Hustillverkare
hokvinge: Tack för ditt svar Mumintrollet. Har själv varit i kontakt med Animonhus på västkusten eftersom jag bor där. Fick ett mycket gott intryck av dem både vad gäller kvalitet och servcegrad, däremot "känns" det som om de är ganska dyra. Har själv tittat på deras "Marstrand" med vissa modifieringar. Ser fram emot fler inlägg!
barbapappa: Hej! Vi var i kontakt med Götenehus angående ett hus. Vi hade ett pris vi inte ville gå över vilket de var införstådda med från dag ett. De var hela tiden säkra på att det hus vi skissade på skulle hamna under priset vi angett, men när första kalkylen kom var den 25% högre än vi sagt från början. Vi började skära bort kostnader och "husdelar" men lyckades inte efter 3 försök
Gika: Ja ditt hus ser jättefint ut Tommy. Hade du problem med Fiskarheden?
xrister: Vet inet hur det är med prutmån, vi fick ner priset ändå ganska bra genom att välja bort en del saker samt välja billigare material t.ex. kakal å klinker för ca 200 kr/m2 istället för det som är i visningshuset på 550 kr/m2. Hu, fick lite hjärnsläpp så här på fredagseftermiddagen... :) ryggåstak... e re det där man ser ända upp i taknocken. Om det e det så har vi valt det och
Dreams: Vad kul att höra att andra har lite samma tankar! Jag har också funderat på varför man alltid (?) har tvättmaskinen på nedre botten i 2-plans hus. Det är ett evigt kånkande med tvätt som är på "fel plan". Kanske går att lösa det där med vibrationerna.... Alternativet tvättnedkast har jag sen tidigare på min "drömhus-lista". Det hade en kompis som liten och jag minns fortfarande
Idapi: Fick en offert i höstas på ett av deras hus. (Alstern) 119,4 + loft 23,6 m2. Priset va c.a. 2100000! :o (kommer inte ihåg exakt) Dessutom var det panel med lösa knutar. Alltså inget "riktigt" timmerhus.
Idalind: [citat] Jag trodde det var ännu oftare, typ vart 5:e år, men det kanske finns bättre tekniker nu. Ett stenhus, med putsad fasad håller sig fräscht bortåt 40 år. Det blir dock kortare livslängd om man målar putsen (ca 20-25 år, tror jag) istället för att använda färgad puts. Däremot kan du ju även ha putsad fasad på en trähusstomme.
CaJa: Kolla tråd lite längre ner, som jag startade. Gör även en sök, det finns mer, dock ej priser tror jag - men får du tag i priser så lägg gärna in det in någon av BraHus-trådarna. (OBS att söksidan är förinställd på "max de senaste 7 dagarna" - så öka detta till exempelvis 300... annars missar man massor)
Engelholm: Jag blir så förvirrad. Pratade just med försäljningshuvudkontoret och de skickade mig till Mitt lokala kontor och jag fick där ett pris på 1.800 000 för ett Sandhem. Sen ringde jag ett annat i en annan kommun med han hänvisade mig tillbaka till mitt lokala kontor igen? Han vill inte ge mig något pris utan det skulle det lokala kontoret göra. Hur kan priserna skilja så mycket från era
Dogbert: Se nedan trådar...(Sandhem) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1048886238 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1045560915
Annika: Vi var också intresserade av Teeghus och hade kommit så lång att vi lämnade in våra ritningsförslag och fick en offert. Sedan senarelade vi bygget och det som gjorde att vi tvekade var att det var ett sk experimenthus, vi var osäkra på hur cellplasten åldras. Vi pratade med en kvalitetsansvarig som tyckte att idén var god men att för få hus hade byggts med denna metod ännu. Men vi
Ken: Hej, jag fick en första produktionskostnads-kalkyl på 2.159 970 Kr, nyckelfärdigt med allt, men den innehåller också värdet på min tomt med VA avgift, el etc för 285 000. Men jag kommer att bygga detta hus för ca. 1.5-1.6 MKr plus tomten (som jag redan äger) med en massa eget arbete, samt jag har också alla vitvaror, badkar, dush etc. så detta väljer jag bort i huspaketet.
ukjvm: Jag haller just pa att bygga ett Team Boro Fritidshus pa 80 kvm och aven om bygget inte startat annu sa ar vi klara med kontrakt, ROPO, TOLO, byggnadslov, etc. Grunden beraknas sta klar till midsommar och i mitten september skall allt vara klart (semestertider i Juli...). Mina erfarenheter sa har langt ar att allt beror pa saljaren som du kommer i kontakt med. Att fa en bra kontakt med
Misse_o_Mojje: Öka "Max Age since last post:" till mer än 7 dagar så får du fler träffar. /U
yvwen: Hej G! Låter som ett häftigt hus Ni fått till! Vore kul och se planlösningen.... Vi har resonerat liknande, dvs vill bredda huset samt lägga till takkupa (alt balkong ovanför entré). BV vill vi ha arbetsrum, WC, Kök & v-rum och på OV tre sovrum, allrum, bad och klädkammare. Ska träffa Trivselhus i nästa vecka. Vad kostade breddningen av huset? Var bygger Ni? Lycka till med bygget!
CaJa: Tack. Jag gick faktiskt igenom hela "Hustillverkare" men missade tydligen denna! (www.brahus.se funkar också märkte jag)
BoByggarn: En nära nog komplett förteckning, från Lantbruksnet. http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/byggv/villor/villor.htm
Misse_o_Mojje: [citat] Vi har. Köket var fint och vettigt planerat och mer öppen planlösning får man lete efter, men jag har lite svårt för dessa enorma bad/dusch/relax och "sitta i en fåtölj"-rum som husen har (även Larsgården). Återigen en smaksak förstås :) /U
Idalind: Men låt då säga att ditt för egen hand ritade och planerade hus är så perfekt att du bara myyyser varje morgon du stiger upp ur sängen! Skräddarsytt för dig och din familj, helt enkelt! Alltifrån att den stora köttkniven äntligen får plats i kökslådan och att roddmaskinen får ett eget förvaringsytrymme till att rummen är perfekt placerade enligt familjens rörelsemönster. Jag
gusper: Mitt pris på kvadraten är 1 310 000 kr. Då ingick parkett och kakel i hela huset, oinredd övervåning. exklusive in- o utvändig målning (materialet ingår). Inklusive alla byggherrekostnader o bankkostnader, inklusive tomt o anslutningsavgifter. Priset på Lyckan 1 135 000, exklusive in- o utvändig målning (materialet ingår). Exklusive tomt, vet ej hur det är med byggherrekostnader o
Jenny72: Hej Sabina. Inga mer frågor i dagsläget, men de kanske kommer :). Var på visning strax utanför Västerås, 2 st två år gamla hus, men jag lyckades bara kolla in ett (och det fungerade BARA för att de bjöd Moa 3 år på godis och hade en katt på övervåningen :D = lockbeten!). Husen var av typen Sundborn 1, det vi var inne i hade de tagit bort väggarna mellan kök och vardagsrum samt
andersbyggahus: Om man tittar på Älvsbyhus erbjudande här i Sundsvall erbjuder de ett inflyttningsklart hus för 1.385 Mkr. Drar man bort tomt (185000), anslutning (72000+14000), byggeherrekostnader (65000) och carport (50000?) är man nere på 999000... Men visst är hemsidan lite kultig! ::)
Annika: Jag känner igen det där med tjat från Täbykontoret, de missade även oss på grund av det. Det var prishöjningar bla. Dessutom skulle vi få totalentreprendad men när vi fick grundpriset slog vi bakut, det var väldigt stora påslag. Dessutom blev garaget väldigt dyrt. Men huset, sk Herrgården light, var väldigt bra. Dock tillkom det mycket (jag kommer inte i håg beloppet) för
Engelholm: Hejsan! Jag heter Jenny och har precis blivit med här. Det verkar var mycket nyttig info här :) Vi vill oxå bygga ett Sanhem men funderar på att anlita privata byggare och på så vis få ner priset lite. Är det någon som vet hur man gör med ritningar och så då? Hur fungerar det med byggsats? Många frågor och jag blir jätteglad för många svar ;) Jenny