Hej,
Bor i ett hus från 78, 1,5 plans med vind.
På vinden sitter ett bjälklag som består av reglar på 195 mm med 1200mm cc.
Mellan reglarna ligger idag isolering, 145 mm "vanlig isolering" och ovanpå den ligger en 50mm isolering med ngt slags papp ovanpå.

När man är uppe på vinden är det helt oisolerat både mot tak och mot väggar, och så ska det förbli enligt min plan, eftersom jag inte planerar att värma upp vinden.

I nuläget finns inget golv att gå på, så jag funderar på hur jag bäst får till det och antar att man i samband med det tilläggsisolerar.

Är det någon isolering man bör ta bort?
Jag funderade på att lägga nya 95 reglar med cc 600 på diagonolen över de befintliga 195 reglarna och på så sätt få ett nytt bjälklag att lägga golvspån eller spontat golv på. Samt att kunna lägga isolering imellan de nya 95 reglarna.

Tänker jag fel?
Ska jag ta bort något av den gamla isoleringen?
Vad ska jag lägga för ny isolering?

Målet är alltså att minska värmekostnader samt få ett golv på vinden så man kan förvara oömma saker där.

Tacksam för svar och idéer, vet att det hänger många kunniga här.

Mvh
Tomas

Jag hade högst sannolikt gjort som du tänkt. Du behöver inte ta bort något, utan bara addera.
Jag hade lagt 22 mm råspont på golvet. Spånplattor och fukt är en kombination som jag gör allt för att undvika.

Huset är från -78 så man kan väl utgå ifrån att det har fuktspärr/plast i taket (mellanbjälklaget)?

Hej, sorrry för sent svar, har glömt bort denna tråd.
Japp, plast finns i alla innerväggar och innertak. Får väl bege mig till lokala handlaren och köpa lite 95 reglar :)

C
Du ska absolut INTE ha spånplatta på vinden i den fuktiga miljön!

Läs info från t.ex. Byggelit om vilken miljö spånplattor skall ligga i o för den skull också förvaras i avvaktan på inmontering.

Aldrig spånplatta på din vind. Råspont är vad som gäller!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.