Isolering
SBH: [citat] bara vanlig vägg ventil. (ser ut som gällar) https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8oc68ptfLAhVLAZoKHc56B7oQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.clasohlson.com%2Fse%2FJalusigaller-Flexit%2FPr365517000&psig=AFQjCNFc2UysuB2LD0yMNfdVBtWhzPxy_A&ust=1458839381370224
Pagno: Ingen plast, helst isolera med leca som sedan putsas, det finns andra bra material om du vill ha annat än putsat inomhus, det du ska ha i åtanke är att det inte bör vara träreglar mot en stenvägg och absolut inte om du har mineralull och plast, då får du problem med fukt i väggen. Diffusionsöppna system är bra när du skall ha det i/mot en stenvägg. Leca är ett säkert kort. Tänk
Barnrikehuset: Hej! Jag har reglat ner ett innertak 45mm (ovanför är ca 20cm spån och sen kallvind). Är det lönt att lägga 23cm breda 45mm tjocka isoleringsbitar i detta skikt (mellan glesen) innan jag gipsar? Eller gör det ingen märkbar skillnad?
ottoangel: Ja det kan bli lite ömtåligt. Det var som sagt bara en snabb fundering. Kanske inte är en höjdare.
Nygge72: Det är ju i och för sig sant :) Men jag bad dem dra ner betydligt mycket mer än så. Då kanske de gjorde bedömingen att när huset minskades så krävdes inte lika starka stommar och på så sätt blir även produktionen billigare. Vi får väl se när vi kommit lite längre.
bjornberg: Hej igen, skruvade bort lampan, och det visade sig (utan att ha rivit hela taket, men gissar det ser lika ut hela vägen) att sladden ligger i ett pvc-rör (hård plast, vad det nu kallas) och slutar i trådar. När jag lossade lampan från taket åkte den ner ca en meter, så sladden är väl tilltagen i längd, gör det någon skillnad? [bild]
anders07: Sorkfeber är ju inte något att leka med. I övrigt är risken för blodförgiftning eller infektion i sår största risken. Urin från möss luktar rejält. Jag skulle definitivt skrota det och inte hantera det mer än nödvändigt men det isolerar ju fortfarande lika bra även med mus spillning i...
Sandwich11: Först. -SNYGGT UTERUM! Du kommer säkert få fler, mer kvalificerade svar av någon annan på forumet. Men jag tänker att du kan göra allt underifrån för att slippa ta bort planken. Vilken dimension har du på bärlinor/ reglar? Vill du ha tjockare isolering kan du alltid sala på med en 45x45 för att öka isoleringen. Om du gör det underifrån tänker jag att du borde isolera med
harry73: Så vid jag vet finns det inga hälsorisker med materialet. Det är järn med mycket föroreningar (kisel?) och de kan rosta som gör att det expanderar. Används som sagt i betong och vägöverbyggnader.
roland53: Jag har byggt en låda innehållande värmerör. Av utrymmesskäl tog jag bort en del isolering. Tänkte mig att fylla utrymmet med lösull. Det rör sig om kanske totalt 100-150 liters volym. Lösull kan jag köpa hos den lokala byggmarknaden men dom har ingen lösullsmaskin. Att hyra en maskin för kanske 1000-1500 :- per dygn för 150 liter blir orimligt dyrt. Någon som har ett "Åsa-Nisse"
Återvinnaren: [bild] Hej! Rev ned ett gammalt sopnedkast (från köket till baksidan) som inte använts på 20 år minst. Nu har jag en metalldörr från 1950, ca 40 mm tjock med förhoppningsvis ngt slags isolering i rakt in i källaren där vi håller på att skapa ett rum. Jag tänker: 1) Täta den med tätningslist, just nu drar det in en del. 2) Isolera mot den och sätta en plywoodskiva mot rummet. Min
Bert19: Jag skulle göra som du tänker, lite värme går ju neråt men det värmer ju i så fall källaren vilket kanske är positivt ? Kan inte se något fuktproblem, var skulle den komma ifrån, det är ju inte betong på mark.
Fritidsgrunden: Fritidshuset står på en betongplatta. Trägolvet har ingen isolering mot betongen, fick riva ut den efter en översvämning för flera år sedan. Nu tänkte vi isolera golvet igen, utan att behöva riva upp hela golvet. Finns det något material man kan blåsa in för att fylla ut mellan betongen och trägolvet? Trägolvet ligger på åsar utan någon bärlina i mitten, så det gör det enklare
ozcaro: Tack för ditt svar! Vad jag förstår så har EPS sämre isoleringsförmåga och är relativt mycket dyrare än cellplast. Jag utesluter inte EPS, men låt säga att väntetid inte är något problem och jag väljer en annan isolering. Kan man använda cellplast? Är den diffusionsöppen eller ska en annan isolering användas? Och kan man integrera avloppsrören i själva isoleringen (skära ur)
camillaaa: Hej, Bor i ett hus från 59 med isolering av stramit och stomme av lättbetong med putsad fasad. Då det är väldigt svårt att spika upp något på väggarna invändigt undrar jag hur vi ska gå tillväga. Kan man sätta OSB eller plywood mot stramiten och sedan gips? Alternativt endast gips mot stramiten? Finns det några risker (fukt/mögel) eller något vi ska tänka på? Har försökt
SueCia: Mot golvspånet? Varför ska du regla upp med luftspalt under om du redan har trägolv under? :)
Snickarbyxa: Behöver hjälp att reda ut funderingar ang mitt tak. Förutsättningar: Inredd övervåning/vind. 1200 mm hög vägg, sedan snedtak nästan ända upp i nock. Väggar isolerade med cellulosa. Liten torpstuga. Åretruntboende. Takkonstruktion utifrån och in: tegelpannor, läkt, oljehärdad masonit, spån, någon slags svart tjock vindpapp, 120 mm glasfiberisolering (?, den är gul iallafall..),
Hannes Strache: Bor i nybyggt hus (1,5år) byggt helt i Leca 400 mm utan isolering. Byggfirma i kk samt att det uppstått en hel del brister i efterhand. Efter genomförd thermografering finns kalla ytor främst i övergång vägg/tak i vissa rum. Se bild. När jag öppnat upp innertaket på nedre plan ser jag att man monterat innertak och sedan gipsputsat invändigt efter taket. Innebär att jag ovan gipstak
Johan84: [citat] Jag tolkar det nedan som att det behövs en ångspärr... Alltså: Platsgjuten betong är så lufttät och så diffusionstät att problem med kondens inte förekommer. Särskild ångspärr behövs inte. Byggfukten i betongen måste däremot kunna torka ut både inåt och utåt. Fasadskiktet svarar för täthet mot slagregn. Om betongväggen utförs av element måste fogarna bli lufttäta.
puttrix: [citat] Tack för svar. Då ska jag inte ifrågasätta snickarnas arbete. Blev fundersam när jag såg att de kör med 45 isolering där jag har tvättmaskin på ena sidan väggen och sovrum på andra.
Stringfellow Hawke: Man måste skilja på konvektion och diffusion. 1. Nästan ingenting, förutom att du får in tilluft på fel ställe. Undertryck är bra för att minska problemen med konvektion, att luftströmmar pga skillnader i tryck tar med sig varm fuktig luft t.ex. upp på vinden. Saknar du däremot ångspärr helt i väggen kan du få diffusion, processen där naturen försöker utjämna skillnaden i
Jonatan79: Känns långsökt med mögelrisk om du låter gamla isolering ligga och spruta på nytt ovanpå. Jag kanske tänker fel men om firman som var där igår är rutinerade bör dom ju veta allt.
josa100: Hej Har upptäckt ett rätt effektivt sett att tysta en cirkulationspump. Man tar en tyngd på 5-10kg (ju tyngre desto bättre) och sätter fast på röret intill pumpen. I mitt fall tog jag huvudet från en slägga och satte fast med buntband (har fungerat klockrent i 3 års tid) Effekten blir att pumpens vibrationer, som är orsaken till oljudet, blir av en lägre frekvens som är mycket svår
Skysodan: Kan man fylla upp hela kattvinden med isolering eller kommer fukt innifrån gå ut i denna då?
Mr L: Är snickare i grunden även om jag inte jobbar som det idag. Jag byggde alltid luftspalt av läkt och masonit. Å andra sidan fanns det nog inte färdiga lösningar på den tiden. Jag tittade på utsidan av huset idag och värt att nämna är att teglet går ända upp mot råspånten så där är inga hål alls upp idag. Så någon luft som kommer blåsa runt isolering kommer inte hända.