3 859 läst ·
62 svar
4k läst
62 svar
Mycket otrevlig historia
Sida 1 av 5
Personligen skulle jag gärna vilja vet vilken
husförsäljare samt byggfirma det är frågan
om. Är det någon som vet?
Saxat ur Metro (Stockholm) 3 April
STOCKHOLM Köpare av nya villor
i Stockholmsområdet som blivit
missnöjda med byggföretagets
arbete har utsatts för mycket grova
hot. De har beställt en villa
från en etablerad husförsäljare,
som hänvisat till ett mindre byggföretag
för gjutning av husgrunden.
Husköparna har sedan blivit
missnöjda med antingen byggfirman
eller den entreprenör de i
sin tur anlitat för gjutningen av
grunden.
Det har handlat både om
dåligt utfört arbete och kraftigt
saltade räkningar, säger Jan Ullén,
kriminalkommissarie i Nacka.
Husköparna har vägrat att betala
för arbetet och det är då
hoten har börjat. Torpeder har
sökt upp familjerna och framfört
mycket grova hot.
De har sagt att de ska slita
loss armar och ben, att bitarna
ska köras i en cementblandare
för att sedan muras in i grunden.
I ett fall har man även gått till
fysiskt angrepp, berättar Ullén.
Hittills känner polisen till sju
familjer i Stockholmsområdet
som råkat ut för byggföretaget
och dess entreprenör. Man misstänker
att det finns fler drabbade
som inte har vågat anmäla.
Man har blivit mycket rädd.
Av de familjer vi känner till har
en flyttat utomlands, en har funderat
på att göra det och ytterligare
en annan har tagit tillbaka
sin anmälan.
Två personer, byggföretagaren
och entreprenören, sitter nu häktade
misstänkta för misshandel och olaga hot.
Det var i fredags, när
den första anmälan gjordes,
som historien började
rullas upp. Då kontaktade
en familj som skulle bygga
ett hus i Nacka polisen sedan
de blivit hotade av
byggföretaget.
När vi började nysta i
det hittade vi de andra sex
familjerna, säger Ullén.
Varför den etablerade
husåterförsäljaren rekommenderat
byggföretaget är
ännu oklart, liksom om
familjer utanför Stockholmsområdet
drabbats.
husförsäljare samt byggfirma det är frågan
om. Är det någon som vet?
Saxat ur Metro (Stockholm) 3 April
STOCKHOLM Köpare av nya villor
i Stockholmsområdet som blivit
missnöjda med byggföretagets
arbete har utsatts för mycket grova
hot. De har beställt en villa
från en etablerad husförsäljare,
som hänvisat till ett mindre byggföretag
för gjutning av husgrunden.
Husköparna har sedan blivit
missnöjda med antingen byggfirman
eller den entreprenör de i
sin tur anlitat för gjutningen av
grunden.
Det har handlat både om
dåligt utfört arbete och kraftigt
saltade räkningar, säger Jan Ullén,
kriminalkommissarie i Nacka.
Husköparna har vägrat att betala
för arbetet och det är då
hoten har börjat. Torpeder har
sökt upp familjerna och framfört
mycket grova hot.
De har sagt att de ska slita
loss armar och ben, att bitarna
ska köras i en cementblandare
för att sedan muras in i grunden.
I ett fall har man även gått till
fysiskt angrepp, berättar Ullén.
Hittills känner polisen till sju
familjer i Stockholmsområdet
som råkat ut för byggföretaget
och dess entreprenör. Man misstänker
att det finns fler drabbade
som inte har vågat anmäla.
Man har blivit mycket rädd.
Av de familjer vi känner till har
en flyttat utomlands, en har funderat
på att göra det och ytterligare
en annan har tagit tillbaka
sin anmälan.
Två personer, byggföretagaren
och entreprenören, sitter nu häktade
misstänkta för misshandel och olaga hot.
Det var i fredags, när
den första anmälan gjordes,
som historien började
rullas upp. Då kontaktade
en familj som skulle bygga
ett hus i Nacka polisen sedan
de blivit hotade av
byggföretaget.
När vi började nysta i
det hittade vi de andra sex
familjerna, säger Ullén.
Varför den etablerade
husåterförsäljaren rekommenderat
byggföretaget är
ännu oklart, liksom om
familjer utanför Stockholmsområdet
drabbats.
Det är så man blir mörkrädd....
Skulle verkligen vara intressant att veta vilka företag det gäller!
Känns skönt att man vet vilka man ska anlita. (Genom rekomendationer av vänner)
Såg att det fanns en rubrik någon annanstans här på forumet. "Torpeder i byggbranschen", kanske handlar om samma artiklel?
/Sabina
Skulle verkligen vara intressant att veta vilka företag det gäller!
Känns skönt att man vet vilka man ska anlita. (Genom rekomendationer av vänner)
Såg att det fanns en rubrik någon annanstans här på forumet. "Torpeder i byggbranschen", kanske handlar om samma artiklel?
/Sabina
Tveksamt om någon vill ta risken att bli igenkänd efter ett "mordhot" hade det varit jag så hade jag inte vågat skriva det här... Men om någon vet så kanske den kan skriva till Marléne eller nån annan som kan tänkas våga... nån som bor i skåne kanske... Eller Hm Berit, det är väl hon som bor i England...
Nu är det ju så att innan någon är dömd för ett brott så är man i lagens mening oskyldig, hur glasklart det än kan tyckas vara. Så tyvärr lär vi inte få veta vilket företag det rör sig om, såvida inte någon drabbad talar om det. Myndigheterna får inte lämna ut några uppgiftfer.
Allt för att upprätthålla rättssäkerheten.
Man kan ju tycka att husleverantören borde avbryta samarbetet omedelbums, fast då kanske han hamnar i sin egen platta som utfyllning....
Allt för att upprätthålla rättssäkerheten.
Man kan ju tycka att husleverantören borde avbryta samarbetet omedelbums, fast då kanske han hamnar i sin egen platta som utfyllning....
Jag vet att dessa metoder har förekommit tidigare, men i det fall jag känner till hade personerna inte anlitat ett stort husföretag utan byggde i lösvirke och anlitade byggföretag på egen hand utan vidare rekommendationer.
Väldigt skrämmande att ett husföretag nu är inblandat.
Väldigt skrämmande att ett husföretag nu är inblandat.
Metro är INTE en tidning som trycker sensationsnyheter och modifierade sådana!
Om det är skrivet som i ymca:s inlägg och dessutom citerat en kriminalkommissarie, så är det med all sannolikhet sant, hur hemskt det än kan verka.
Om firman i fråga blir dömt, då måste man väl i alla fall få reda på vilka de rör sig om? Läskigt!
Läs artikeln själva på: http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20030403_A_Metro.pdf
Om det är skrivet som i ymca:s inlägg och dessutom citerat en kriminalkommissarie, så är det med all sannolikhet sant, hur hemskt det än kan verka.
Om firman i fråga blir dömt, då måste man väl i alla fall få reda på vilka de rör sig om? Läskigt!
Läs artikeln själva på: http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20030403_A_Metro.pdf
Jag tycker iallafall det verkar lite skumt :-/
Ingen annan tidning har tagit upp den otrevliga historien. Metro har väl inte fortsatt heller...
De stora dagstidningarna rapporterar ju också TTs nyheter så det borde ju stått att läsa i DN eller SvD
Artikel från NVP:
Byggföretag drev in pengar genom torped
Ett byggföretag misstänks ha skickat en torped för att tvinga missnöjda kunder att betala. De hotar med att slita loss armar och ben, köra bitarna i en cementblandare och gjuta in dem i husgrunden. Flera målsägare har flyttat utomlands av rädsla för männen, säger utredaren Christer Lohrdén.
NACKA BROTT
En byggentreprenör och en byggarbetare häktades i tisdags i Nacka tingsrätt. De misstänks för att under flera år ha utövat brutal utpressning mot företagets egna kunder.
Utpressningarna avslöjades förra fredagen när en Nackabo kom till polisstationen i Nacka strand och anmälde ett olaga hot. Mannen berättade att han håller på att bygga ett hus i Saltsjöbaden. Han hade givit en byggfirma i uppdrag att gjuta grunden, men var missnöjd med resultatet. När han vägrade att betala knackade en torped på dörren.
Två häktade
Torpeden hotar med att bränna ner huset. Lemlästa. Slå ut alla tänder. Flå dem levande. Köra dem i cementblandadre och gjuta in dem i cementgrunden, säger kriminalinspektör Christer Lohrdén som utreder fallet.
Sju anmälningar
Två män greps i lördags och sitter nu häktade misstänkta för olaga hot respektive anstiftan till olaga hot. Men härvan är långt ifrån uppnystad.
Nackabon är nämligen inte den förste som har anmält männen.
Polisens utredning visar att det sedan tidigare finns sju liknande anmälningar om olaga hot. Det första ärendet är från 1999. Men inget har lett till åtal.
Efter ett tag har målsägaren backat och inte vågat gå vidare med anmälan. De är livrädda, säger Christer Lohrdén.
Hoten har varit så allvarliga att vissa offer inte vågat bo kvar hemma.
Vi har målsägare som har flyttat utomlands på grund av det här.
Lämna landet
Ytterligare två funderar på att lämna landet på grund av rädsla.
Den här veckan åker de två utredarna från Nackapolisen till ett nordeuropeiskt land för att höra personer som har flyttat av rädsla för torpeden.
Utredarna hoppas nu att fler offer ska våga kontakta polisen.
Det finns folk som vi vet har drabbats av det här som inte törs göra en anmälan.
Enligt polisen har inga hot satts i verket.
Lina Modin
Fotnot:
På torsdag kommer TV-programmet Efterlyst att ta upp fallet.
Byggföretag drev in pengar genom torped
Ett byggföretag misstänks ha skickat en torped för att tvinga missnöjda kunder att betala. De hotar med att slita loss armar och ben, köra bitarna i en cementblandare och gjuta in dem i husgrunden. Flera målsägare har flyttat utomlands av rädsla för männen, säger utredaren Christer Lohrdén.
NACKA BROTT
En byggentreprenör och en byggarbetare häktades i tisdags i Nacka tingsrätt. De misstänks för att under flera år ha utövat brutal utpressning mot företagets egna kunder.
Utpressningarna avslöjades förra fredagen när en Nackabo kom till polisstationen i Nacka strand och anmälde ett olaga hot. Mannen berättade att han håller på att bygga ett hus i Saltsjöbaden. Han hade givit en byggfirma i uppdrag att gjuta grunden, men var missnöjd med resultatet. När han vägrade att betala knackade en torped på dörren.
Två häktade
Torpeden hotar med att bränna ner huset. Lemlästa. Slå ut alla tänder. Flå dem levande. Köra dem i cementblandadre och gjuta in dem i cementgrunden, säger kriminalinspektör Christer Lohrdén som utreder fallet.
Sju anmälningar
Två män greps i lördags och sitter nu häktade misstänkta för olaga hot respektive anstiftan till olaga hot. Men härvan är långt ifrån uppnystad.
Nackabon är nämligen inte den förste som har anmält männen.
Polisens utredning visar att det sedan tidigare finns sju liknande anmälningar om olaga hot. Det första ärendet är från 1999. Men inget har lett till åtal.
Efter ett tag har målsägaren backat och inte vågat gå vidare med anmälan. De är livrädda, säger Christer Lohrdén.
Hoten har varit så allvarliga att vissa offer inte vågat bo kvar hemma.
Vi har målsägare som har flyttat utomlands på grund av det här.
Lämna landet
Ytterligare två funderar på att lämna landet på grund av rädsla.
Den här veckan åker de två utredarna från Nackapolisen till ett nordeuropeiskt land för att höra personer som har flyttat av rädsla för torpeden.
Utredarna hoppas nu att fler offer ska våga kontakta polisen.
Det finns folk som vi vet har drabbats av det här som inte törs göra en anmälan.
Enligt polisen har inga hot satts i verket.
Lina Modin
Fotnot:
På torsdag kommer TV-programmet Efterlyst att ta upp fallet.