4 335 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Isolera altantak
Hej,
Jag tänkte att jag skulle isolera mitt altantak, jag ska inom en ganska snar framtid glasa in altanen också men vet inte riktigt när detta hinns med, och funderar på hur man ska göra.
Altantaket är en bit av hustaket som skjuter ut en bit och det finns ett undertak av vanlig panel, det jag behöver hjälp med är om man måste lägga en ångspärr under isoleringen eller inte?
Det ska inte vara ett uppvärmt utrymme utan det ska fungera som uterum under vår-sommar-höst.
Så vad tror ni ska man lägga en ångspärr eller inte? Finns det någon fara med att lägga en eller kan det bli problem om man inte gör det?
Mvh
Anders
Jag tänkte att jag skulle isolera mitt altantak, jag ska inom en ganska snar framtid glasa in altanen också men vet inte riktigt när detta hinns med, och funderar på hur man ska göra.
Altantaket är en bit av hustaket som skjuter ut en bit och det finns ett undertak av vanlig panel, det jag behöver hjälp med är om man måste lägga en ångspärr under isoleringen eller inte?
Det ska inte vara ett uppvärmt utrymme utan det ska fungera som uterum under vår-sommar-höst.
Så vad tror ni ska man lägga en ångspärr eller inte? Finns det någon fara med att lägga en eller kan det bli problem om man inte gör det?
Mvh
Anders
Ingen ångspärr om det inte är uppvärmt året runt. Likadant i fritidshus som inte är uppvärmda året runt.
Ok, ingen ångspärr då vet jag hur jag ska göra, tack för svar!
Mvh
Anders
Mvh
Anders
Jag sitter med samma fråga egentligen, med samma typ av altan med kommande inglasning.
Men undrar varför man inte ska sätta ångspärr?
Det kommer säkert komma kalla vinterdagar då vi värmer upp uterummet tillfälligt till 20-25 grader. Finns det då inte risk att den varma luften kondenseras när det kommer upp i isoleringen på vinden?
Jag har köpt en rulle diffusionsplast, men ska jag lämna tillbaka den istället?
Med vänlig hälsning,
Anders
Men undrar varför man inte ska sätta ångspärr?
Det kommer säkert komma kalla vinterdagar då vi värmer upp uterummet tillfälligt till 20-25 grader. Finns det då inte risk att den varma luften kondenseras när det kommer upp i isoleringen på vinden?
Jag har köpt en rulle diffusionsplast, men ska jag lämna tillbaka den istället?
Med vänlig hälsning,
Anders
Klicka här för att svara