får du fixa till det.
Välkommen som husägare med putsad fasad
Du sätter fingret på en väldigt viktig punkt. Saker och ting har faktiskt med vädret att göra mycket mer än vad jag tror folk förstår.G guggen skrev:Tror det är oerhört svårt då du visste att den var lagad.
Välkommen som husägare med putsad fasad![]()
En felaktig ovanlig vind tillsammans med regn kan leda till läckage. Sen tar det 5-? År innan det händer igen.
Vår vattenutkastare installerades 2011. Förra vintern frös den sönder. Det är en modern vattenutkastare som inte ska kunna frysa. Ingen trädgårdsslang hade glömts kvar. Men den frös sönder.
Rörmokaren som jag använder även i yrket har aldrig bytt så många vattenutkastare som i år.
Om vi nu ska tro på Greta mfl. Lär vi se många fler konstiga skador i framtiden.
Klicka här för att svara