Bor i ett hus byggt -38 med lite annorlunda konstruktion på "bjälklaget" mot källaren. Källaren är ouppvärmd med normal fuktighet, dvs inga stora fuktproblem. Nu till mitt lilla problem, "bjälklaget" eller stålbjälklaget är uppbyggt enligt följande:
H-stålbalkar 110mmx60mm med cc 800mm
60*40 reglar skruvad ovanpå balkarna
Massivt trägolv.
Mellan stålbalkarna är det gjutet med betong 90mm tjocklek. Vilket innebär att det är en luftspalt på 70mm mellan betongen och undersida trägolv.
I mina drömmar så skulle jag vilja dra upp trägolvet, isolera och lägga golvvärme i glespanel och sedan nytt trägolv. Dock fullt medveten att 70 mm isolering är för lite för golvvärmen och att jag skulle kunna ställa till med problem med fukt i betongen. Så nu undrar jag om vilka alternativ jag har, finns det någon där ute som har stött på en liknande konstruktion och hur har ni isåfall löst detta?
/Morgan

Jag skulle göra som du tänker, lite värme går ju neråt men det värmer ju i så fall källaren vilket kanske är positivt ?
Kan inte se något fuktproblem, var skulle den komma ifrån, det är ju inte betong på mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.