Hustillverkare
jessica: Hej! Jag har varit inne i ett KVADRATEN från Eksjöhus i Värnesborg tidigare i år. Det var med inredd övervåning. Huset är väldigt trevligt innuti. (de hade gjort vardagsrummet större ca 45 kvm och därmed tagit bort ett sovrum) Huset är ju ganska vanligt utanpå, men med lite läckra markiser, amaturer, ev puts kan det ju bli riktigt läckert! Vi funderar just nu mycket på vilket hus
Lycke: Hmm, trist med restnoteringar och dylikt. Jag hoppas i alla fall att ni kan klara er i det nya huset, även om det är en byggarbetsplats fortfarande. Det lät ju rätt lovande med tapeter - men att inte köket är klart är ju bra mycket värre än det skulle varit att sova i omålade rum! Leveranstid på 8-10 veckor från Team Boro låter ju fantastiskt! Vi fick höra att det skulle ta ungefär
Adagan: [citat] Jag hör av mig ifall det blir aktuellt. Fick en bra länk av OK. Tack än så länge.
Jesca_j: Jag vill gärna ha bilder ;) Jag såg nu att du har praktiskt taget svarat på mina frågor jag har ställt i en annan Rubrik (Färdigbyggt Edsviken?). Du får som sagt gärna maila mig bilder om du har. Jag meddelar dig via hemsidan om adressen
Lycke: Hej Buffy och ni andra! Visst står det mesta i kontraktet men ibland blir jag inte klok på hur det går till i praktiken. Alltså HUR mycket man måste räkna med att göra själv trots totalentreprenad osv. Inte för att jag är dum på något vis och har skrivit på ett kontrakt som jag inte riktigt begriper :) men när jag ser en del av era bilder så inser jag att jag ändå inte riktigt
Optimist: Två veckor hörde jag härom dagen... vi kommer att bygga plattan nu i sommar istället har vi bestämt och kollar entreprenörer just nu. VI gör iordning golvvärme slingorna och sånt så det är färdigt. Spackla är det ett sånt helsike alltså? Även om man är fyra man? Vad kostade det er att leja någon annan?
Elisabet: Hej! Någon som byggt hus och varit byggherre själva? Vi ska nämligen bygga hus och vi har blivit tipsade av kommunen att använda oss av en tillfällig arbetsplatsförsäkring?som täcker skador på de skador som kan hända oss själva eller besökare på byggplatsen. Någon som vet någonting om det och vilka försäkringsbolag som har sådana försäkringar?
nytt_bygge: Hej! Är det någon som byggt villa Backliden (eller fått pris på) från Eksjöhus? All information är av intresse. :)
Jesca_j: 1.117.510:- (För byggsatsen, enligt våran kalkyl) (1.758.899 Totalt inkl grund, el, VVS, snickeri, målning, kran, KA, Soptömning, Torkning?, Syll fuktprov?, Avgift garanti (vad är det?), Diverse traktor, Byggherrekostnader).
David: Mina föräldrar gjorde så också. Dock gjorde de en felsatsning i början av nittiotalet och nu bor de i en hyresrätt i någon av Stockholms sämre förorter. Så man bör vara medveten om riskerna. mvh David
hokvinge: [citat] Som jag fattat det så räknas bygghöjden som den genomsnittliga höjden vid väggarna, mätt från marken till ovansidan taket. Med andra ord så får huset bli högre än 3.5 meter (ju högre takvinkel som tillåts dessto högre hus kan man bygga). Någon annan kanske kan rätta mig om jag har fel eller beskriva bättre vad man menar med bygghöjd. Av denna anledning torde det inte
Ewa: Visst är det så att byggströmmen blir dyrare under vintern. Byggarna har dock fullt upp under sommarhalvåret så det kanske jämnar ut sig. Ökad efterfrågan medför ökade priser, i detta fall entreprenadkostnaden är högre ju större efterfrågan det är. Detta styrks av de offerter som vi tog in på vår byggnation (hösten 2002 till våren 2003) där byggandet blev dyrare under sommaren
Staffan56: Jag försöker att lyfta på tråden genom att skriva ytterligare ett eget inlägg. Finns det verkligen ingen här på forumet som känner till Kvalitetshus???
IngvarW: Lite skakig nu då, m.a.o... Jo och faktiskt börjar fingarna ändra sin form från kontorsråttans finlemade tentakler till grovjobbarns knotiga något väderbitna griptänger.. fast fan trot är glad om det dyker upp någon ny muskel :P Hälsar Ingvar
bella: Dömd till fängelse och sitta i fängelse är tyvärr inte samma sak, med tanke på platsbristen så kan det nog ta ett tag innan dom får ¨skaka galler¨. Se artikel på sid 8 i NVP: http://www.nvp.se/pdf_search/2003/20/2003_20.pdf Artikeln av slutas: De båda männen har suttit häktade i sex veckor, men försattes på fri fot efter rättegången. :o
patrik_ekman: Fick klart byggkreditivet så nu startar vi... (efter semestern) Dungen 2 Special blir det. Flyttat på grovköket så både vardagsrum och kök får större ekonomiskt värde än det är i standarduppförande. Vi har också takkupa med tre fönster vilket ökar värdet på övervåningen. Generellt har vi tittat på allt som kan öka värdet utan att det behöver kosta speciellt mycket mer. 1.65
tommy: Den kommer med i VVS entreprenaden, en IVT 490, den tecknas separat men förmedlas av FH
BoD: Det är vetenskapligt konstaterat att i strumplästen så går gränsen för när underlaget upplevs som kallt eller varmt vid 22,5 - 23,5 grader. Över det temperaturintervallet känns golven varma, under det som kalla. Precis som Kurre skriver, när du har en normal temperatur inomhus så känns inte golven varma.
skronken: Har tittat lite på Villa Mirakel från Anebyhus, och undrar om det är någon i detta land som själva byggt detta hus. ???
Ken: Jag skall bygga ett Anebyhus i sommar/höst, så långt verkar det bra, dom är väldigt snabba med att fixa ritningar samt ändringar i dessa.
Anni: Vi tittade också på Eksjöhus Sundvik, men valde till slut att anpassa Götenehus Sundsvik. Vi var och tittade på ett sånt i Stockholm (tillhörde en av säljarna på Götenehus). Han hade höjt takhöjden, men vi valde ryggåstak och glas upp i nock. Det ser bra ut på ritning... Om några veckor vet vi, för då kommer själva huset, ska bli spännande. Götenehuset har kanske inte fullt
Salikons: Hej Jag är precis i början av det stora äventyret att försöka hitta ett hus och har varit i kontakt med Faluhus. Till skillnad från många här på forumet så måste jag säga att jag blev positivt överraskad. Säljaren skickade offerter snabbt och ringde sedan och kollade att de kommit fram. Om jag förstått saken rätt så är det inte så vanligt. Han kanske är ett unikum. :) Jag
Jonte: [citat] I Nyköping var det, men jag vill inte gå in på mer detaljer. Även om man kör med delad entrepenad så vill nog de flesta kunna söka stöd från säljaren/hustillverkaren när det börjar krisa... Lycka till! /Jonte
Annika: Man kan lägga till en suterängvåning! Vi hade 75 + 25 i vårt förra hus, det blev boyta 2x68 kvm !
Thomas_Andersson: Hej! Om inte jag minns helt fel så har jag för mig att Håkan pratade om att det kostar ca 80 000 kr. Jag säger dock detta med viss reservation.
Flygisen: Efter att ha varit en flitig läsare av detta underbara forum med hjälpsamma människor i snart 1 år, så skickar JAG nu in mitt första inlägg/fråga ::) Jag undrar om någon har byggt eller har någon erfarenhet av Eksjöhus Sunnsnvind? Omdömmen, utrustning & prisuppgifter på detta hus mottages varmt & hjärtligt :)
Ninni: Det handlade inte om 2 veckor, vi hade leveransen V.15 år 2004 och vad jag vet så är det 20 veckor alltså 5 månader från V.47 till V.15 2004 ??? ??? ??? ??? Jag talade inte om erat datum utan frågade bara hur deras kösystem fungerade och varför andra kan få leverans före oss som skrev kontrakt efter alltså inga datum :-/ Jag vet sen inte vad säljaren har sagt till dig. Jag tror