M
Modig: [citat] Ja, jag uttryckte mig slarvigt. Men jag tror/hoppas att jag svarade på vad TS frågade efter. Om de hyr ut fler än två bostäder så anses samtliga (även de två första) vara uthyrda i näringsverksamhet. Jag tror att det påverkar hyresgästernas besittningsrätt. Om en vanlig hyresfastighet byter ägare så har den nya ägaren inte rätt att säga upp hyresgästerna. Samma sak
6 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Det där med dolda fel. Det handlar i första hand inte om huruvida felet går att upptäcka. Det viktigaste kriteriet för ett "dolt fel", är om det är något som du objektivt sett inte borde behöva räkna med. OM du hittar ett fel som du inte borde behöve räkna med, då är det ändå inte ersättningsbart om du borde kunnat upptäcka det före köpet. OCh när du då fullgör din
17 svar · 3,2k läst
·
P
pmd: [citat] Det förklarar varför vår värmepump har intervallet 16-31 i både värmeläget och kylläget. Jag var tvungen att ta reda på det nyss. :) [citat] Låter rimligt. Jag har inte reflekterat över att man kan ha behov att kunna ställa in så låga temperaturer som 10 grader, men i garage eller förrådsutrymmen kan det förstås vara vettigt.
20 svar · 3,2k läst
L
Anonymiserad 464248: [citat] Min syster mejlade till mig om vårt föräldrahem i Finland (nära Helsingfors), som hade sjunkit ner "i ett slukhål", som hade bildats i leran och nu ville min bror och syster riva huset och sälja tomten billigt. Hon skickade en massa foton, men jag kunde inte se någonting konstigt i dem, huset stod kvar. Hon har sedan tidigare bestämt sig för att avstå från sitt föräldra-arv,
216 svar · 69,1k läst
M
milimani: Har någon fått igenom en planavvikelse från detaljplan som liten trots att den enligt praxis är en större avvikelse? Syftar på resonemanget Boverket för att: ”Om det enligt lagstiftningen som gällde före ÄPBL har medgivits dispenser av samma slag för flera fastigheter inom ett område, kan det leda till att samma avvikelse ska anses vara liten på återstående fastigheter, även om
0 svar · 1,0k läst
E
El-Löken66: Mycket lustigt den som ringer Fortum dagligen. Är detta en svensk nätägare eller? Kolla hellre vem som har nätkoncession i ditt område och vänd er till denna. Bara att knacka på hos grannen.
29 svar · 9,2k läst
K
kortis: [citat] Göra sig av med, hum. Att du tycker det ena el andra el att människor tycker saker är ju en sak, nu är ju en del människor som de är och vill styra o kontrollera sina barn och en del är ju enbart elaka och det ska inte bröstarvingar behöva lida för uta de ska kunna ta avstånd. Inget är svart el vitt
25 svar · 4,1k läst
·
D
Daniel 109: Se till att skaffa dig en bild av vad ett skäligt skadestånd är inför överlåtelsen. Då är det förhoppningsvis möjligt att komma överens vid sittande bord.
12 svar · 1,5k läst
fubar
fubar: Kanske mer än 6 meter? [bild]
96 svar · 56,2k läst
·
P
pmd: Om du läser inlägget ovanför ditt så ser du att problemet löstes redan för en månad sen. Jag tror att det är en bra idé att inte bara läsa första inlägget i en tråd utan även sista innan man kommenterar.
246 svar · 80,5k läst
·
E
Eldräven: Utan att ha läst det första förslaget. Standardformulering för servitut är ofta i stil med: Fastigheten X (och Y) har rätt att anlägga, använda, underhålla och förnya väg / ledning i sträckning 1-2-3 enligt karta på fastigheten Z. Området där servitutet utövas har bredden 0,0 meter. Den formuleringen medför att själva anläggningen då tillhör den härskande fastigheten som då
10 svar · 2,5k läst
E
Eldräven: Fastigheten du menar ägs av någon allmännyttig part, t.ex. kommunens bostadsbolag eller förvaltning. Det saknar betydelse om det är en privat eller publik ägare. Det som styr hur marken får användas och avgränsas är i sådant fall detaljplan, eller om plan saknas, så är det alltså frågan om det är tomtmark eller allemansrättsligt tillgänglig mark. Marken kan ju även vara
3 svar · 1,0k läst
E
Eldräven: [citat] Mycket av det jobbet du efterlyser är redan gjort i våra tätorter, men långt ifrån heltäckande. Enligt Jordabalken så är det i första hand gränsmarkeringar på marken som gäller och då dessa mycket väl kan skilja både 10 och 20 cm från hur en karta är georeffererad mot en perfekt flygbild så är ändå problemet kvar. Det andra problemet är att många gränser är
291 svar · 93,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: På fotot ser det ut som att er tomt är urschaktad och då faller det ju på ert som fastighetsägare att se till att grannfastigheten inte skadas vid schaktning (Jordabalken). En sak att reflektera över är vem som är din motpart. Är det t ex en samfällighet som är en marksamfällighet så kan de också vara fastighetsägare av själva marken som gångvägen ligger på. Men ofta finns
4 svar · 3,2k läst
·
Marcus_L
Marcus_L: [citat] Det finns även en annan fallgrop och det är att om varan skickas direkt från tredjeland till dig och inte mellanlandar i ett annat EU land så kan du åka på att bli importör i lagens mening. (Jag läste om detta nyligen men kan för allt i världen inte komma ihåg var jag läste det, så kolla upp detta själv om du känner behov av det, jag är för lat och jag kan för all del ha
8 svar · 2,1k läst
·
E
Ewa Nilsson1: [citat] Hej ! Tyvärr har vi ingen skriftligt avtal bara muntligt. Men oavsett så kan det inte vara rimligt att jämna utfarten på sådant sätt att det rinner mot huset, det är direkt fel. De också gjort dränering som är utfört med brister som jag håller på nu att undersöka närmare. Mvh Ewa
2 svar · 710 läst
D
Daniel 109: Ta upp det på stämman och kräv att det görs korrekt framöver. Att anmäla medför kostnader även för dig. Det ger dessutom upphov till konflikter.
37 svar · 10,4k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Tänk om det skulle vara så enkelt. En besiktningspunkt innebär inte med automatik att den måste åtgärdas. Det är Ts fall ett lysande exempel på. Så gör om gör rätt gäller inte alltid. Även fast många konsumenter verkar tro det. Finns en annan skön tråd som jag får upp i huvudet efter ditt inlägg där Ts frågar om hen ska reklamera ett altanbygge då skruvarna i trallen
9 svar · 1,8k läst
B
Bjoellander: Hej, jag skulle argumentera för att det inte klassas som ett rum, då det behövs "direkt solljus". Går att läsa lite om hur mäklarsamfundet resonerat här: Vad är ett rum? | Mäklarsamfundet (maklarsamfundet.se) Med det sagt skulle jag säga att hittar du en kompetent mäklare så kommer de kunna marknadsföra ert objekt på ett sätt så att fördelen/potentialen med detta utrymme framgår
1 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Du får börja med att läsa detaljplanen för området. Vad är minsta godkända tomt. Tillåts tvåfamiljshus (annars måste ni kanske stycka först). Banken vill troligen inte låna ut till er om ägandet står på föräldrarna.
1 svar · 2,0k läst
M
MrDizzy: Som många skriver så har Brf:en rätt att "ålägga" "innehavaren" av "tomten" att sköta denna. Om inte innehavaren inte gör detta, och KAN det sluta med att brf innehavaren får hela sin lägenhet förverkad. Så råd till TS , bråka inte för mycket med Brf:en om de kommer med papper som säger klipp gräsmattan eller motsvarande. Det kan kosta mer än det smakar om man har otur. Däremot
63 svar · 38,7k läst
·
A
Alfredric: [bild] Den här vägen har tvära kurvor och bostadshus med ytterväggar direkt mot vägen. Trafikeras oftast/mest av jordbruksfordon. Två normalstora bilar kan inte mötas speciellt lätt.
13 svar · 3,1k läst
·
hakannykvist
hakannykvist: [citat] [citat] Blir det majoritet så får vi göra om det till en motion och en extra stämma, annars finns det risk att någon påpekar att vi gjort fel.
9 svar · 2,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det kommer nog gå bra då. Stå på dig och skriv inte på något!
7 svar · 1,2k läst
harry73
harry73: Jag tycker hela tråden är lite långsökt. Grannen har inte sagt att han vill stycka av och annektera ts tomt. Det finns ingen anledning för ts att börja stressa nu över dessa påhittade problem
32 svar · 6,3k läst
·
P
pmd: [citat] Nej, det kan du inte. Inte ovillkorligt. Det kan finnas situationer där en polis inte behöver legitimera sig. Om din situation var sådan låter jag dock, vara osagt.
403 svar · 230,6k läst
·
Myrstacken
Myrstacken: [citat] Så är det hos oss med... Fast det är vi som är de skyldiga om man nu kan säga så.. Vi har sprängt in vårt hus i en bergssluttning.. Skulle egentligen återfyllas men grannen har ingen dränering och släpper sitt dagvatten rätt ut på tomten som sluttar ner mot oss.. Jag ville inte återfylla pga detta och behövde heller inte göra detta enligt kommunen då grannens vatten
74 svar · 45,4k läst
·
D
Daniel 109: Jag tror nog att nästan alla som stjäl julgranar är fullt medvetna om att det är olagligt.
125 svar · 10,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hantverkarformuläret verkar passa bra i ditt fall: https://publikationer.konsumentverket.se/produkter-och-tjanster/boende-och-hantverkstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17
1 svar · 642 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.