thomasx skrev:
Många stugor som stått i flera hundra år med sådan isolering? Seriöst. Hur isolerade man stugorna 16- och 1700-talet? Och hur många av dem står kvar idag?

I övrigt kan jag bara säga - Nej, det funkar inte, inte ens mindre än ett hundra år. Det vet jag av egen erfarenhet.
16- och 1700 talet så isolerade man inte alls/med stockar - möjligen kutterspån på vinden.
Förvånansvärt många står ju idag av dessa...

Bort f.ö. själv i ett 60-talshus med kutterspån på vinden (ingen plast). Finns lite antydan till svartmögel (små fläckar) under en del spont, men inte mycket, och friskt virke - så iallafall 50-60 år verkar ju funka bra :)

Tror faktiskt inte plast är dåligt i alla länge på ngt sätt, men det gäller nog att veta när det skall till och när det inte behövs samt när det inte skall till (tex vid kallställning). Har sett stugor med glassull och plast som hasft massa mögelangrepp i isoleringen också, så det är inte en bombsäker metod det heller...

/K

Tack för alla kommentarer! Tänk så mycket enklare det vore om man gjort rätt från början.

Kommer bygga en luftspalt mellan reglarna enl skiss, men fortfarande osäker om gipsen ska vara kvar eller ej (mest om det är risk att ha gipsen kvar pga det blir svårare att torka ut panel/gips som blir en enhet som thomasx skriver). Panelen i sig är bara behandlad med järnvitrol så det är en öppen vandring in/ut för fukten.

Blir luft insläpp längst ner och sen går denna ihop med takets luftspalt, så borde det bli lagom ventilation.

humla75 skrev:
Tack för alla kommentarer! Tänk så mycket enklare det vore om man gjort rätt från början.

Kommer bygga en luftspalt mellan reglarna enl skiss, men fortfarande osäker om gipsen ska vara kvar eller ej (mest om det är risk att ha gipsen kvar pga det blir svårare att torka ut panel/gips som blir en enhet som thomasx skriver). Panelen i sig är bara behandlad med järnvitrol så det är en öppen vandring in/ut för fukten.

Blir luft insläpp längst ner och sen går denna ihop med takets luftspalt, så borde det bli lagom ventilation.
Jag tänker att du ska tänka så här -

Fyller gipsen någon funktion?

Om Ja - Vilken? Överväger fördelarna framför nackdelarna?

Om Nej - ta bort den.

Nackdelarna med gipset är väl just eventuell fuktansamling mellan gips och trä. Det blir en spalt där, och vatten gillar spalter, kapillärkraften suger in vattnet i spalten. Får du ett litet läckage någonstans som gör att vatten kommer in, riskerar du få vatten stående i spalten som kan ta lång tid att torka ut, och det finns då risk för mögelangrepp på träet. Jag spånar här, men det är en risk som jag ser det.

• Gilla
humla75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.