C
carra: Går det inte att skjuta ihop skivorna? Det är väl det enda sättet att få hela falsen tät.Om du nöjer dig med med mindre skulle jag köpa frigolitkulor, de är stora som svavlet på en tändsticka, o hälla ner dem I skarvarna o sen tejpa över skarven.Själv har jag där jag haft glipor som varit små, hällt ned kulor o sen lagt vanlig isolering I form av skivor ovanpå....Jag har alltså
4 svar · 2,7k läst
bjolo360
bjolo360: [citat] Beror ju väldigt mycket på hur mycket jobb ni är villiga att göra - avvägning att saker och ting inte är riktigt klart. Hur gör ni med tapetsering/målning? Gör ni väggen själv måste ni ju göra den delen själva också och det är det som tar tid, att smälla upp isolering är väl nästan det enklaste som finns i hela husbygget, det hjälpte min 6-åring mig med när vi nu
1 svar · 2,7k läst
·
J
JoakimBjorklund: Hejsan! Om man vill/ska isolera en gammal vägg av sten (blandade sorlekar på senar och bruk, ca 50cm bred/tjock) Hur gör man det på bästa sätt? luftspalt? val av isolering? mm mm Isolera utvändigt och sedan ha på puts är inget jag strävar efter, eftersom man vill bevara stukturen och utseéndet Tanken är att det ska vara en bofast byggnad OBS Bilderna är endast exempel!
0 svar · 3,3k läst
·
R
Rooney: Tack för era svar så jag fick upp ögonen. Jag lägger ner detta med cellplast på väggarna. Jag funderar på byggmatta istället. http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/isolering-byggplast/isoleringsskiva-lambda-36/61011010/byggmatta-45-mm-pappersbekladd Det räcker med en rulle, men frågan är om jag får igen investeringen att klä in väggen med detta? Det blir inga
4 svar · 1,9k läst
A
annie-: TACK! Nu har jag tagit kontakt med företag som ska komma hit och kolla samt ge offert.
2 svar · 1,7k läst
thomas33
thomas33: Någon som säljer/använder papprör och annat emballage borde ha det. Ett tips, är att besöka en reklamateljé, för de får ofta material i papprör.
5 svar · 1,7k läst
·
C
carra: Håller med, 40 50 är bra! Har det I gäststugan 60 m2
3 svar · 1,9k läst
B
blygarn: aha det är det också, kanske lika bra att skala av en liten bit då! :)
22 svar · 16,3k läst
Pompe1997
Pompe1997: Hej! Jag har ytterväggar som e av typen skalmurskonstruktion och dem e alltid kalla. Mina väggar e alltid kalla och man känner kylan från väggen bara 50 cm ifrån fast jag har 20 grader varmt. känns som att alla väggar e rena kallraset. Skulle jag förbättra värmen i mitt hus om jag isolerade invändigt med typ 90 mm isolering? Då skulle det bli utifrån sett tegel 30mm isolering tegel
0 svar · 1,6k läst
V
Väx: Hej.. Ska bygga på en vägg i källaren med stålregel. Kan man använda vanlig gips då?.. R.
0 svar · 1,5k läst
H
Henke87: [bild] De fick bli lite isolering ändå. 5700:- för två lager 95mm. kommer nog betala sig relativt fort då de mesta av vår förbrukning är som sagt på vintern. Sen kanske slippa 30 grader inomhus på sommaren är ett annat plus :)
8 svar · 4,6k läst
·
S
Savanna: Tack så mycket Oldboy för dina svar. Vi kommer isolera som du skriver och hoppas vi får plasten tät, känns som det kommer vara det svåraste momentet. :confused: Det kommer då bli 170+120+45 i kattvinden mot yttertak, snedtak 170+45 och gavel 45+145+45.
13 svar · 3,7k läst
Z
ZeroX66: Vad svarar man på det :) Mycket intressant! Är oxå ute efter hårdare isolering = tätare densitet och borde vara bättre dämpning. Funderar på att bygga golv och isolera det oxå mest för att resonanser inte skall ta sig ut därifrån. I vår nuvarande lokal fick vi frigolit av ICA till Bravo juicen som vi satte i taket. Grymta bra, sen lite mattor på väggen så har man ett ganska
2 svar · 7,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] [citat] ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8 svar · 1,7k läst
Oldboy
Oldboy: Beror på om du tänker tilläggsisolera vinden. Behåller du befintlig isolering och inte lägger på ny/mer så kan du strunta i plasten, men om du tilläggsisolerar så bör du sätta plast. Orsaken till att den gamla vindskonstruktionen har klarat sig är högst sannolikt pga måttlig isolering så att vinden har varit lite varmare än ute. Med mer isolering sjunker temp => högre fukthalt
4 svar · 1,3k läst
Locke
Locke: Så är det. Man har också visat att små lokala läckage kan vara mer skadligt än en alltigenom jämnt fördelad otäthet. Det är det där som är så svårt när man tilläggsisolerar gamla hus.
39 svar · 11,8k läst
·
T
Ta i trä: Med aledning av mitt inlägg från tre år tillbaka: http://www.byggahus.se/forum/isolering/165916-isolering-av-avluftningsror-avlopp.html Jag har observerat att det vid några tillfällen runnit lite vatten längs röret. Det är frågan om väldigt små mängder (ytan har närmast känts fuktig + några enstaka droppar), men man kan ändå se ett brunaktigt spår längs hela röret. Antar att
0 svar · 2,1k läst
·
M
mathiaslindberg: Hej, Har ett sutteränghus byggt -50. Cirka 50mm tjock platta på mark, vad jag förstått är väggarna och inte plattan del av bärande konstruktion. Det gamla pannrummet ska bli tvättstuga och min tanke är att bila upp, gräva ut, lägga isodränskiva, byggplast, sen isodrän igen. Sen gjuta och flyta. Borde man inte kunna bygga och lägga en golvkonstruktion av trä då? En av väggarna är
0 svar · 918 läst
A
AndersS: Låter som ett Hultsfredshus och det ska fungera med din metod.
6 svar · 8,8k läst
·
S
sblixten: Jag har ingen erfarenhet av frigolit invändigt, men problemet som tagits upp här i tråden är risken att stänga in fukt i väggen. Den risken kvarstår även med frigolit skulle jag vilja påstå. Även frigolit binder fukt. Har lite svårt att förstå problemet med att riva befintlig gips och plast(det går ganska fort)? Hur mycket isolering skall du lägga på? Hur ser det ut upptill(tak)
10 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Tycks som ett litet mishap när regelavståndet mättes upp av föreg ägare. Finns det kortlingar mellan de stående reglarna så kanske de kan användas vid liggande skivmontage som du nämnde. Annars, om du inte vill lägga ett lager invändig isolering ytterligare, så kan du sätta vanlig råspont liggande på väggen först för att ta upp det felaktiga regelavståndet som inte funkar med
2 svar · 2,5k läst
·
C
charlottel: Vi har ett 20-talshus och funderar på att tilläggsisolera vinden. Troligen på vindsbjälklaget men kanske även en del i taket då vi förbereder att inreda en del av vinden. Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta, vad man bör tänka på och om ni har tips på bra hantverkare i Stockholmsområdet som är bra på detta? Med vänlig hälsning //Charlotte
0 svar · 1,1k läst
D
daugaard: en annan lösning är ju att bara sätta listen och strunta i tejp och fog!
6 svar · 5,3k läst
N
Norre: Du kan låta spruta utrymmet, då fyller det i alla vinklar och vrår. Välj en cellulosaisolering. Det är, som Locke skriver, en riskkonstruktion,så sätt upp en bit vindduk alt byggfolie och förslut utrymmet. Lätta lite på folien ett par gånger om året och kontrollera så att installationen fungerar.
7 svar · 2,4k läst
·
F
Fredrik Jacobsson: Yes det får bli så! :-)
24 svar · 10,4k läst
pappskallen
pappskallen: Får mig osökt att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=ov6_cD9dQjY
7 svar · 12,7k läst
A
AndersS: Lösull kan blåsa runt lite så en luftspalt ska du bygga på 20-30mm mellan yttertak och isolering med något skivmaterial. Isolermaterialet kan bli blött där det ligger mot yttertaket om du inte gör det. Om du sedan har en luftspalt eller inte vid takfoten för ventilering finns många teorier kring och beroende av ditt hus, läge, etc.
8 svar · 6,7k läst
N
noone70: [citat] Efter
33 svar · 20,1k läst
T
thomasx: En snabb sökning gav ju vid handen att det är många som pratar om och rekommenderar Isopol på forumet, så knappast något problem att jag heller nämner dem. Här en annan tråd med lite info om en annan medlem som kollat upp priser för att sprutisolera ett tak. Kolla de senaste inläggen. http://www.byggahus.se/forum/isolering/151932-isolera-yttertak-med-icynene.html#post1856851
12 svar · 2,5k läst
K
karlmb: Masonit är ingen fuktspärr. Att man punkterar en fuktspärr vid spikhål är fullt normalt och inget problem, det läcker så lite/inget där.
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.