V
vilmas: Jag räknade på ca 200 kvm vägg 170 mm och ca 150 kvm tak 400 mm och jag får det till 36000 kr på Byggmax, jag har fått ett ca pris för sprutning på 67000 kr så det är ju lite skillnad.
5 svar · 4,8k läst
J
JKrister: Om du har rostproblem har du fukt. Jag hade kört plast innanför osbn i tak o vägg. Bräder o flyttlådor ryms nog ändå. Om man slår materialkostnad och arbetstid så kostar minullen inte mycket. Skulle aldrig ha mindre än i väggen, värme stiger
3 svar · 4,8k läst
·
C
carra: Vattenkarbamidskum,ingen tveksamhet! Ingen bra isolering......Lite bra när det sprutades in,men totaleffekt kanske 10 -15 % på lång sikt= rena skiten,tyvärr:(
5 svar · 4,8k läst
·
pelpet
pelpet: Standard är ju att man sätter åldersbeständig plast på den varma sidan av isoleringen. Det finns massor av konstruktionsritning på hur det kan göras.
1 svar · 1,8k läst
Janus82
Janus82: Om det ör ett mellanbjälklag finns det ju ingen tillskjutande fukt underifrån så det är ingen fara att lägga gullfiber (eller sågspån) direkt på betongen.
2 svar · 2,2k läst
G
Ghost79: Tanken var att ta en genväg till varmare golv genom att lägga ut en foam/cellplats och slippa bryta upp spånten. Men varför inte byta ut den egentligen när jag ändå håller på... Hmm... Funderar vidare. Tack för tipsen!
3 svar · 4,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du kan ju gå tillbaka och läsa inlägg #4, #6 och #19 :) Jag kan tillägga att jag själv har ett tak utan ventilation. Ute är det nu +1°C och luftfuktigheten är "HI" dvs över 95% RH. På min ouppvärmda, oventilerade förrådsvind är det +6°C och 60%RH. Tack vare 100 mm cellplast ovanpå råsponten.
25 svar · 35,9k läst
·
P
ponte: Hej Hej En gammal skånelänga som renoveras och blir på nyfödd, nya takstolar golvvärme uppe och nere, nu till mitt problem Håller på att inreda ovanvåningen och lägger isolering/ljudisolering i mellanbjälklaget men skall man lägga isolering ända ut mot ytterväggen eller skall det ligga en luftspalt som det går i snedtaket ? Fast luften kan inte cirkulera o Mellanbjälkarna ligger
0 svar · 6,6k läst
·
F
flashower: Bilder på arbetet, även om det går väldigt långsamt fram pga alla andra projekt det för med sig... http://www.poppelhus.se/insulation_Swe.htm[/QUOTE] Rolig länk att följa! Bra kämpat! /Niklas
69 svar · 16,2k läst
N
nova383: Bra att vi rett ut detta nu då... Sååå....... 45mm Sprayskum rakt på lecan OSB + gips utanpå ? Hade det gjort susen ? Eller kan min 250mm lecamur duga ? värmen vill ju uppåt och där är det ju rätt OK.
21 svar · 4,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Västkustskiva alltså. Alternativt att isolera med cellplast (som jag gjorde med förr-förra huset). En av finnesserna är att man inte behöver regla, så det blir inte så mycket köldbryggor.
2 svar · 2,0k läst
Oldboy
Oldboy: Jag har installerat FTX i vår gamla skånelänga (äldsta delarna +100 år). Var inga problem för luftflödeskillen att balansera flödena mellan olika ventiler. Frånluftsfläkten drar lite mer än tilluftsfläkten. Hur över-/undertryck ser ut rum för rum i huset vet jag dock inte.
19 svar · 7,9k läst
F
freddev: Har talat med Anticimex idag och han rådde mig att låta taket vara. Finns ju ångspärr men han sa att man kan täta synliga otätheter med fog för att minska luft som kan smita upp på vinden. Sen ska jag installera en PAX på övervåningens badrum med grundventilation och öppna upp så luften kan ta sig in nånstans (vid fönster sovrum)
11 svar · 7,4k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, Hur ser golv och tak ut? Hur varmt har du tänkt ha där?
1 svar · 2,6k läst
·
fahlis
fahlis: Nu framgår det inte riktigt hur konstruktionen är gjord, men den bör se ut så här: Panel Luftspalt Vindspärr Isolering Fuktspärr Innerpanel Om stommen är en regelkonstruktion med isolering mellan reglarna bör du absolut ha en vindspärr/papp/skiva utanför isoleringen, innanför gör den ingen nytta.
1 svar · 2,6k läst
MB77
MB77: [citat] Någon som vet var man kan få tag på dessa nu, köpte ett gäng i höstas men nu verkar Biltema ha slutat med dem... :(
6 svar · 13,1k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: [citat] Nej det är bättre att behålla kläderna på. Dessutom, även om de fungerar så är de helt värdelösa att använda på fjället där det oftast blåser.
6 svar · 10,8k läst
hahalj
hahalj: Tack för länken, sparar denna.
12 svar · 5,1k läst
·
P
pelle242: 1. Självklart är det inte optimalt men en kompromiss iom att du måste ventilera golvet. 2. Tänk på att cellplasten måste ha tillräcklig tryckhållfasthet. Tex Kährs specificerar minst 130Kpa för sina 15mm golv. Kolla vad din golvtillverkare kräver så du inte får svikt och knarr.
1 svar · 1,8k läst
C
cecar33: Mycket bra och tänkvärt skrivet av oceanis, Vill gärna tillägga att man bör ha det klart för sig redan innan man köper hus. Där till bör man även tänka över hur mycket man vill lägga på energikostnader, för det handlar även om vilken komfort man vill ha. Det finns och kan även på grund av hälsoskäl vara så att man vill/behöver betydligt varmare en vad som anses vanligt.
10 svar · 1,9k läst
S
seniorkonsult: [citat] På grund av prover som uförts på ett antal hus i Umeå med resp utan luftspalt i en stor utredning. Dessutom är ju pappen på yttertaket tät så det skall inte komma n fukt utifrån. Stoppa fukten inne!
13 svar · 2,1k läst
F
Fogarbo: Den yttre murens enda krav är att den ska stå emot jordmassornas tryck i 100 år. Muren kan när betongtanken finns på plats, lätt stöttas från betongtankens väggar. Betongtanken får små belastningar, men det blir stora volymer och betong är billigt, enkelt att armera (krävs), gjuta och stoppar i 100 år. Men materialval är fritt, en ståltank går lika bra, men blir svårare/dyrare
20 svar · 5,8k läst
haavard
haavard: Några säger att du alltid måste ha luftspalt. Några säger att sågspån och liknande klarar sig utan luftspalt. Jag vet inte om någon (kunnig) som säger att mineralull klarar sig utan luftspalt.
1 svar · 1,3k läst
Buuzzz
Buuzzz: [citat] Inte ännu, alldeles för många tankar och funderingar kring ämnet, har istället renoverat källaren. (som om det skulle finnas mindre att fundera på där :cool:) Jag ska upp och rensa vinden på getingbon nu i vinter och sedan blir det att föra tankarna tillbaka till isolering av vinden. Problemet är att det är så svårt att isolera vinden då jag endast har 15° lutning på
12 svar · 10,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: Jepp, källarväggarna är parallella, byggda med ca 10 cm mellanrum. Ingen aning om varför men så är det. Skall allt försöka ta upp allt bös inklusive en och annan död råtta.
7 svar · 2,6k läst
·
T
thomasx: [citat] Vad som är "tillräckligt" är ju högst subjektivt ;) men 10-12cm verkar vara en rätt normal tjocklek.
6 svar · 2,0k läst
hahalj
hahalj: [citat] Vad är fördelen med denna metod med ströläkt mot att skruva brädor under längs med golvregeln som asfaboarden kan vila på? Hur noga kan man göra detta utan att det blir glipor? Kan man täta längs kanterna på asfaboarden med nån lämplig tätningsmassa? Risken finns väl annars att möss etc kan leta sig in i isoleringen?
5 svar · 1,6k läst
M
MagnusSt: Tack för svaret, Min plan var nog att regla upp innerväggen mot kallvinden så får han spruta den också isåfall när han ändå sprutar. Efter att ha gått runt där uppe idag mded ett måttband så kom jag fram till att jag nog vill fälla in hyllor i väggarna till kattvindarna samt att jag nog måste öppna upp hela vägen till yttertaket där trappan kommer att komma upp. Alltså så
2 svar · 1,5k läst
D09
D09: [citat] [bild] [bild] [bild] [bild] Inte dom bästa men alltid något.
12 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.