Hej.

Har ett 1,5plans "extrahus" byggt på 20-talet som är isolerat med sågspån. Halva nedervåningen samt övervåningen är isolerad. Nu har jag pga rivning av ett schakt i vilket man haft vatten- och avloppsrören i (i den icke isolerade delen) en herran massa sågspån "över". Jag funderade på att lägga upp dem på vinden som är isolerade med (ett tunt lager <10cm) sågspån. Dock så verkar det som att schaktet även utgjort mössens hisschakt mellan våningsplanen och det är en del musspillning bland spånen. Förutom eventuell olustkänsla, risk för sorkfeber och liknande finns det någon annan nackdel att använda sig av spånen? Bjuder musspillningsdoften in till fler möss? OBS ej en fråga om spåns vara eller icke vara. Jag kommer i dagsläget inte kosta på något annat då,även om det är till viss del uppvärmt, planen för husets framtid inte är klar. Bara en fråga om jag skapar "mer problem" om jag använder kontaminerade sågspån.
 
Isolera med råttskit?? Släng ut dyngan!
 
Kanske rätt svar men vetgirig som jag är vill jag gärna veta vad motiveringen är till det?
 
Sorkfeber är ju inte något att leka med. I övrigt är risken för blodförgiftning eller infektion i sår största risken.
Urin från möss luktar rejält.

Jag skulle definitivt skrota det och inte hantera det mer än nödvändigt men det isolerar ju fortfarande lika bra även med mus spillning i...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.