1 903 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Byggt ett prefabricerat hus?
Är det någon av er som tidigare byggt ett prefabricerat hus? Kanske just nu?
Vi ska förhoppningsvis få vårt landställe någon gång i höst. Jag undrar:
1) Blir det ALLTID stora högar med jord, sand, grus osv på tomten? Även när man har ett hus som kommer på lastbilsflak?
2) Var har ni hittat starka karlar som kan hjälpa till med att lyfta av modulerna när ni skulle bygga? Vi har nog inte tillgång till 3-4 atleter som vill hjälpa oss...
3) Jag har läst att man inte ska lägga parkettgolv inom ett halvår från bygget blivit klart, om man gjuter en platta. Följer byggfirmorna detta? Även om de säger att de ska få klart huset över en helg?
4) Berätta gärna små anekdoter eller goda råd om hur det var när ni byggde ett hus som kom på lastbilar och skulle resas på bara några dagar!
Tusen tack!
Vi ska förhoppningsvis få vårt landställe någon gång i höst. Jag undrar:
1) Blir det ALLTID stora högar med jord, sand, grus osv på tomten? Även när man har ett hus som kommer på lastbilsflak?
2) Var har ni hittat starka karlar som kan hjälpa till med att lyfta av modulerna när ni skulle bygga? Vi har nog inte tillgång till 3-4 atleter som vill hjälpa oss...
3) Jag har läst att man inte ska lägga parkettgolv inom ett halvår från bygget blivit klart, om man gjuter en platta. Följer byggfirmorna detta? Även om de säger att de ska få klart huset över en helg?
4) Berätta gärna små anekdoter eller goda råd om hur det var när ni byggde ett hus som kom på lastbilar och skulle resas på bara några dagar!
Tusen tack!
1) När man bygger grunden så blir det så gott som alltid ett visst grävmaskinsarbete. Är det en betongplatta så måste man åtmistone ta bort matjorden och är det en krypgrund så får man kanske gräva en meter ner i marken. Allt som grävs upp hamnar i högar som man får försöka göra något av.
2) Husdelarna väger alldeles för mycket för att det ska gå att lyfta av dem för hand. Använd en kran.
3) Betongen skall vara tillräckligt torr innan man lägger parkettgolv ovanför. Som tumregel brukar man säga att väntetiden är 100 dagar. Det finns vad jag vet ingen husfirma som får ett hus med gjuten grund att bli nyckelfärdigt på en helg. Det brukar röra sig om 3-4 månader.
Blir inte riktigt klok på vad det är för typ av hus du menar. I princip alla hus levereras på lastbilsflak. När man tittar på byggtiden så verkar det vara ett modulhus typ Älvsbyhus du menar men den hustypen använder man inte gjuten platta till. Någon särskild husleverantör du har i åtanke?
2) Husdelarna väger alldeles för mycket för att det ska gå att lyfta av dem för hand. Använd en kran.
3) Betongen skall vara tillräckligt torr innan man lägger parkettgolv ovanför. Som tumregel brukar man säga att väntetiden är 100 dagar. Det finns vad jag vet ingen husfirma som får ett hus med gjuten grund att bli nyckelfärdigt på en helg. Det brukar röra sig om 3-4 månader.
Blir inte riktigt klok på vad det är för typ av hus du menar. I princip alla hus levereras på lastbilsflak. När man tittar på byggtiden så verkar det vara ett modulhus typ Älvsbyhus du menar men den hustypen använder man inte gjuten platta till. Någon särskild husleverantör du har i åtanke?
Oj, jag kanske inte är så duktig på de här termerna. Vi har beställt ett hus från Team Boro, och vad jag fattar så kommer det i fyra delar - eller något åt det hållet.
Trodde att en hel del fick bara stommarna resta och sedan bygga resten själva?
Leverantören säger att man måste ha ett antal kralliga killar som hjälper till vid leverans och jag vet inte hur vi ska få tag på några såna.
Det är ju ett litet fritidshus i ett plan, bara 80 kvm, så jag har varit naiv nog att tro att huset faktiskt kunde bli KLART inom några veckor. Det skulle nämligen byggas på torpargrund (jag tror det är några stora lecablock?) men nu ser det ut som att betongplatta är bättre pga underlaget.
Tack för ditt svar.
Jag är SÅ nyfiken på vad alla ni andra har att berätta!
Trodde att en hel del fick bara stommarna resta och sedan bygga resten själva?
Leverantören säger att man måste ha ett antal kralliga killar som hjälper till vid leverans och jag vet inte hur vi ska få tag på några såna.
Det är ju ett litet fritidshus i ett plan, bara 80 kvm, så jag har varit naiv nog att tro att huset faktiskt kunde bli KLART inom några veckor. Det skulle nämligen byggas på torpargrund (jag tror det är några stora lecablock?) men nu ser det ut som att betongplatta är bättre pga underlaget.
Tack för ditt svar.
Jag är SÅ nyfiken på vad alla ni andra har att berätta!
Lycke. Har ni beställt ett nyckelfärdigt hus? Dvs allt ska vara klart när ni börjar använda det eller har ni tänkt att göra en massa arbete själva? Har ni beställt grunden via Team Boro?
Kommer huset i färdiga moduler (färdigtapetserade, el och vatten draget, skåpen sitter uppskruvade på väggarna...) så tar det inte lång tid innan man kan använda det (en vecka eller två). Kommer huset som färdiga ytterväggar så återstår mycket arbete som tar kring 10 veckor om man anlitar proffs till att utföra arbetet.
Kommer huset i färdiga moduler (färdigtapetserade, el och vatten draget, skåpen sitter uppskruvade på väggarna...) så tar det inte lång tid innan man kan använda det (en vecka eller två). Kommer huset som färdiga ytterväggar så återstår mycket arbete som tar kring 10 veckor om man anlitar proffs till att utföra arbetet.
Grunden ska ingå i totalleveransen som vi avtalat fram. Vad jag minns är det enda vi ska göra att måla och tapetsera invändigt, samt några struntsaker som att sätta kakel över diskbänken. (Det är ett år sedan vi skrev på papprena, så jag minns inte alla detaljer.)
Jag LÄNGTAR så mycket efter det där huset så det är inte klokt!!!
Orkar inte ens fundera på att vi kanske inte kan bo där nästa sommar även om huset är byggt då, för att inte innergolven är lagda. Kan det vara så illa?
Tack för dina svar på mina inlägg - och till alla andra som läser: skriv gärna hur det var för er när era hus skulle monteras!
Jag LÄNGTAR så mycket efter det där huset så det är inte klokt!!!
Orkar inte ens fundera på att vi kanske inte kan bo där nästa sommar även om huset är byggt då, för att inte innergolven är lagda. Kan det vara så illa?
Tack för dina svar på mina inlägg - och till alla andra som läser: skriv gärna hur det var för er när era hus skulle monteras!
:-/
Du kan läsa min bygghistoria om Du klickar på det lilla "drömhuset" till vänster om texten vid ikonerna.
Då kommer Du att tycka att allt som händer Dig är "lätt som en plätt" jämfört med detta!!!
Nej då, alla har vi våra bördor att bära (lite kranhjälp skadar inte..) men denna är lite mastig, så jag önskar Dig bättre Lycka till!
Surfa runt här på alla avdelningarna och ta vara på den kunskap som bjuds och Du blir ett proffs med tiden

hälsar
Helena med.....
Sverige Stugan
Du kan läsa min bygghistoria om Du klickar på det lilla "drömhuset" till vänster om texten vid ikonerna.
Då kommer Du att tycka att allt som händer Dig är "lätt som en plätt" jämfört med detta!!!
Nej då, alla har vi våra bördor att bära (lite kranhjälp skadar inte..) men denna är lite mastig, så jag önskar Dig bättre Lycka till!
Surfa runt här på alla avdelningarna och ta vara på den kunskap som bjuds och Du blir ett proffs med tiden
hälsar
Helena med.....
Sverige Stugan
Och när du blivit riktigt mörkrädd av Helenas historia kan du gå in på "Andra som byggt" http://www.byggahus.se/andrasombyggt/ så finns det en och annan solskenshistoria att läsa.
Byggen sker oftast som General Failure säger MEN det finns företag med allting klart i moduler. Dvs de kan komma i sektioner med helt inredda kök med golv och tak. Byggsatsen är ungefär som baracker som sätts ihop. Bygger inte et sådant själv men såg någon på detta forum som hade beställt ett sådant hus.
...men Team Boro bygger väl inte så....Även om det är ett fritidshus så behövs det ju ett antal veckor att gjuta platta, stomresning, VVS mm. Lycke, ni har väle tt kontrakt skrivit med Team Boro ovh där bör väl all info stå. Låter konstigt om ni ska behöna tillhandahålla "kralliga" killar om det enda ni ska göra är att tapetsera och kakla lite i köket.. Vem ska resa stommen!! Ni måste väl ha snickare, elkillar och någon som drar VVS!! Skulle nog som föregående talare rekomendera att surfa vidare på denna sida och få mängder av tips. Det är inte helt lätt att bygga hus. Ibland känns det som man ska vara färdigutbildad arkitekt, grävmaskinist, snickare, målare, rörpulare och jurist för att inte gå på några tabbar under husbyggandets gång.
En fråga bara!! hur kan det komma sig att ni skrev på för 1 år sedan och inte fått huset ännu? Team Boro brukar väl inte ha så lång leveranstid?
Har bygglovet tagit så lång tid?? Självklart kan ni bo där nästa sommar!! Allt beror ju iofs på när huset levereras, men entrepenörerna måste ju sätta ett datum när huset ska vara klart och slutbesiktigat.
En fråga bara!! hur kan det komma sig att ni skrev på för 1 år sedan och inte fått huset ännu? Team Boro brukar väl inte ha så lång leveranstid?
Har bygglovet tagit så lång tid?? Självklart kan ni bo där nästa sommar!! Allt beror ju iofs på när huset levereras, men entrepenörerna måste ju sätta ett datum när huset ska vara klart och slutbesiktigat.
Hej Buffy och ni andra!
Visst står det mesta i kontraktet men ibland blir jag inte klok på hur det går till i praktiken. Alltså HUR mycket man måste räkna med att göra själv trots totalentreprenad osv.
Inte för att jag är dum på något vis och har skrivit på ett kontrakt som jag inte riktigt begriper
men när jag ser en del av era bilder så inser jag att jag ändå inte riktigt GREPPAT hur stort det är att bygga hus...
Vi sökte bygglov 1998 och det beviljades 2002. Det ni!!! >
Slå det om ni kan!
I samband med att bygglovet äntligen beviljades skrev vi kontrakt med Team Boro som vi tidigare skrivit kontrakt med men nu fick upphäva och skriva om eftersom året sprungit ifrån oss...
Vad vi inte visste då var att det skulle ta resten av 2002 innan strandskyddsdispensen blev klar (ett års väntan) och ett helt år innan Lantmäteriet blivit klart med avstyckningen (nu i dagarna).
Lagom till att alla bitar fallit på plats blir det alltså semester igen. Därför lär vi inte ha ett hus denna sommar heller (skulle levererats FÖRRA allhelgona...) och nu börjar jag misstänka att jag får vänta till min pensionering innan något lossnar.
Om sisådär 30 år alltså...
Visst står det mesta i kontraktet men ibland blir jag inte klok på hur det går till i praktiken. Alltså HUR mycket man måste räkna med att göra själv trots totalentreprenad osv.
Inte för att jag är dum på något vis och har skrivit på ett kontrakt som jag inte riktigt begriper
Vi sökte bygglov 1998 och det beviljades 2002. Det ni!!! >
I samband med att bygglovet äntligen beviljades skrev vi kontrakt med Team Boro som vi tidigare skrivit kontrakt med men nu fick upphäva och skriva om eftersom året sprungit ifrån oss...
Vad vi inte visste då var att det skulle ta resten av 2002 innan strandskyddsdispensen blev klar (ett års väntan) och ett helt år innan Lantmäteriet blivit klart med avstyckningen (nu i dagarna).
Lagom till att alla bitar fallit på plats blir det alltså semester igen. Därför lär vi inte ha ett hus denna sommar heller (skulle levererats FÖRRA allhelgona...) och nu börjar jag misstänka att jag får vänta till min pensionering innan något lossnar.
Om sisådär 30 år alltså...
Klicka här för att svara