Vi har precis börjat planera för insidan av ett nyrenoverat garage, där stommen byggdes om. Tanken var att detta skulle förbli ett kallgarage som det varit innan. Nu har vi funderingar på att isolera det för att kunna hålla ca12 grader året om.
"Problemet" jag snabbt insåg var att den nya liggande fasaden spikades direkt mot utegipsen (dvs utifrån sett; panel-utegips-regelstomme). Skulle jag nu sätta isolering inifrån sett (145mm regelstomme) mot utegipsen så har jag ingen luftning bakom.
Två möjliga lösningar som skulle gå är:
1. Skära bort gipsen mellan reglarna för att frilägga panelen invändigt (dvs blir mer eller mindre bara remsor kvar på reglarna som distans), spänna invändig vindduk mellan reglarna så att luftspalt finns mellan panel/vindduk.
2. Låta gipsen sitta kvar förutom nedersta 10-15cm längst ner (för att få in ventilationsluften), spänna invändig vindduk mellan reglarna så att luftspalt finns mellan gips/vindduk.
Sen tänker jag ångspärr på innanför sista ytskiktet.
Vad tror ni, kan detta fungera?
Har läst trådar om ångspärr och ser det nog bäst i att ha en sådan även om det är ett delat läger om dess vara eller icke vara.
"Problemet" jag snabbt insåg var att den nya liggande fasaden spikades direkt mot utegipsen (dvs utifrån sett; panel-utegips-regelstomme). Skulle jag nu sätta isolering inifrån sett (145mm regelstomme) mot utegipsen så har jag ingen luftning bakom.
Två möjliga lösningar som skulle gå är:
1. Skära bort gipsen mellan reglarna för att frilägga panelen invändigt (dvs blir mer eller mindre bara remsor kvar på reglarna som distans), spänna invändig vindduk mellan reglarna så att luftspalt finns mellan panel/vindduk.
2. Låta gipsen sitta kvar förutom nedersta 10-15cm längst ner (för att få in ventilationsluften), spänna invändig vindduk mellan reglarna så att luftspalt finns mellan gips/vindduk.
Sen tänker jag ångspärr på innanför sista ytskiktet.
Vad tror ni, kan detta fungera?
Har läst trådar om ångspärr och ser det nog bäst i att ha en sådan även om det är ett delat läger om dess vara eller icke vara.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Funkar det itne att istället bara lägga isolering rakt på ?
Gipsen tar ju bort vind, så vindpapp torde inte behövas.
Och använder du hygrosopisk isolering (isolin eller annan cellulosaisolering) så borde det itne finans behov av luftspalt.
Denna isolering är ngt dyrare, men för den ytan du har i ett garager borde det inte slå på så många tusenlappar, vilken nog uppvägs av mindre arbete/bättre resultat ?
Dessutom kan ni då kallställa garaget om ni vill eftersom ni inte riskerar att få daggpunkten på fel sida plast i så fall...
/K
Gipsen tar ju bort vind, så vindpapp torde inte behövas.
Och använder du hygrosopisk isolering (isolin eller annan cellulosaisolering) så borde det itne finans behov av luftspalt.
Denna isolering är ngt dyrare, men för den ytan du har i ett garager borde det inte slå på så många tusenlappar, vilken nog uppvägs av mindre arbete/bättre resultat ?
Dessutom kan ni då kallställa garaget om ni vill eftersom ni inte riskerar att få daggpunkten på fel sida plast i så fall...
/K
För i världen byggde man med "hygroskopisk" isolering direkt mot ytterpanel, det funkade inte bra i längden, trots att insidan var "spärrad" med tjockt lager puts. Jag har själv rivit bort såväl panel som reglar som var helt "upplösta" av fukten som samlats där genom åren.
Ingen bra ide enligt min mening att skippa både luftspalt och ångspärr.
Tänk på att du måste ha vindspärren innanför luftspalten, annars är den ju helt meningslös. Så att lägga spalten mellan gips och isolering, och använda gips som vindspärr, det funkar inte.
Tänk på att du måste ha vindspärren innanför luftspalten, annars är den ju helt meningslös. Så att lägga spalten mellan gips och isolering, och använda gips som vindspärr, det funkar inte.
Du har missat att det är utegips. Isolering direkt mot panel är alltså inte aktuellt och det håller jag med dig att man inte ska ha.thomasx skrev:För i världen byggde man med "hygroskopisk" isolering direkt mot ytterpanel, det funkade inte bra i längden, trots att insidan var "spärrad" med tjockt lager puts. Jag har själv rivit bort såväl panel som reglar som var helt "upplösta" av fukten som samlats där genom åren.
Problemet är ju snarare att det inte finns luftspalt mellan gips och panel.
Ja, tanken var (oavsett om gipsen rivs bort eller ej) att ha en luftspalt mellan panel (alt panel+gips om den behålls) och vindspärr, se bild. Vindspärren tänkte jag häfta/spänna mellan reglarna för att isoleringen inte ska ligga mot ytterpanelen/gipsen. Tänker 120mm isolering så blir det 25mm luftspalt eftersom regeln är 145mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, jag missade inte det. I TS fall sitter ytterpanelen direkt på gipset, och bildar på så vis en enhet. Sätter du isolering direkt mot gipset från insidan, har du i praktiken satt isoleringen direkt emot ytterpanelen - det finns ingen luftspalt någonstans.huggan skrev:
Att man inte har luftspalt mellan ytterpanel och gips tycker jag också är obra, med det viktigaste stället att ha luftspalt på är mellan isolering och ytterpanel.
Att tala om att det är bra att isolering tar upp fukt, och att det därför inte behövs ångspärr tycker jag är väldigt bakvänt. Det är aldrig bra att isolering tar upp fukt, det kan orsaka problem och det försämrar isoleringens egenskaper.
Att isolering KAN ta upp fukt är bättre än att den INTE KAN ta upp fukt, så till vida att det kan bidra till att undvika mögelproblem. Men det är aldrig önskvärt att hålla fukt i isolering. Därför, menar jag, ska man alltid minimera risken för fukt i isolering, och alltså alltid använda fuktspärr. Isolering skall isolera, inte ventilera. Ventilation, ska ventilera.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Fast nu är detta ett garage och inte ett bostadshus.thomasx skrev:För i världen byggde man med "hygroskopisk" isolering direkt mot ytterpanel, det funkade inte bra i längden, trots att insidan var "spärrad" med tjockt lager puts. Jag har själv rivit bort såväl panel som reglar som var helt "upplösta" av fukten som samlats där genom åren.
Lägre innertemp (möjligen kallställning med omvänt tempförhållande) och mindre fuktbelastning än en bostad.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det där är nog en rätt bra lösning i ditt fall om du vill ha luftspalt - lägg ett par 45x45 reglar innanför gipsen och häfta vindpapp där.humla75 skrev:Ja, tanken var (oavsett om gipsen rivs bort eller ej) att ha en luftspalt mellan panel (alt panel+gips om den behålls) och vindspärr, se bild. Vindspärren tänkte jag häfta/spänna mellan reglarna för att isoleringen inte ska ligga mot ytterpanelen/gipsen. Tänker 120mm isolering så blir det 25mm luftspalt eftersom regeln är 145mm.
[bild]
Enda problemet är väl vart luften skall cirkulera ut då som sagt
/K
Tja, kör in en snöblöt bil i ett 12 grader varmt garage, så har du snart en fuktbelastning som inne i ett duschutrymme i garaget. Lagom roligt att få den fukten in i isoleringen när det är minusgrader ute.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jo men totala fuktbelastningen över tid är bra mkt mindre tror jag ändå, och många stugor har som sagt stått i många hundra år med den typen av isolering, men folk som drar in snö, mycket fler människor på liten yta osv - dock kanske man inte duschade lika mkt och man ventilerade också ut mkt mer luft, och hade tunanre isolering.thomasx skrev:
Men det är det jag menar att garaget kommer ju ha relativt tunn isolering och inte, över tid, vara lika utsatt för fukt (troligen?) - så hygroskopisk isolering med en ångbroms torde funak finfint, men visst- man kan aldrig vara säker
Sen kan man som sagt få problem åt andra hållet med plast OM man kallställer garaget i ngt läge också ...
/K
Många stugor som stått i flera hundra år med sådan isolering? Seriöst. Hur isolerade man stugorna 16- och 1700-talet? Och hur många av dem står kvar idag?klaskarlsson skrev:Jo men totala fuktbelastningen över tid är bra mkt mindre tror jag ändå, och många stugor har som sagt stått i många hundra år med den typen av isolering, men folk som drar in snö, mycket fler människor på liten yta osv - dock kanske man inte duschade lika mkt och man ventilerade också ut mkt mer luft, och hade tunanre isolering.
Men det är det jag menar att garaget kommer ju ha relativt tunn isolering och inte, över tid, vara lika utsatt för fukt (troligen?) - så hygroskopisk isolering med en ångbroms torde funak finfint, men visst- man kan aldrig vara säker
Sen kan man som sagt få problem åt andra hållet med plast OM man kallställer garaget i ngt läge också ...
/K
I övrigt kan jag bara säga - Nej, det funkar inte, inte ens mindre än ett hundra år. Det vet jag av egen erfarenhet.