Grund & Markarbeten
Byggherre: Är det verkligen en riktig totalentrepenad med ett kontrakt? Kommer du inte att få skriva på två kontrakt: ett för huset och ett för grunden?
Wigert: [citat] Både MathiasS och jag är gamla källarmästare så det är klart vi är entusiastiska inför fler som vill gräva och bära! Jag hade lite samma dilemma som dig, huset står i ena änden på berg med en lutning mot grunden. Detta innebar att jag bara fick till 10 cm isolering på den största delen av golvet och bara 5 cm på 5 kvm. Idag ett år senare märks det inte någon skillnad
Farzan: I en gammal tråd i ungefär samma ämne var det någon som hade beställt en järntrappa från en smidesverkstad. Var inte så hemskt dyrt har jag för mig men knappast gratis heller...
Spoon195: så det är inget problem att väga av med laser även om man har byggt på ett lager till med lecablock... Jag vill nämligen ha ett lager till för att få upp panelen lite. Detta innebär ju att man får en "ram" som går upp ca 19 cm runt betongen. Vad kan det medföra för problem? svårare att arbeta med lasern?
Bezt: Det gör jag inte, Kör med dräneringsduken, den är ju "gratis" då den borde bli över. Kan ju inte skada med den iaf. Tack för svaren.
snickar_lasse: hej !detta har nog inget med trä eller sten hus att göra.dom tyckte väl att dett va enkelt att göra nu.har man öppen planlösning kan det va krongligare att lägga fram rören.
Mella: Hej! Man kan kolla med kommunen också - gatukontoret /tekniska förvaltningen. Där har de pejl på om de har något projekt igång någonstans där massor behövs (eller om det är tvärtom att man behöver massor - om det finns massor över). Dessutom är det stadsbyggnadskontoret som håller i saker som en bullervall, t ex.
Zero: Vi lutade utloppsledningen från vår omlagda fördjupade dräneringen fel så det hade för brant lutning utför och därför kom för högt mot huset men vi löste det genom att sätta en dränkbar pump i brunnen där dräneringarna från huset går i hop. Det har fungerat bra i 3 år nu. Men jag skall sätta ett nivålarm i brunnen så att man får larm om pumpen skulle paja. Brunnen är så
snysop: AnnaKanin, OJ! Hur stor är den? Känns som att vårat pris ligger lite högt då... Våran skulle vara helt tom (dock med innerväggar) men utan värme, trappor osv. På onsdag skall vi få en ny offert från firma nummer 2. Håller tummarna!
steelis: lägg ner 110 markavloppsrör och dra bort så långt från huset som möjligt, för att slippa "onödigt" vatten i dräneringen. on ni har krypgrund så är det ännu viktigare att få bort regnvatten.
di98mase: Hej (igen) Har läst rätt mycket i forumet och jag tycker att jag lär mig mer och mer hela tiden. Dock tycker jag att det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad man bör göra och i vilken tid. Låt mig ett exempel: Om man har fått en tomt, vad är det första man bör göra? ´ Hur vet jag om jag måste göra en geoundersökning? Jag misstänker att jag måste spränga, kan jag göra
Mikael_L: [citat] Men det är en intressant spekulation, ligger nog mycket i det. Sen får man inte glömma att vissa typer av mark får man nog inte alls vibrera. Jag har läst att silt och vissa typer av lera måste man vara väldigt försiktig med när man gräver för grunden. Försiktigt skala av sista lagren med skopan, inte pressa ner eller riva i ytan.
gadeberg: Här finns lite info http://forum.byggahus.se/golv/28585-kaellarprojekt.html
Torpet: Det är som ylven beskriver, det är kanske inte mögel det handlar om ut saltufällningar på betongväggen, rätt vanligt att folk förväxlar detta med mögel, om det är som ett vitt ludd, lägg fingret mot och ta det sedan mot tungan, du känner genast om du får saltsmak, Ofarligt isäg, om du har plastfärg på väggarna och det fått fäste av mikrobiellpåväxt så ta bort det så att
Zero: Energimyndigheten har i år testat luftavfuktare med bl.a. avfuktning per kWh. Provningen gjordes vid kontinuerlig drift, fyra olika temperaturer, + 5°C, +10°C, +15°C och + 22°C, och med 60 % och 90 % relativ luftfuktighet. Bosch PAD 12000 Bosch PAD 20000 kylavfuktare avfuktar vid 90 % och 5ºC 1,4 liter per kWh. Munters HomeDry 11 Y sorptionsavfuktare avfuktar vid 90 % och 5ºC 0,7 liter per
BILLTAN: hej jag jobbar med att göra grunder hela dagarna :D vi packar upp grunden med 0-64.. sedan använder vi 8-11 sista 10-15 cm under kantelementen. om du använer frigolit element så är de fördel att använda 8-11 för att de är lättare att få jämt.. har du däremot lekabalk funkar de lika bra med 11-16.. bra att tänka på är att du ska få ner radon slang och drenering runt grunden. och
Smool: Hmm, kan bli problem att få tag på en maskin för vibbningen här ute i obygden... Finns inget annat sätt eller är det absolut måste?
moddha: det är högst troligt som wigert sa att problemet är för att du har plastmatta och fukttryck underifrån pga oisolerad grund. det täta skiktet (plasten) gör att fukten vandrar utåt sidorna och upp via väggarna. då du "bara" har naken betongvägg så får fukten chans att torka upp. om du ska ta plastmattan så finns det kalasbra verktyg att hyra hos din närmaste verktygsuthyrare. själv
Bugs: Det kan vara så att gjutformarna i trä fortfarande ligger kvar i krypgrunden. Om fuktigheten är hög ruttnar dessa snabbt och ger ifrån sig lukt. Jag tror på att göra ett litet hål för en lucka i krypgrunden, t ex under trappen eller liknande. Jag ser inte att det bör påverka bärigheten i konstruktionen. Har du några ventiler på sidan av huset? I så fall tyder det på krypgrund.
lindab: Du skulle inte tro det var sant om du såg den... Fruktansvärt ful är den i allafall. Är inte så händig med datorn och kameran, men jag lovar att göra ett försök!
synpunkter: Fixade inte länken men kolla på www.flisbyab.se - läggningsråd - lägga natursten i betong. Klart det går -föreslår cementbruk A.
steelis: Det finns ju armaflex Finns något som heter sanitetskitt, annars borde väl byggskum funka.
Qtec: Jag ska riva garderober som idag "ramar in" källartrappen. Efter rivningen ska jag montera ett trappräcke. Då till mitt huvudbry: Kan jag med slagborr borra och fästa trappräckets underliggare så nära kanten av bottenplattan utan att jag spärcker plattan? Borrhålet kommer ca 80-120mm från kanten. Hur ska jag annars fästa underliggaren? Tacksam för svar!
roggabear: Vi bor i ett enplanshus med källare (byggår 1931). På -60 talet utfördes en tillbyggnad mitt på långsidan på huset och denna tillbyggnad byggdes med krypgrund. Vi planerar nu att bygga till ytterligare 2 rum, 1 på varsin sida om befintlig tillbyggnad så huset får formen av en rektangel. Huset står på berg som sluttar ganska kraftigt mot huset. Där vi planerar bygga till nu så
lastkaj: Om jag hade en krypgrund som såg ut sådär hade jag mätt vilken fukthalt som var inne i krypgrunden. Är det för hög fukthalt hade jag täppt till ventilationen och satt dit en avfuktare.
DVE: Hade inte en tanke på att gjuta golvet två gånger som du skriver, så att säga så för mig var tanken att färga betongen redan från grunden. När vi beställda våran betong från Betongcentralen i Visby så blandade dom i färgpigment i satsen. Efter gjutning så köra jag med helikoper och var då ganska nogrann för att få ett så bra resultat som möjligt. Körde både med skiva och
peter.holm: Siffran jag fick när jag grävde var 25 cm under överkant platta på högsta stället, sedan fallande.
Sofie&Peder: Byggare Bob! Väldigt intresserad av att se hur ni gått tillväga, vad har ni för hemsida? Vi funderar på att bygga souteräng + 1,5 plans ovanpå! Vad bygger ni?
Trouble: Sätt järnet när betongen har stelnat så pass att det järnet inte sjunker av sin egen vikt. Eftersom du har påsvetsade järn i 45 greders vinkel behöver du inte fixera järnet mer än vad betongen gör. Då är det också lätt att få det i rätt höjd och man kan enkelt mäta från framsidan av formen så att det hamnar där det ska. Du måste ju ändå göra fasningen upp till järnet