4 296 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Vad räknas som extra-arbete, ÄTA?
Sida 1 av 2
Bygger hus i lösvirke och arbetet debuteras löpande med takpris. Takpriset är nu nått och entreprenören ("snickaren") försöker hitta olika ÄTA-arbeten.
- Han vill ha extra betalt för målning av alla lister som monterats målade, vilket i och för sig blir snyggt när spikarna inte syns. Jag har dock inte fått någon fråga om listerna skulle målas över, inte heller något pris på det extra-arbetet. Det ska tydligen ha tagit ca 30 timmar. Jag hävdar att det då ska ingå i kontraktssumman då jag inte fått någon fråga om detta "extra-arbete" och det inte står något i kontraktet om detta, det står enbart, lite förkortat, att "invändig spackling, tapetsering och målning ingår". ÄTA?
- Snickaren har "byggt och flyttat ställning" i ca 80 timmar. Detta är enbart ställning inomhus som behövdes då det är ryggåstak på en del av övervåningen. Han hävdar att han inte kunde förutse behovet av denna ställning, men det var tydligt beskrivet på de ritningar han fått innan vi skrev kontrakt. Vi har skrivit att "ställning" inte ingår i kontraktssumman, och med det tänker jag själva hyran av ställning, möjligen monteringen som ställningsfirman gjorde, men inte detta. ÄTA?
Tacksam för kommentarer!
- Han vill ha extra betalt för målning av alla lister som monterats målade, vilket i och för sig blir snyggt när spikarna inte syns. Jag har dock inte fått någon fråga om listerna skulle målas över, inte heller något pris på det extra-arbetet. Det ska tydligen ha tagit ca 30 timmar. Jag hävdar att det då ska ingå i kontraktssumman då jag inte fått någon fråga om detta "extra-arbete" och det inte står något i kontraktet om detta, det står enbart, lite förkortat, att "invändig spackling, tapetsering och målning ingår". ÄTA?
- Snickaren har "byggt och flyttat ställning" i ca 80 timmar. Detta är enbart ställning inomhus som behövdes då det är ryggåstak på en del av övervåningen. Han hävdar att han inte kunde förutse behovet av denna ställning, men det var tydligt beskrivet på de ritningar han fått innan vi skrev kontrakt. Vi har skrivit att "ställning" inte ingår i kontraktssumman, och med det tänker jag själva hyran av ställning, möjligen monteringen som ställningsfirman gjorde, men inte detta. ÄTA?
Tacksam för kommentarer!
Målning nej, om du inte beställt detta arbete i offerten.
Ställning en klar ÄTA då du bara ”tänkt” att det avser hyran av ställningen. Där får du nog betala för allt, både hyreskostnad och arbete med att bygga och flytta ställningen. Men två veckors jobb för det är väl ändå rejält i överkant, närmast ocker skulle jag vilja påstå. Men du kanske bor i en kyrka
Ställning en klar ÄTA då du bara ”tänkt” att det avser hyran av ställningen. Där får du nog betala för allt, både hyreskostnad och arbete med att bygga och flytta ställningen. Men två veckors jobb för det är väl ändå rejält i överkant, närmast ocker skulle jag vilja påstå. Men du kanske bor i en kyrka
Haha, ja, övervåningen är tänkt som en kyrksalS Sällsam skrev:
Haha, ja, övervåningen är tänkt som en kyrksalS Sällsam skrev:
Jag tycker du skall bestrida ÄTA:n om målning och spackling då du skriver att det skall ingå enligt offerten.
Ställningen bör du påtala orimligheten i att det skall behövas två veckors jobb för detta. Men där får du nog betala för hela kostnaden, dock den faktiska arbetstiden inte det som verkar vara rena fantasier.
Tack för svar! Jag har nu bestridit kostnaden för "extra målning", då jag inte informerats på förhand att det skulle vara extra.
Ett problem med kostnaden för ställning är att jag på förhand fått en grov uppskattning av den kostnaden, vilket nu har överskridits. Total kostnad för ställning är nu ungefär det dubbla mot vad jag blivit informerad om. Jag har fotat den skrivna uppskattningen och har således "bevis". Den grova uppskattningen har jag uppfattat som ett ungefärligt pris, och snickaren fick då förtroendet att ordna ställning. Hade jag på förhand fått information om den kostnad som blivit nu, hade jag ordnat ställningen själv.
Besiktningsmannen kommer att titta närmare på kontraktet och dessa poster, så förhoppningsvis kan vi hitta en bra lösning. Alltid bra att vara förberedd inför det, så tack igen för kommentarerna.
Ett problem med kostnaden för ställning är att jag på förhand fått en grov uppskattning av den kostnaden, vilket nu har överskridits. Total kostnad för ställning är nu ungefär det dubbla mot vad jag blivit informerad om. Jag har fotat den skrivna uppskattningen och har således "bevis". Den grova uppskattningen har jag uppfattat som ett ungefärligt pris, och snickaren fick då förtroendet att ordna ställning. Hade jag på förhand fått information om den kostnad som blivit nu, hade jag ordnat ställningen själv.
Besiktningsmannen kommer att titta närmare på kontraktet och dessa poster, så förhoppningsvis kan vi hitta en bra lösning. Alltid bra att vara förberedd inför det, så tack igen för kommentarerna.
Normalt sett går ju inte en uppskattning överskridas med mer än 15%. Har det påpekats att den är grov är det kanske väl hårt att inte acceptera mer än 15%. Men 100% är rejält fel.
Jag har skrivit det mesta i kontraktet. Skulle givetvis skriva så maximalt övertydligt det bara nånsin går om det blir någon mer kontakt med hantverkare i framtiden.A andersda skrev:
Ställning nämns i en uppradning av poster:" ..., ställningar, ..., ... samordnas av entreprenören och debiteras till självkostnadspris. Detta kontrakt innefattar entreprenörens samordning av dessa moment men inte kostnader för dessa poster...."
Som jag skrivit i en annan kommentar så har jag skriftligt fått en uppskattning av kostnaden för ställning, som nu är ungefär det dubbla mot vad jag informerats om. Det är den stora stötestenen, vilket jag kommer att gå till botten med tillsammans med besiktningsmannen.
För övrigt är huset snart klart
Har du även fått betala hyra för ställningen?
Och har byggaren certifikat att bygga ställning? Det är ju ena oroliga 80 timmar. Dvs 2 man i en vecka så måste. Vara ett stort rum man byggt, idag ett par 100kvm?
Och har byggaren certifikat att bygga ställning? Det är ju ena oroliga 80 timmar. Dvs 2 man i en vecka så måste. Vara ett stort rum man byggt, idag ett par 100kvm?
Precis så, han säger att det är en grov uppskattning, så jag håller med att något mer än 15 % är tänkbart. Dock hade snickaren sett ritningarna med ryggås-tak på övervåningen, så då bör han som erfaren snickare veta att det krävdes en invändig ställning. Jag uppfattar hans uppskattning som "För xxx kronor kan jag fixa den ställning som behövs för det hus du visat ritning på".D Daniel 109 skrev:
Har slutbesiktning om ett par veckor. Besiktningsmannen sa på telefon att en lösning kan vara att man delar på hälften och tar halva extrakostnaden var. Han har inte gått igenom det hela än i detalj, får se vilken bedömning han gör.
Jag har fått betala för hyra av ställningen, montage av ställningsfirman, och så detta att snickarna själva monterat och flyttat ställning.A atomlab skrev:
Jag har ingen aning om snickaren har certifikat att bygga ställning. Han är en ganska vanlig snickare.
Rummet med ryggåstak är ca 40 kvm, får väl anses som en ganska liten kyrksal.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Hävda 15% max över uppskattat pris enligt KtjL vidare snickaren fiskar extremt efter ÅTOR, 80 timmar för att bygga en mindre inomhusställning troligen rullställning borde ta typ två pers 2 timmar.
Okej, det jobbet borde väl ingå i totalkostnaden?