Isolering
huggan: Ingen plast när du inte har riktig värme.
Johan Rubank: Sittar och skissar på en verktygsvägg för garaget, den är tänkt att bli en regelvägg med enbart vertikala träreglar som står i u-profil av stål, mellan tänkte jag ha isolering, antingen lösull eller frigolit. Men för att slippa kondens mm mot ytterväggen och ge väggen bakom luftning så funderar jag på om jag kan sätta platonmatta mot den och sedan isolering som i sin tur hålls
Caywin: Har precis flyttat in i en lägenhet där innerväggarna är av gips utan isolering. Det är även en vindslägenhet där hyresvärden valt att lämna utrymmet mot taket som en typ av förråd. Nu är det så att man inte valt att ha någon isolering mellan gipsskivorna, varken mellan vardagsrum och sovrum eller mellan sovrum och "förrådsdelen". Nu är min fråga, kommer det ge någonting
Cancerman_777: Lägg vindpapp, precis som det verkar ha varit från början. Skippa allt vad plast heter utom där det hör hemma; som diffusionsskydd.
plus: Men oavsett om det behöver isoleras eller inte, så är jag intresserad av att få tips på hur jag ska gå tillväga. Tack MissAnpassad, jag har det i åtanke :).
Snoflinga: Allt är utriviet ut til tegelväggen. Hur bygger man upp med luftspalt, reglar, bärlina, vindpapp, isolering, plast ..... Hur fäster man pappen på reglaren? Bygger man väggen med papp liggandes på golvet och reser upp eller hur gör man? Låter man pappen hänga ner under golvet och upp över taket? Möglestopp vad tänker i om det?
FG: Lagom till 2021 borde aerogel ha tagit sig ut på marknaden som isolering i hus, fönster och vitvaror. Det borde möjliggöra passivhus med 25 cm tjocka väggar, fönster med u-värde under 0,5 och snålare vitvaror.
pehu: Ok, tack för förklaringen :) Jag smetade på lite fogmassa över hålet innan jag tryckte in dosorna. Bättre än inget iaf.
Oddbod: Fick leverans av tre rullar med ångbroms igår vilket jag tror är en bättre lösning än att göra huset helt tätt med plast. Blir att slå in huset på insidan i helgen som kommer. Sedan kommer vi sätta vindpapp på utsidan när vi tilläggsisolerar. Kommer förbereda för ventilation på vinden innan vi blåser upp lösull så att vi kan koppla på om vi ser att det behöv. Edit:
oas: [bild] Vilken sida av väggen man bygger ifrån har ju väldigt liten betydelse. På bilden är det kanske lite överdrivet mycket isolering, men principen framgår.
Karl_Pedal: Tack för informationen, jag tror det var det jag behövde för att våga gå vidare. Det ligger ångspärr på makadamet men jag är lite oklar över om det har tillkommit i efterhand eller om det lades ut när huset byggdes så det kan mycket väl finnas något under golvet också. Det får visa sig när jag påbörjar håltagningen. Brunnen ska leta sig ned mellan existerande golvvärmeslingor
Tomture61: Vid mitt husbygge 2008 fick jag över en massa 120 mm Isover-skivor ,bestämde mig för att lägga dom på vinden (1 lager) + resten sprut isolering ,tot 500 mm. Tog mig ca 1 vecka att klättra runt bland takstolarna med Isover-skivorna (svettades o kliade mig i 1v också) Skivorna täckte ej helt mellan stolarna heller. Så att använda lösull , JA JA JA :thumbup:
Tomture61: För att ge dig lite perspektiv på isolering :rolleyes: Byggde min cementplatta själv till mitt hus så , makadam underst , 250 mm cellplast , 150 mm betong med armering och värmeslang. Kall/varmvatten drogs i uppspårade kanaler när jag var vid 200 mm cellplast (50 mm cellplast över detta) Kall/varmvatten slangar isolerade med cellplaststrumpa + rör i rör. Nu på uppvärmningssäsongen
magnetens: Mineralull en ramlar inte ner genom springor så lätt som tex sågspån. Men har du nu helt rent ovan taket så är det ju lätt gjort att lägga på någon typ av ångbroms innan du lägger dit isoleringen.
byggsson: [citat] Syftet med spånlådan är till för att bryta köldbrygga och har viss fuktutjämnande verkan på kattvindan när man isolerar ut till stödbensväggen. De flesta som isolerar ut till takfot (och där med inte har någon kallställd kattvind) brukar såga upp spångolvet ute i takfoten, och därmed låter isolering snedtakisoleringen möta isoleringen nere i bjälklaget och därmed
fredand44: Hej! Nu ska köket renoveras. Vårat hus har så klent golvbjälklag så snickaren måste förstärka detta och i samband med det så tänkte jag passa på att lägga in el-buret värmegolv. (Inte jag, snickaren och elektrikern) Jag själv håller på och tilläggsisolerar och har precis hunnit två av fyra väggar, från 9 till 23 cm isolering. Men jag läste i senaste "Villaliv" att det är A
corre: Stålreglar till vägg fungerar inte till golv, utan det är en dyrare sort isf. www.granab.se har dyl, eller www.nivellsystem.se Finns ett par bra byggtrådar om dessa system på forumet, med bilder och tankar.
Tobbe St: Hej, allihopa. Nuvarande versionen av vår yttervägg såg till nyligen ut såhär: Tegel 100 mm. Ok murat på utsidan, men herregud så insidan ser ut, där är det inte välformade fogar Luftspalt ca 30 mm. Tror jag. På vissa ställen ser det ut som att isoleringen gick hela vägen ut med isolering mellan tegel och regel, men det måste väl ändå vara fel. stående regel+isolering 70 mm
leby: lösull är bra men som Dsl sa, se till att du har luftspalten kvar. Tittar man på isoler kurvor så ger upp till 40-50 cm i tak en rejäl nytta
kwirk: Hej! Hoppas någon kan ta på sig lite tid och hjälpa mig :o Håller på sakta men säkert med ett garage bygge som ska ha ryggåstak, som vilar på en HEA balk. (limträd 225x90 cc 1200) Hur isolerar/bygger man ett sådant tak bäst & säkrast ? Kan någon komma med steg för steg lista för material. Har tänkt att ha plåt tak på sen, men lutningen blir bara 10grader, men har hittat plåtar
Gusten_12: Hej, Jag har en sommarstuga som står på plintar på en lutande tomt. Höjden mellan mark och husgolv är mellan 0.60 till 1,30 meter. Befintlig golv-isolering är mineralull och ytterst asfaltsboard. Det är "fritt blås" under huset. Golven är dock lite kalla under de kallare årstiderna varför vi funderar på en tilläggsisolering. Det verkar som det finns många lösningar, varför jag är
Pysslarn: [citat] Okej, okej, okej... "Lesson learned" :D //Ronnie
MrNice80: Spelar ingen roll vilken sida du har utåt. Det blir så beroende på vilken sida bindemedlet har sugits via���� Behöver inte använda några plastbrickor.
Nicholas Daniel Delve: Jag har byggt ett block väggen där garageporten var. Vad borde jag göra nu! Jag tänkte att isolera utsidan och sedan spackla väggen. Jag har sett olika metoder. De flesta använder frigolit på sina väggar med putsnät placeras över och sedan de spackla! (vad de använder för att hålla frigolit mot walll och hur de sätter håller på frigolit?) I XLBygg jag såg att de använda eller
byggarätt: UV nedbrytning sker samt smuts sätter sig på ytan...har erfarenhet av epsblock utan ytskydd i 10 år i full sol regn snö etc..inga problem alls med mögel....insektsskydd samt råttskydd rekomenderas
thomasx: [citat] Det beror ganska mycket på antal kvm, hur det ser ut med tillgänglighet osv, ROT m.m., men runt 2-300:-
Per J: Tack GK100. Jag var idag upp och städade lite, låg några takpannor osv. som inte skall bakas in i ny isolering, och kunde då konstatera att det fanns lite glipor här och var efter elektriker osv., så jag hoppas det skall märkas på komfort såväl som kontot :-) Corre: Jag kikade också på cellulosa, och var först övertygad men när jag läste mer så tyckte jag att det fanns inte bara
Per J: Härligt Sugroret! Då förstår jag att det var lite billigare pga att du fixar lite själv av det jag köper in, plus lite större yta hos oss. Var det någon speciell anledning till at du valde stenull före glasull, eller var det för att den lev. kör just detta alt.?