Jag är i farten och renoverar några rum på bottenplan i ett stenhus från 1920, tidigare har jag haft putsad vass + tretex i innertaken men detta är nu borttaget för att ge plats till ny el och rakare innertak. Det som finns kvar är 25mm brädor.
Detta är en väldigt vanlig fråga om man ska plasta eller ej... men jag vill ändå nämna mina förutsättningar och bolla idéer hur det ska utföras.
Det är kök, matrum och vardagsrum som jag ska göra både nya innertak och installationsväggar längs ytterväggarna där jag hade tänkt (gips, plast, 45x45 mot tretexen, yttervägg)
Uppvärmning/ventilation: Kamin kommer sitta så att den värmer dessa tre rummen + Luft/luft VP som håller en grundvärme. I matrum/vardagsrum har jag idag självdragsventiler, varav bara en är öppen, förra ägaren har tapetserat över den andra.
Jag tänker mig att jag ska renovera resterande av bottenplan sen på liknande vis om det inte är helt fel. Ska man plasta direkt på brädorna eller ska man plasta efter det nya regelverket är uppsatt och kanske även lägga i en 45mm isolering för ljudisolering? Fördelen med att plasta först är att det blir mindre genomföringar för el men risken finns även att alla spik som sitter kvar tar hål på plasten.
Alternativ 1: pärlspont, plast, 45mm isolering, nuvarande brädor
Alternativ 2: pärlspont, 45mm isolering, plast, nuvarande brädor
Alternativ 3: pärlspont, 45mm isolering, nuvarande brädor
Alternativ 4: pärlspont, 45mm regelverk, papp, nuvarande brädor