Hej! Första posten. \o/
Jag och min fru håller på och renoverar en kolonistuga vi har tagit över och hittar denna isolering, utan invändig ångplast överallt i väggar. Huset är byggt på 50-talet.

Är det någon som känner igen detta? Risk för asbest eller annat hälsovådligt? Tack på förhand!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Ser ut som en glasfibermatta, innehåller normalt inte någon asbest.

S
tips är på med lång ärmat och handskar. gärna mask också

• Gilla
Lago
  • Laddar…
Skrev det i en annan tråd också, men glasfiberisolering kan ha liknande effekter på kroppen som asbest, troligtvis så har äldre isolering 'sämre' egenskaper. Finns tydligen ett par studier som påpekar glasfiberullens farlighet.

Så mask är nog viktigare än vad man tror.

Gammal isolering av glasfiber eller stenull är väldigt dåligt sammanbunden, vilket ger ett mycket fint damm som är mycket vasst och skall absolut inte inandas. Kläder som används bör du endast använda en gång, går givetvis att tvätta men då får du skiten i maskinen. Har du tagit av dig så sätt inte på dem igen. Engångs plast overall är att föredra, dammet är inte giftigt bara otrevligt kliar något grymt på kroppen och river i halsen.

Vart också fundersam vilken isolering jag har hittat när jag började riva i en tretex vägg häromdagen.
Hittar ingen liknande på bild på nätet och tänkte höra om någon här har någon anning?:
image1.jpg
Skapa konto

Pappret på utsidan ser ut som på dom tidigare bilderna, men isoleringen är typ mörkbrun/svart.

Har också funderingar angående mattan i trappen som jag vill ta bort:

IMG_1985.jpg
Skapa konto

Tror ni det är asbest?

byggot skrev:
Har också funderingar angående mattan i trappen som jag vill ta bort:

[bild]

Tror ni det är asbest?
Möjligen. Går inte att avgöra via bild. Skicka in för analys

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.