Halloj,
Håller på att göra om lite i huset och har stött på denna byggnadsmatta lite varstans, inte rivit i den ännu, men frilagt den..
Det är väldigt i grön i färgen, inte sådär gul som isoleringen är idag.. Hittade även en etikett på isoleringen och den är tillverkad MinWool, företaget grundades 1954, dvs året innan huset byggdes och avvecklades 2008..
Tanken slog mig att den kanske innehåller asbest? Inte hittat någon info på om dessa typer av isolering hade någon förekomst av asbest förr i tiden eller inte.
Någon som känner igen typen av isolering alternativt någon asbestkunnig som kan svara på om det öht förekommit asbest i byggmattor?
Håller på att göra om lite i huset och har stött på denna byggnadsmatta lite varstans, inte rivit i den ännu, men frilagt den..
Det är väldigt i grön i färgen, inte sådär gul som isoleringen är idag.. Hittade även en etikett på isoleringen och den är tillverkad MinWool, företaget grundades 1954, dvs året innan huset byggdes och avvecklades 2008..
Tanken slog mig att den kanske innehåller asbest? Inte hittat någon info på om dessa typer av isolering hade någon förekomst av asbest förr i tiden eller inte.
Någon som känner igen typen av isolering alternativt någon asbestkunnig som kan svara på om det öht förekommit asbest i byggmattor?
Det ser ut som gammal mineralull (vilket också kan antas från namnet). Jag skulle inte tro det är asbest i den. Dock är det ju alltid bra att skydda sig och använda mask, handskar och skyddsglasögon då man river i motsvarande material oavsett om det är asbest eller inte.
Slightly off topic:
Oavsett vad så tycker jag du skall skaffa en vettig halvmask med p3-filter om du tänkt riva i ditt hus.
MSA Advantage 200, eller någon motsvarande sundströmsmask är helt suveräna och inte speciellt dyra.
Ska du riva i tak eller då det dammar mycket kanske du ska satsa på en helmask istället, men då blir det dyrare fast det är väldigt skönt att slippa få skräp i ögonen.
Slightly off topic:
Oavsett vad så tycker jag du skall skaffa en vettig halvmask med p3-filter om du tänkt riva i ditt hus.
MSA Advantage 200, eller någon motsvarande sundströmsmask är helt suveräna och inte speciellt dyra.
Ska du riva i tak eller då det dammar mycket kanske du ska satsa på en helmask istället, men då blir det dyrare fast det är väldigt skönt att slippa få skräp i ögonen.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Tack för svaret 
Jo, vettigt personskydd kör jag redan med (Sundström halvmask med P3) och diskvvantar när jag gräver i isolering.
Men tänkte om det är befogat att dra på sig engångsdräkt och bygga sluss och vidta extra försiktigheter
Jag tror inte heller det innehåller Asbest, jag finner inte någon info om att användningsområdet kan vara denna typ av isolering men man ska väl aldrig säga aldrig i gamla hus.
Jo, vettigt personskydd kör jag redan med (Sundström halvmask med P3) och diskvvantar när jag gräver i isolering.
Men tänkte om det är befogat att dra på sig engångsdräkt och bygga sluss och vidta extra försiktigheter
Jag tror inte heller det innehåller Asbest, jag finner inte någon info om att användningsområdet kan vara denna typ av isolering men man ska väl aldrig säga aldrig i gamla hus.
Ser ut som mineralull, men dammet är inte speciellt hälsosamt för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


