Isolering
corre: Som det ser ut nu, så måste du bygga på takstolarna för att kunna isolera lika mycket som i innertaket. Kallvind som förråd fungerar bra till rätt mycket, så det är inte bara döyta även om man isolerar i innertaket.
DIY_freak: Om det hade suttit ett glas hela vägen i det inre spåret så hade det varit en bruten köldbrygga. Som det är nu så kommer inomhusluften i kontakt med spåret för den yttre dörren och där är inte köldbryggan bruten. Om rammaterialet går i U, veckat eller rakt spelar inte så stor roll, då metallen leder kylan bra oavsett form.
tobbew: Jag bor i Ludvika och har samma klimat som Falun och har såhär: 300mm i golv + vattenburen golvvärme Rummet är ca 11x3.5 m och det är 10m glas med två pelare emellan de tre partierna med en limträbalk ovanpå. 25 m2 glas, U-värde 2.4 på hela konstruktionen och 1.1 på glasen ( = rätt kass karm) Pelarna och balken är inte isolerade. Ovanpå taket ska det vara 40cm isolering, samma som
Stadsbonden: Tanken är givetvis att detta är en temporär lösning. På sikt ska vi byta ut enkelglaset-fönstrena mot 2-glas och en-glasskjutdörrarna mot dessa: http://www.skanskabyggvaror.se/f%C3%B6nster/fasadpartier/fasadparti_tr%C3%A4-91699 Dock så kommer det dröja några år innan vi har råd att göra det, så detta får funka som en tillfällig lösning.
toolman77: Om du har ett gammalt hus som läcker fuktig luft som ett såll bör du ha isolering som han ta upp och sedan avsätta fukten på samma sätt som sågspånet gör. Cellulosafiber fungarar bra, glasfiber kan bli mögelodling
Soulturfer: Sent svar kanske... Jag hade inte valt mineralull någonstans, vi har bestämt oss för cellulosa överallt i vårt timmerhus. Vi har en snickare som bistår med goda råd och han är väldigt kunnig, hans råd är att alltid undvika mineralull. Om man inte vill använda cellulosa så förespråkar han spån i trossbotten och tak. Lutar det och du vill ha spån? Bygg fack.
Soulturfer: En isoleringsfirma jag pratade med var väldigt svävande i sitt svar, dom hade vid flera tillfällen sprutat trossbottnar där tjockleken varierade, men resultatet? Jaa...vem vet. En säljare på en bygghandel trodde knappast det skulle vara ekonomi i det, men jag är ute efter komfort, inte ekonomi. En snickare menade att det var helt bortkastat...men naturligtvis gör det något, men hur
Soulturfer: Hittade Dala träfiber och han ordnade med transport till Jämtland av ca:80 + 120 kvadrat skivor Hunton isolering. Kanon att det var möjligt!
Mats Lj: Fasad takgips ska inte spacklas i skarvarna , man spacklar bara skruvhålen det förenklar målningsarbete avsevärt. Då du nu vill ha slätt tak , välj vanlig gips men gärna då gyproc GNE som är 900mm bred och lite lättare att hantera.
pioneer: Jag blev osäker då det stod tillägs isloering. Å att man då behöver nått annat i botten typ
klaskarlsson: Har du spån från 1909 i väggarna så lär det mer eller mindre ligga på botten av väggarna och det brukar vara rena luftfickor i toppen utan ngn isolering kvar alls, så det är nog dags att isolera om! Ekofiber eller annan isolering som klarar fuktvandring är mkt bättre alternativ (dubbla isoleringen mot spån) /K
danielte: Tack för ditt svar! I dagsläget har jag en luft/vatten värmepump och golvvärme.Väggen består av två rader lertegel från när huset är byggt (blandat obränt och bränt) med en föredetta luftspalt mellan. Sedan har de sprutat nån i detta mellanrum och vad det är vet jag dessvärre inte. Total tjocklek på väggarna är 38 cm.
gertgert: Du har alltså ingen luftspalt mellan de tvärgående brädorna och isoleringen?
Workingclasshero: Som ni ser är det någon form av träull som verkar fräsch. Taket däremot verkar lite trist. Det är dock ingen lukt eller något som är ruttet. Vad ska man göra med det svarta? Det svarta är i ett takveck där det läckt in vatten i flera år utan att det visat sig inomhus. Taket är omlagt för 10 år sen så under de senaste åren har det inte läckt in vatten.
Psycho Dave: Hallå. Ska tilläggsisolera mitt hus som består av oisolerad timmerstomme, detta kommer ske invändigt. Jag hade tänkt sätta 45 + 45 mm isolering men i tex trapphuset så blir det bara 45 mm isolering. En träregel på 45x45 ger ju ganska "stor" oisolerad yta medans en 45 mm stålregel ger liten oisolerad yta men å andra sidan så leder stål värme bättre. Vad är då bäst att regla med?
SueCia: [citat] Bumpar tråden å ställer samma fråga.
Per_2014: Ok, nytt hus? Menar du gällande uppvärmningskostnad, mindre dragigt?
jepla: Hej Den tunna isoleringen fungerar till 100% har själv använt den på bla övervåningen i snedtaken stänger ute värmen på sommaren och stänger ute kylan på vintern samt att den är ljudisolerande Har flera vänner som använt den och är mycket nöjda
Vante: Häfthammare alla gånger, går inte klammret in helt, vänd på hammaren och slå in resten.
Highflower: En snabb sökning resulterade i följande: Thermal Conductivity The thermal conductivity of silicone sealants depends on the type and amount of fillers used. It varies from 0.15 to 0.25 W/mK at room temperature (DIN 52 612) Alltså, som andra skrivit är det inget bra isoleringsmaterial men har lägre värmeledning än t ex glas (k~1). Även om det inte är aktuellt tänkte jag att det är bra
Soulturfer: Jag har nyligen renoverat i ett hus där man isolerat tilläggsisolerat med mineralull. Huset har stått kallt nästan tio år och dom enda ställena det var mögel på var just där det var plastat. Förövrigt gillar jag din tanke med cellulosaisolering, jag håller nu på att renovera ett gammalt timmerhus som ska isoleras. kostnaden för cellulosaskivorna kommer överstiga 30000:- mot dryga
abel48: Tack så mycket för att du förklarade hur de funkar. Då avvaktar jag med gavelventiler så länge och kollar om de ändras nått på vinden om nått år. Mvh Anders
shms: syftet med väggen är inte att ljudisolera, men jag ska isolera för att det inte ska bli som en "baslåda" mot grannen. Är det skitsamma och köra glasull eller stenull? spelar lambda värde någon roll angående ljud?
Lasse B: Har en bod som jag tänker hålla frostfri på vintern. Pillar lite i taket för att kolla konstruktionen och ser detta. Pulpettak med liten lutning, uppifrån är det plåt. underlagspapp, råspont, 95x45 reglar med isoleringen upptryckt mot råsponten ( är detta OK) och till sist en regel 45x25 som innertaket är satt i. Vill få ner takhöjden från285-275 till 240 (mindre volym att värma).
sinuslinus: Isolina linisolering hittade jag billigast via återförsäljare i Örebro. http://www.goshandel.se/img/linfiber/prislista.pdf
StävieRo: Jag står själv inför precis samma situation. Men jag har spånskiva, cellplast 40mm med reglar, plastfolie, spånskiva. På putsen utifrån och in. Hur gjorde du till slut och hur blev det? Hittade även en mycket intressant artikel om att tilläggsisolering inte alltid lönar sig då en förlorar värmemagasinering.
SBH: [citat] ja. men hur har du märkt att det sjunkt undan? har du punktmätt? rivit upp ett ställe? fiberoptik?
Krille4: Vi ska bygga ut vårt hus med en vinkel med ryggåstak. Tyvärr begränsas höjden av fönstersättningen på övervåningen och vi undrar därför vilka alternativ som finns för att hålla isoleringen så tunn som möjligt? Bl a har vi tittat på SPU Vind som verkar vara en intressant men rätt dyr lösning. Finns det andra lösningar som någon kan rekommendera? /Krille
smurfen72: Går det att lägga mineriten direkt mot Eps skivan eller måste man ha luft spalt kollade lite mot Steni terra men då skulle man ha luft spalt. Vi har suterräng hus och det enklaste vore att använda samma typ av skiva ovan samt under mark fast ca 50 mm ovan mark och dubbla lager under mark men vad ska man välja och helst vill jag kunna återfylla med gamla massorna.