Isolering
Suhagg: Det funkade kanon. Hittade ingen svart dock. Tack
MagHam: Förutsättningar: -Ovanvåning på 1½ planshus 1948. -Takhöjd uppe 2500 där innertakets bjälkar i princip är hanbjälkarna i takstolarna . -Även om det är ett gammalt hus med överdimensionerat allting, så kan man känna en viss lätt svikt om man går på tredje vind. Jag vill gärna regla ner 45 mm + gips i innertaket för att: -Få nytt slätt tak -Få in l i t e mer isolering
Olaf3: Klart du kan isolera väggen för komfort och ljud men då ska du ta ner panelen och göra en ventilationsspalt mellan panel och isolering. Ingen plast på utsidan men däremot vindstopp av papp eller skivmaterial. Även under balkongmattan kan du lägga vindpapp om du vill begränsa ev kalldrag/vind. Jag skulle inte öppna och isolera ett golv i ett uterum med enkelglas och oisolerat tak. Inte
Oldboy: Vi har också kallras nerför trappan från ovanvåningen. Det beror på att vi har det kallare där uppe än nere, (eftersom vi normalt inte vistas på ovanvåningen). Det är dock inte så att det endast är ett enda homogent flöde av kalluft nedåt, utan det går också en varm jetström uppåt i trappan. Så om temp är lägre på ovanvån så blir det garanterat en termisk luftrörelse,
Avemo: Att fylla på med kutterspån är väl att återställa till hur det var från början. Det borde vara riskfritt. Det är när du vill ha mycket bättre isolering än den gamla som det blir fuktrisker att ta hänsyn till. Dessa gamla hus fungerar bra ur fukthänseende av två orsaker. Det ena är att fukten lättare sprids i spånet så att ingen punkt blir mycket fuktigare än en annan. Dessutom
heimlaga: Det går bra att bygga utan plast. Om man undviker glasull och bergull och använder hygroskopiska material i stället (tex. linull eller ekofiber) så kan fukten vandra utåt i sin egen takt utan att göra någon skada. Om man dessutom lägger all tilläggsisolering på utsidan och använder er träfiberbaserad vindskyddsskiva i stället för gips då har man en betydligt bättre fuktsäkerhet
Marcussjogren: [citat] Haha ja jo man kan ju tycka det, men nu var det ju så att jag av någon anledning fick för mig att det stod 103W/m2 och att jag därför tyckte det var lite dåligt. Dummerjöns :D
jaob: Kan göra, om du haft väldigt stora glipor genom planker och läckande lister längs golvet som luft kan susat igenom. Men själva golvytan i sig har nada isolervärde.
nimhed: [citat] Låter som samma resonemang man hade på 70-talet. Låter farligt i mina öron.
pelig: Nej, de övre skruvarna sitter i boarden (inte gips alltså) med expander på samma sätt som skruvarna som håller elementet.
Cordim: Är man medlem i villaägarna så får man låna en värme kamera av dom under några dagar
Dsl: Med likvärdig konstruktion valde jag att isolera från insidan. I vardagsrummet öppnade jag upp och tog bort den gamla isoleringen (80mm) och fyllde helt (120mm). Därefter vindduk och avslutningsvis 45mm isolering och installationsskickt, osb och gips. Resultatet är mer än dubbla isoleringen, tätt och bygger mindre 40mm. Skulle jag isolera utifrån skulle jag överväga att riva fasadteglet
Kallebo: Hej Jag skulle behöva hjälp med att hitta Isovers beräkningsprogram för energideklaration. Det ska tydligen heta Energi 3 men varken Google eller hemsidan är till någon hjälp. Hjälp tack
Anna_H: En kompis kunde inte förstå varför grannarna klagade på att han spelade för högt i lägenheten, han hade ju till och med satt fötter på högtalarna, men det blev bara värre sade de. Visade sig att varje högtalare stod på 4 upp- och nervända Duralexglas. Finfina vibrationsförstärkare...
nino: Nej det blir oftast en lite grov yta, speciellt om man inte är kanonduktig på att gjuta och har "flyt" i jobbet Gör en grov gjutning och flytspackla så blir det nog bra, men kolla med tillverkaren har ingen koll på finjas produkter
karlmb: :thumbup:Haha, missade det... Jo, man kan ju hoppas!
AndersS: Jag hade inte plastat alls i dina utrymmen. Såvida du inte ska använda vatten i större mängder i din verkstad.
MathiasS: ...snöskyffel+240 liters sopsäckar + hål i taket fixar biffen. Men det är inte roligt. Men det var roligare än +20k för en sugbil...:) Ofelius: Jag tror att de problem som kan tänkas uppstå är de klassiska vid tilläggsisolering - lägre temp på vinden => högre relativ fuktighet => blötare virke => större risk för mögel.
Lane: sitter och budgeterar sommarens projekt. Men tvekar inför metod. Vi har ett suterränghus med en leca-murad idag putsad våning och så trähus ovanpå. vi vill dra ner nya träfasaden på framsidan (där vi har två synliga våningar). tyvärr har vi ingen luftspalt och lukt i träfasaden så måste riva allt in till inneväggen så befintligt vindskydd försvinner. Vi planerar lägga på 10 cm
Mikaela Engström: Hej, Jag ser att många efterfrågat den tekniska informationen. Denna finns på www.bewiinsulation.com. För specifik information om Byggsystemet: http://bewiinsulation.com/se/produkter-byggesystem/
bjornberg: En annan fråga, har nog pejl på hur det ska se ut, typ såhär: http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/tak/~/media/Images/Solutions/Roofs/Pitched-Roof7-1742866.ashx Men en annan fråga, luftspalten, sätter ni typ masonit eller alfa ovanpå den för att den isolera på den, eller hur har ni gjort?
Carl-Jo-han: Perfekt. Då får det bli fönsterdrev! Tack för svaren.
henrik762: Har uppfört en ny yttervägg, Den gamla ytterväggen ska nu göras om till innervägg. Har plastat den nya ytterväggen men hur långt ner ska man gå med plasten på innerväggarna? Räcker det med att gånger ett par decimeter och tejpa eller ska man ner hela vägen?
pelle242: http://www.varmahus.se/energiartikel/energibesparing_vaermelaeckage.php
ZipLock: Ok, känns som för mycket jobb att dela isolering. Kombinerat med CC 30 cm och elrör gör att jag skippar isoleringen.
jemil11: Tack haavard. Har inte tänkt över det där med gips så noga, kanske blir någon panel istället. Jag tror jag gör en luftspalt för säkerhets skull. Man bör väl ha ett diffusionsöppet tak om man ska isolera utan luftspalt och det har jag inte. Tanken är väl att eventuell fukt som linisoleringen buffrar upp ska ventileras bort från utsidan av isoleringen. Fortfarande lite osäker på om
byggot: Tack för era svar, jag valde i slutändan att bara låta det vara som det varit, kanske kommer det bli för lite fyllning på sina ställen, får hålla tummarna att det endå kommer bli acceptabel ljudisolering, funderar också på att gipsa innertaket på nedervåningen för att ljudisolera ytligare om det skulle behövas!
Zture: Det har du rätt i. Jag har ju iofs en badrumsfläkt som är igång konstant (fresh intellivent), den plockar förhoppningsvis bort det mesta av undervåningens fuktiga luft. När jag renoverar köket nästa år blir det en spisfläkt som också går konstant. Det borde väl räcka i mitt lilla hus på ynka 71kvm :)