I vårt hus finns ett rejält uterum: 60 kvadrat, öppet upp till nock (ca: 4.5 m). Uterummet började sitt liv som en altan, men sen byggdes väggar och tak (isolerade med lösull) och isolerfönster sattes in.

4A3IKDQDN0K0KRPS_w960_h640_smMaxSize_rc_msu0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet däremot, är fortfarande oisolerat, det hanns inte med innan huset skulle säljas. Vi vill såklart använda rummet även på vintern och vill därför isolera golvet. Rummet står på en grundmur av lecablock och det är så pass högt att man kommer in och kan jobba bekvämt. Förra ägaren använde detta utrymme som förråd och därför ligger det en tjock papp direkt under golvplankorna, så att det inte skulle regna på prylarna. Pappen ligger slakt, med en lutning ut mot ena sida, vilket gör att rännor bildas och regnet kunde rinna ut (osäker på hur effektivt det var).

Golvplankor är 8 meter långa 45x210 med pluggade skruvhål vilket är snyggt men gör momenten att lyfta av golvet för att isolera totalt opraktiskt. Min plan är som följer:

1. Ta bort plankorna som utgör taket av "krypgrunden"
2. Snitta upp pappen som ligger direkt under plankorna och spänn upp den så att den kommer dikt an mot golvbrädornas undersida.
3. Isolera med mineralull eller cellplast (vilken?)
4. Stäng igen underifrån med OSB/plywood.

Har jag tänkt rätt? Fel? Tacksam för tips!

Först. -SNYGGT UTERUM!

Du kommer säkert få fler, mer kvalificerade svar av någon annan på forumet. Men jag tänker att du kan göra allt underifrån för att slippa ta bort planken.
Vilken dimension har du på bärlinor/ reglar? Vill du ha tjockare isolering kan du alltid sala på med en 45x45 för att öka isoleringen.

Om du gör det underifrån tänker jag att du borde isolera med mineralull, smaska på några fina "stödbitar" (korrekt ord för det tack) och sedan "hänga" upp oljehärdad board/masonit i isoleringsfacken.
KLART.

Rätt eller fel?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.