Det är såna här problem som uppstår när man inte gör ett ägarbyte i samband med att man lämnar över bilen till någon som ska skrota den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Det är såna här problem som uppstår när man inte gör ett ägarbyte i samband med att man lämnar över bilen till någon som ska skrota den.
Ja det är ju så..
I mitt fall så hade varken han eller jag digitala möjligheter då..
Jag letade upp lappen och den tog han med sig... Men lämnade inte in den.. Eller så la han den på kontoret som vanligt... Inte första gången detta händer...
 
Beställ ett nytt regbevis, gå till firman som klantade bort det och se till att de skriver bilen på sig.
 
Maskintok skrev:
Ja det är ju så..
I mitt fall så hade varken han eller jag digitala möjligheter då..
Jag letade upp lappen och den tog han med sig... Men lämnade inte in den.. Eller så la han den på kontoret som vanligt... Inte första gången detta händer...
Hade ett liknande problem. Sålde en Kapitän till Norge för en 20 år sen. Skickade in plåtar, ägarbyte och kryssade i "export"-rutan. Efter nån månad var jag fortfarande ägare. Det norska personnumret på köparen godtogs inte av Trafikverket. Det var dock inga problem för norrmannen att nyregistrera och använda bilen där.

Till slut, efter ett par år, "skrotade" jag bilen. Som bevis skickade jag in bilder på lite reservdelar och skrev att bilen huggits upp i smådelar. Det godtogs och problemet var ur världen.
 
Keiller Keiller skrev:
Hade ett liknande problem. Sålde en Kapitän till Norge för en 20 år sen. Skickade in plåtar, ägarbyte och kryssade i "export"-rutan. Efter nån månad var jag fortfarande ägare. Det norska personnumret på köparen godtogs inte av Trafikverket. Det var dock inga problem för norrmannen att nyregistrera och använda bilen där.

Till slut, efter ett par år, "skrotade" jag bilen. Som bevis skickade jag in bilder på lite reservdelar och skrev att bilen huggits upp i smådelar. Det godtogs och problemet var ur världen.
Fast det fungerar inte på det viset. Man måste ha tullpapper bifogade om man ska skicka in på export själv. Norge har tyvärr varit värst på det viset eftersom man kunde komma in i landet ganska enkelt utan att passera tull. Inget ont om norskar på det viset men tricket för dem är att de redan har papper på en likadan bil som troligen är borta. Då köper man en svensk bil, tar in den utan att passera tull. Slipper alla kostnader och får en bil de kan använda papperen på. Då skiter de i resten..........Säljer man bil till norge så ska man vara väl bekant med köparen eller så nästan följa med till gränsen så man VET att de tullar in den. Annars står man där med registreringen kvar........Finns åtskilliga exempel där man dessutom fastnat hos fel handläggare sen som sätter käppar i hjulet.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det fungerar inte på det viset. Man måste ha tullpapper bifogade om man ska skicka in på export själv. Norge har tyvärr varit värst på det viset eftersom man kunde komma in i landet ganska enkelt utan att passera tull. Inget ont om norskar på det viset men tricket för dem är att de redan har papper på en likadan bil som troligen är borta. Då köper man en svensk bil, tar in den utan att passera tull. Slipper alla kostnader och får en bil de kan använda papperen på. Då skiter de i resten..........Säljer man bil till norge så ska man vara väl bekant med köparen eller så nästan följa med till gränsen så man VET att de tullar in den. Annars står man där med registreringen kvar........Finns åtskilliga exempel där man dessutom fastnat hos fel handläggare sen som sätter käppar i hjulet.
Det var 1998, så det har ingen betydelse nu, eller i TS fall, hur norska regler är, då det i TS fall inte gäller export.

Däremot kanske det fungerar fortfarande att, som jag gjorde då, skrota en bil man inte längre har, förutom på papperet. Därav mitt inlägg som på sitt vis var ett tips till TS.
 
Keiller Keiller skrev:
Det var 1998, så det har ingen betydelse nu, eller i TS fall, hur norska regler är.

Däremot kanske det fungerar fortfarande att, som jag gjorde då, skrota en bil man inte längre har, förutom på papperet. Därav mitt inlägg som på sitt vis var ett tips till TS.
lika då som nu men tipset kan ju fungera såklart men det beror helt på vilken handläggare man får som jag skrev. En del kan godta det som bevis och andra inte och det räcker som sagt att en spjärnat emot så finns det i rullorna........Så har man man möjlighet att ta den korrekta vägen först så underlättar det nog.
 
H
Keiller Keiller skrev:
Det var 1998, så det har ingen betydelse nu, eller i TS fall, hur norska regler är, då det i TS fall inte gäller export.

Däremot kanske det fungerar fortfarande att, som jag gjorde då, skrota en bil man inte längre har, förutom på papperet. Därav mitt inlägg som på sitt vis var ett tips till TS.
sålde en atv till en norsk.
Han skulle ha den vid sin stuga i Sverige.
Vi skrev under alla papper med allt.
Sen fick jag tillbaka att personnr inte var giltigt.
Ringde köparen men han svarade aldrig.
Skicka sms samma där svara aldrig.

5 år sa dom på transportstyrelsen att jag var tvungen att ha den reggad på mig innan den kunde skrotas.
 
H Hallerudsbo skrev:
sålde en atv till en norsk.
Han skulle ha den vid sin stuga i Sverige.
Vi skrev under alla papper med allt.
Sen fick jag tillbaka att personnr inte var giltigt.
Ringde köparen men han svarade aldrig.
Skicka sms samma där svara aldrig.

5 år sa dom på transportstyrelsen att jag var tvungen att ha den reggad på mig innan den kunde skrotas.
man kan inte använda annat än svenska personnummer på vanliga ägarbyten. Vid export så är det tullpapper som gäller att den är utförd ur landet. Då kan man kryssa i export och nåt ägarbyte i formell mening görs inte. Då avförs den bara. Sköts tullförfarandet korrekt så avregistreras de automatiskt eftersom tullen skickar in uppgifterna så då behöver man sällan göra nåt men det gäller ju som sagt då att man vet att köparen gör det också......
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Men varför stupar det på personnummer? Det är väl klart att ett utländskt personnummer inte är giltigt som vanligt när det är fråga om export? Det är väl tullhandling eller bevis om registrering i annat land som är nyckeln till att bli av med den?
 
S Stefan1972 skrev:
man kan inte använda annat än svenska personnummer på vanliga ägarbyten. Vid export så är det tullpapper som gäller att den är utförd ur landet. Då kan man kryssa i export och nåt ägarbyte i formell mening görs inte. Då avförs den bara. Sköts tullförfarandet korrekt så avregistreras de automatiskt eftersom tullen skickar in uppgifterna så då behöver man sällan göra nåt men det gäller ju som sagt då att man vet att köparen gör det också......
Exakt.
 
H Hallerudsbo skrev:
5 år sa dom på transportstyrelsen att jag var tvungen att ha den reggad på mig innan den kunde skrotas.
Två eller tre år tog det för mig men det beror väl, som sagts ovan, på vilken handläggare man fått i ärendet.

Och det är nog så TS får göra om han vill bli av med ägandet av den skrotade bilen, att kontakta Transportstyrelsen och förklara så ingående som möjligt hur det ligger till.
 
jag hade en fiesta som funnits på pappret i 10 år , tillslut ringde jag bilregistret och undrade om den inte åker bort automatiskt om man inte betalat på 3 år, nej det gör den inte, men hon hittade 5 st förfallna (dom ytterliggare 5 äldre hade preskiberats) jag sa till henne att denna bil är nog armeringsjärn i något bygge, så hon avreggade den, bilen ställdes någongång år 2000 utanför en bilskrot (Blekinge Bilpress) bilen var borta 2 dagar senare

ett alternativ är att gå till en valfri Bilskrot med det gula pappret och hävda att dom tog imot denna för en hel del år sedan med att trubbel ska ha uppstått :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.