2 274 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Isolera golvet i en krypgrund
Hej,
Vi har ett gammalt timmerhus med grova fina plankor i golvet. Det är krypgrund och golvet är dessvärre riktigt kallt. Det finns ungefär 50 cm att krypa på därnere.
Hur skall man enklast isolera golvet?
Kan man "bygga på" neråt med frigolit och få det tillräckligt bra eller hur bär man sig åt?
Skall man isolera hela krypgrunden? I så fall hur...
Tacksam för alla tips!
/mrpos
Vi har ett gammalt timmerhus med grova fina plankor i golvet. Det är krypgrund och golvet är dessvärre riktigt kallt. Det finns ungefär 50 cm att krypa på därnere.
Hur skall man enklast isolera golvet?
Kan man "bygga på" neråt med frigolit och få det tillräckligt bra eller hur bär man sig åt?
Skall man isolera hela krypgrunden? I så fall hur...
Tacksam för alla tips!
/mrpos
Jag tror det är cirka 10 cm, men det är har nog blivit en del springor för vi har haft möss inne som kommit den vägen. Så vi måste se över och rätta till sådant. Frågan som jag funderar på är om vi skall lägga på mer och i så fall hur mycket. Golven är väldigt kalla. Tack för svar!
Troligen har isoleringen sjunkit ihop/ ramlat ner så den inte når upp mot själva golvplankorna längre..
Att endast tilläggsisolera underifrån tror jag inte hjälper.
Jag föreslår att ni lyfter upp golvplankorna tar bort isoleringen, troligen är det sågspån. Sedan se till att det blir tätt med någon sorts vindpapp. Dit med ny isolering och sedan lägga tillvaka golvplankorna
Att endast tilläggsisolera underifrån tror jag inte hjälper.
Jag föreslår att ni lyfter upp golvplankorna tar bort isoleringen, troligen är det sågspån. Sedan se till att det blir tätt med någon sorts vindpapp. Dit med ny isolering och sedan lägga tillvaka golvplankorna
Drag är det mest sannolika för kalla golv. Särskilt om ni har möss. De måste komma in och ut, och brukar göra schweizerost av glas-/stenull och även frigolit/cellplast. Grov sågspån i välfyllda fack är bästa motmedlet eftersom det inte går att gräva tunnlar (de bara rasar), tillsammans med grovt massivt trä, betong/murbruk/lera som barriär mot sockel och kryputrymme.
Klicka här för att svara