H
hitop: [citat] Jo det kanske blir komplicerat, och det är inte jättestort det är sant, men detta utrymme är det enda jag har tillgång till utan att bygga ut huset. Så det måste bli så.
13 svar · 6,2k läst
·
G
gaffa: Jag sitter i en liknade sits och kommer definitivt byta, enligt min erfarenhet har gamla spånisolerade golv helt värdelös ljudisolering och det är väldigt synd att spara in på det om man ändå håller på, att ett boende är extremt lyhört är ett stort fel som man verkligen märker.
4 svar · 2,0k läst
B
Barkis: finns lösull att spruta in, går hyra utrustning om du vill göra själv, man köper balar och lägger i en maskin som river sönder och sprutar ut lösullen i hålutrymmen titta på tex ekofiber Skum man sprutar in kan vara väldigt giftigt om inte blandningen blir rätt så det inte härdar annars isolerar det bra
4 svar · 17,8k läst
M
Mobility: Hej! Håller på att bygga luftspalt i en takkupa som ska isoleras upp till nock. Takkupan har ca 22 graders taklutning och det är ca 2 meter från takfot till nock. Är det ok att skippa ventilation i nocken och endast låta luften gå in och ut i takfoten? Vill helst slippa göra hål i yttertaket vid nock.
0 svar · 2,8k läst
Ä
äppelknyckaren: Jag har visst postat i fel forum, hur ändrar jag detta?
1 svar · 3,3k läst
·
S
sladdbarn: Från 0 grader till 7 grader under listen, de får duga tills en större renovering.
3 svar · 6,8k läst
·
M
Morsregis: Hursomhelst skall golven ändå upp, hur bör jag isolera för att få varmare golv? blir iaf att byta ut golvytan mot parkett!
11 svar · 8,4k läst
·
T
tobbew: [bild] Idag har jag varit upp på vinden och sett hur mycket fukt i form av frost som ligger mot vindtäten. Det är bra mycket fukt vi har släppt upp på vinden. Nu tinar allt detta och det rinner ner efter vindtäten och ut på grunden. Således kan man ta för givet att både syll och utkanten av isoleringen (den som rör vid vintäten) också är blöt. Väldigt tråkigt, men jag hoppas att
1 svar · 3,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Du skall ha "kallrasskydd", dvs ventiler som förhindrar att luften går "baklänges" så röret kyls ned. Detta bruka vara standardutrustning för badrumsfläktar. Och betong isolerar inget vidare, det vet du ju.
3 svar · 1,4k läst
·
M
MagnusTobias: Hej Isoleringen ligger direkt mot råsponten alltså ingen luftspalt vad jag kan se.
2 svar · 3,1k läst
OXYD
OXYD: För lite isolering. Det fenomenet ser man ofta i USA ☺
1 svar · 2,9k läst
·
J
Jarlsgård: Skulle också säga portarna. Har samma problem i mitt garage, är kallt som satan där ute och i mitt fall är det portarna som är boven i dramat. Man ser rakt ut genom gliporna om man kikar noga.
4 svar · 3,5k läst
A
Allinug: Jag har isolerat en sovrumsvägg mot en tvättstuga med mineralull, osb och gipsskiva och jag upplever en klar förbättring vad gäller buller. Det var mycket skrammel i väggen tidigare, när maskinerna i tvättstugan var igång.
4 svar · 5,7k läst
R
Royen: Har inte kommit igång ännu så jag tackar för svaret. Vindpappen kommer vara hel, inga genomföringar kommer göras förutom möjligen tilluft kanal. Alla väggar är helt nakna nu, rivit ner precis allting så det är stående plank som är spikat på timmerstommen kvar invändigt. Elen kommer vara utanpå antagligen. Kanske fräser in den iofs. Stugan är som sagt från början från 1700
8 svar · 5,2k läst
Oldboy
Oldboy: Troligtvis, om du har isolering mot råsponten som på utsidan är täckt med takpapp. Då kommer luftfuktigheten från inneluften att kondensera i isoleringen eller råsponten när temperaturen har sjunkit tillräckligt för att kondensering ska ske. (Ju närmare yttersidan/råsponten/takpappen desto kallare är det.) Den fuktiga/blöta isoleringen/råsponten kan inte torka ut utåt iom att
39 svar · 9,1k läst
·
H
hagv: Hade varit bra med en bild så man ser förutsättningarna bättre. Ang vattnet så borde en frostvakt göra susen. Gör ett hål och köp/bygg en lucka in så länge. Den behöver inte vara stor för att man ska kunna få in isolering och dyl. Så kan man öppna mer när man ska in med skivor. Så här gjorde vi med våran kattvind. Vi har fällt in stommar från Ikea, 2 st utan luckor samt 1
1 svar · 2,1k läst
·
F
Finndjävel: [citat] Om du slipper att undersöka hur väggen ser ut inuti där plasten slutar (du kan kanske lossa plasten lite och lyfta bort en mineralullskiva) och allt ser bra och torrt ut så går det säkert att behålla det som det är och endast lägga skivor ovanpå. Om det "fungerat" med nuvarande uppsättning så lär inte ett lager skivor förändra klimatet desto mera. Är du osäker så gör du
26 svar · 3,2k läst
·
P
Peter 123: Tanken är att vinden ska ha ca 15cm blandat kutterspån/sågspån. Just nu är det så i stora delar av vinden, men inte alla (där det är oisolerat). Papp eller dylikt är tänkt att ha under isoleringen. Inga luftspalter nu eller framöver där det är snedak.
2 svar · 4,5k läst
·
M
MrElliott: Jag håller på med samma sak. Efter mycket funderande och läsande är min bedömning att helt frångå sten- och glasull och börja använda cellulosaisolering istället. Min konstruktion påminner om din men med stående plank i undertaket. Jag kommer i framtiden att lägga om yttertaket och skapa en luftspalt där och samtidigt plana av taket genom att lägga ett lager råsport uppspå
4 svar · 18,8k läst
·
jsiei97
jsiei97: Tänk på att det är dammet som är farligt. Om det är möjligt är det bra om man håller asbesten blöt, men man får akta sig så inte den blöta sörjan rinner iväg (för när det torkar så börjar det damma igen...) Eller sveper du in asbest sektionerna i "gipsbandage" så den inte kan rymma, det var så man höll den på plats förr i tiden. Gipsbandage kan du för övrigt köpa på
9 svar · 10,9k läst
·
M
SBH: [citat] http://www.isolerproffs.se/prislista/ bara kolla om dom har grejer inne
4 svar · 6,7k läst
L
SBH: finns dom som tillägsisolerar med blåsa in bakom lister och liknande. men löser inte problemet. och mera bara punkt isolering. kanske fundera på större operation istället
1 svar · 1,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kan i detta fallet, tills skillnad från många andra fall, förstå inspektörerna. Du måste ju visa på mätningar eller iaf beräkningar att det funkar oavsett årstid. Öppna fönster är inte tillåtet (om de inte står öpna hela tiden, men då kan det som sagt bli lite knas med energiberäkningarna vintertid kanske). Kan ni inte, för enkelhetens skull, sätta in en elfläkt
19 svar · 8,0k läst
A
Allinug: Jag misstänker att radhuset i två plan från 1968 inte har någon isolering av mellanbjälklag alls, inte ens i de delar av mellanbjälklaget som är utskjutande över entré och altan på nedre plan. Nu när det kallt ute blir det väldigt kallt på golvet på övervåningen just vid dessa överhäng över entré och altan. Det kommer också in kyla från en garderob på entréplan som
0 svar · 1,3k läst
V
verktygsgurun: [citat] Ja det blir billigare.....Leif Arvidsson är inte direkt kända för o va billiga precis.
18 svar · 11,9k läst
·
A
A-Man_08: Elementen är termostatstyrda och går inte igång så länge det är varmare i lokalen än inställt läge, det måste du förklara för honom. De få timmar de går igång skapar inte så stor elräkning.
25 svar · 6,1k läst
L
Lane: inget stenhus men nog svar på frågan om luftspalt, bor i en byggsats i trä från ett småhusföretag. Ingen luftspalt och tryckimpregnerad fasad direkt på tjärpapp (byggt enligt ritning). Så iallafall rätt så vanligt skulle jag tro.
3 svar · 2,9k läst
K
klasses: Hej, Jag har en gammal sopkarusell som delvis agerar innevägg i ett utrymme på omkring 5 kvm som jag har för avsikt att värma upp så att en kyl och lite färg och annat kan stå där. Kylen är typ IKEA's billigaste variant och den vägrar gå om det inte är omkring 10 grader. Jag funderar på snabbaste enklaste lösningen på att isolera sopkarusellen? På sommarne har jag lite saker i den
0 svar · 1,1k läst
·
C
ccf: Eftersom mitt rot redan var slut fick jag ingen specad faktura uppdelad på material och arbete, men eftersom absolut största delen är material så bör de offerter du får in vara signifikant lägre än min (mina isolatörer kom från Norrköping, så förutom att parkeringen och eventuell övernattning fömodligen är billigare i Jönköping bör det ju iaf inte vara dyrare att få hjälp i
7 svar · 22,3k läst
MTech
MTech: Jo en luftpump skall in på sikt, det hade varit klockrent! Angående taket så har du helt rätt, jag har skrivit helt fel ovan! Jag vill ha minst 40mm där! Mesta värmen går ju uppåt!
15 svar · 9,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.