Hustillverkare
Jesca_j: Hej! Vi har just varit på Husexpo och blev väldigt överraskad över Kungsholm. Vi har väl sett Kungshus hemsida men att Kungsholm skulle vara så fint i verkligheten trodde vi inte. Takhöjden på 2.70 gjorde ju otroligt mycket!! Vi lämnade en intresseanmälan (det var obemannat när vi var där) där vi ville veta vad visningshuset på Husexpo skulle gå på. Har ni gjort likadant som
Crille: Hej! Har fått ett pris av Myresjö i Kristianstad på Kärnhuset nyckelfärdigt 1877000:- exkl tomt och garage. Då har jag tillval som rostfritt, två takkupor, dubbeldörr, stora glaspartiet på vinkeln. Nån annan som har fått pris??
torparen: Det finns ett företag som heter Skandinaviska Trähuskompaniet HB. Du hittar dem på www.trahus.nu De säljer enbart timmerhus. De svarade snabbt vid förfrågan, men tyvärr säljer de timmerhus endast i Skåne.
jonas_linda: Ja det är det området vi ska bygga i. Jag vet tyvärr inga andra tomter. Jag vet inte vad priset för bara huset, vi frågade direkt på stomrest. Då ingår inte plattan, men vitvaror till ett värde av 19500 :-, ballingslövkök för 39500:-. De reser alla bärande väggar och gör färdigt taket, så när som på takteglet, men det är inräknat i priset. Golvisolerplattor som är
mije: Läste snabbt den ursprungliga frågan. Jag har stött på Sköna Hus vid en ny etablering av villor strax väster om Borås. Där skal radhus, parhus och midre villor uppföras. Så vitt jag förstår är detta företag en avknoppning av Mjöbäcksvillan, eller rättare sagt en gammal delägare som blivit konkurent. Jag har hört en del rykten om bl a tvister emellan de gamla delägana.
Willan: Hej, Jag vet i det enskilda fallet, HM-hus kontra ex Eksjöhus, att detta är ett privat ägt familjeföretag. Vi är just nu i kontakt med dem för att få prisbild på olika hus osv. HM-hus har inga kataloger, utan man träffar en arkitekt (genom HM-hus, sitter i samma hus dessutom) som ritar upp ett förslag som sedan HM-hus räknar på. (arkitektritat till din tomt) De bygger i lösvirke, du
brante: Husen som IPARS förmedlar tillverkas som jag har förstått det av Zemgales Technologiskas Centers www.ztc.lv . Jag och min fru var och besökte dem härom veckan och de gjorde ett gott intryck. Vi kommer antagligen att välja dem för att bygga vårt sommarhus i Lettland, men det kommer inte att vara klart förrän nästa sommar. /Johan
larchris: Hej! Finns det nån här som bygger eller har tittat på ett Storspoven-hus. Vi tycker att det verkar vara ett trevligt hus, men undrar hur det är med det stora allrummet i mitten. Går det att använda till något eller blir det bara massa svårutnyttjad yta. Jag undrar också hur klädvården är. Vi väljer just nu på en storspov eller en Ärlan 38, med "halvinredd" vind. Är det nån som
larchris: Det har varit väldigt givande att läsa era synpunkter. Vi får se vad det blir för något.
Annika: Det är säljarna som rekommenderar snickare, ofta använder de samma till alla hus. Men det borde ju ligga i hustillverkarnas intresse att kolla upp entreprenörerna noggrannt med referenser m.m. Om vi klagar på något i vårt hus så är det ju Anebyhus som blir smutskastat eftersom de flesta inte förstår att man anlitar fristående entreprenörer, delad entreprenad.
Willan: Hej, Jag har sett ett oerhört vackert Smygehamn från A-hus på Tjörn! Detta är något modifierat med halvmånefösnter istället för runda fönster över ytterdörr och vardagsrums fönster. Är det någon som varit inne i ett smygehamn? Har någon kanske byggt ett? Har ni i såfall bilder?? Kostnadsbild?
toka: Har varit i kontakt med www.scanhouse.ee . De verkar att vara seriösa. Har pratat med folk i Sverige som de byggt hus åt och de är överlag nöjda.
Martin: [citat] Hittar heller inget perfekt hus, men detta är utgångsläget för mina nya ritningar i alla fall... :)
cattis: [citat] vad i helskotta... kan inte ungarna leka med kottar å tandpetare nuförtiden >:( :). själv är jag för en familj som umgås så jag har med flit valt små barnrum men stort kök och vardagsrum. när jag var yngre satt vi ofta i köken hemma hos varandra i stora gäng och föräldrarna var med och snackade. OTROLIGT mysigt... tyckte både stora och små. när det är dags för ungen
ByggSmurfen: HEJ ! Någon som har erfarenheter av Bygglädjen i Ljungby ? Alltså hur deras prissättning är, som leverantör/byggfirma, bestämmer de alla husmodeller eller kan man rita eget hus som de bygger. osv osv. / Mikael
Per_J: Vi är på jakt efter ett 2-våningshus typ Eksjöhus Mellangården. Det är ganska många husfabrikanter som har liknande hustyper som detta. Är det någon som har byggt ett liknande hus?. Hur är det med Hjältvevadshus?, några nackdelar och fördelar.
mathe: [citat] Det här var mycket intressanta nyheter för oss :) Vi har gått och velat och funderat på hur vi ska göra ang. bygga nytt eller köpa ett beg. hus. Vi har ju redan vår drömtomt, så det vore ju helt underbart om det är som du säger. Vi hade nämligen fått lite kalla fötter på grund av de priser som är idag på husbyggen. Jag tackar även dig Jonas o för infom om vittjärvshus.
Craxen: Hmm ja du tur att det inte var tvärrtom då, dvs nu har fått priset 2,3 o så kommer ngn med priset 1,9, skilljer sig en hel del där..... När ska ni börja bygga ????
Mathew: Hallå! är det någon här som vet något om Näshultastugor, går i byggtankar och har hört en del bra om denna tillverkare. vill höra fler kommentarer! sen undrar jag, det står att dom använder tidningspapper som sprutas in som isolering, låter lite annorlunda, bra / dåligt??
Midas: Vat inte priset, men varför inte ringa dem? Och sedan kan du lägga ut priset här?
Baumeister_Bob: :-/ Visst är Viggen är ett dyrt hus. Vi fick idag ett pris på 1.727 000 nyckelfärdigt. Det jag inte visste var att det ingår något mer än i t.ex Vipan. Teglad köksö och teglad vägg mot badrum. Vi funderar även på att ev. bygga Vipan eller Duvan. Någon som vet vad Duvan kostar? Ser något billigare ut.
Annapanna: Någon som sett ett sådant (539) i verkligheten och som har några synpunkter? Finns det någon som har en prisuppgift på detta hus? Jag tycker att huset ser trevligt ut men tycker allmänt att Trivselhus är lite dåliga på att få med förrådsutrymmen i tillräcklig mängd. I allafall om man inte tänkt att bygga ett garage med en gång. Synpunkter? Kan någon visa bilder på modell 540
Rodge68: Hej Claes, jo jag har ritat upp det. Jag har pratat lite med dem på Arkenhus men jag har inte gjort någon kalkyl på det. Jag har samlat mer kraft på att hitta rätt tomt, vilket verkar vara svårt. Där jag bor finns det gott om mark 2-3 mil från stadstjärnan men då sjunker huspriserna så pass mycket att man kan inte bygga nytt där utan att förlora mycket i värde. detta gör att det
Jani: Kolla upp med vallsjöhus också, bra standard till ett hyffsat lågt pris. Fick ett pris på deras Vallsjö 131, ca. 1,3 milj nyckelfärdigt (exkl. tomt), men då var priserna på entreprenaderna "bara" säljarens uppskattning.
Hoffsan: Glömde, våra kompiar har ett Västanvind och det är ett fint litet hus som vi också var inne på ett tag men vi ville ha både dusch och bubbelbadkar så då blev det inte aktuellt längre då det endast går att ha ett av alternativen.
Annapanna: Vi tänker oss en bottenvåning i stil med modell 539. Den är ju ganska lik 536.
Abuquir: Här hittade jag en annan intressant detalj 240 kvm för 5200 kr/kvm sedan tillkommer ju tomtlen förståss. Dessutom fann jag en intressant uppvärmnings detalj av stugan med hjälp av 15 ton sand och en 500 liters vatten tank och solvärme. Här är länken http://www.kvalitetsansvariga.se/hogmora.htm Jag kan verkligen rekomendera en solvärme anläggning till sommarstugan ifall man har en