6 044 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Maskintid för grävmaskin vid platta på mark.
Sida 1 av 2
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
funderar på vad själva grävmaskinstiden kan bli vid platta på mark, vid normala markförhållanden, då jag vill se vilken grundplåt man kan tänkas ha, ifall man ska skaffa en egen sådan...
så är det någon som byggt och vet vad just grävmaskinen kostade?
så är det någon som byggt och vet vad just grävmaskinen kostade?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
ok, var ju inte sådär jättemycket... räknar med ca 200kvm platta.
tänkte närmast på en traktorgrävare, så man borde ju kunna ha den till det mesta, förhoppningsvis allt gräv/förflyttning av massor /pallar/tegelpannor/värmepumpar etc.
men det känns som om man behöver komma upp i större summor innan det börjar kännas förnuftigt

tänkte närmast på en traktorgrävare, så man borde ju kunna ha den till det mesta, förhoppningsvis allt gräv/förflyttning av massor /pallar/tegelpannor/värmepumpar etc.
men det känns som om man behöver komma upp i större summor innan det börjar kännas förnuftigt
Säg inte det...grävaren går ju använda till utskottning av makadam osv. Samt till trädgårdsarbetena.
De 80timmarna som "vår" grävare debiterade hade räckt till att köpa en gammal grävare. (1000:- i timmen plus moms
)
De 80timmarna som "vår" grävare debiterade hade räckt till att köpa en gammal grävare. (1000:- i timmen plus moms
Ja, man kan ju få någon typ av grävmaskin för 80 000....men, risken att det skitet trillar i bitar är rätt stor, och då står man där med en trasig maskin med rejält kostsamma reparationer, dessutom 80 000 fattigare och blir ändå tvungen att betala för att hinna få jobbet klart i tid....Sen är det ju inte så lätt att anlägga en grund som vissa tycks tro....och grunden är ju ändå väldigt viktig i sammanhanget.Jesca_j skrev:
Sällan man hör någon som skall köpa justersåg och hyvel, för att "fixa billiga fönster och dörrar", men ofta hör man det om att köpa egen grävare...visst, allt går ju att lära sej, om dräneringar, markförhålanden osv, men det kan ju bli dyrt i slutändan om man ger sej på det utan att veta vad man gör.
Jag hyrde en minigrävare för att återfylla runt grunden, och jag kan intyga att det var attans svårt att gräva. Nu var det ju ingen precision i det jag gjorde, bara att flytta grus från ett ställe till ett annat, men det känns som om man nog fått öva ett par veckor innan det gått att göra något finlir. Och att få en grund plan och i våg - näe, det fixar man inte sådär bara.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har använt en minigrävare en gång, tyckte det gick ganska hyfsat, körde en del med lastare i lumpen, nåt sånt här tänkte jag skaffa mig (lutar det åt)
http://www.blocket.se/vi/7952668.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/7952668.htm?ca=3_s
Jahadu.... Ha du grävt något tidigare? Jag menar, den maskinen duger knappt till att gräva ett blomland med....nej, hyr in en in riktig maskin du! En duktig kille med en lämplig maskin gör din grund på några dagar, sen kan du gå vidare med saker du klarar av...Snailman skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tja, jag har inte så bråttom
, och jag kan nog tänka mig att det kan vara vettigt att ta in en stor grävare, i en dag eller så, för att göra det stora jobbet, men sedan borde man kunna klara sig med en liten tycker jag, medan man pysslar med avloppet , kallvatten, och senare för att köra ut makadammen, kan man sen möjligen använda den för att lasta av leveranser vore det ju bra men det är väl risk den står på näsan då...
Men jag ser den som en ganska bra ersättnig till spade och skottkärra, som jag vet att det skulle räcka att använda...
Men jag ser den som en ganska bra ersättnig till spade och skottkärra, som jag vet att det skulle räcka att använda...
Den stora grävarn gör ju allt på några dagar, vatten, avlopp, dränering och grund.... har polare som är i den branschen...ha sett vad dom kan göra med en sån maskin! Rotortilt och en skicklig man bakom spakarna borde alla få se! Men det handlar inte bara om att få ett snyggt ytresultat...en grävare vet vad som krävs vid olika markförhållanden.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har följt ett antal byggen av grunder i närheten, och de har nog hållit på några man i sådär 2 veckor i snitt, så några dagar känns som i underkant...
Jag räknar med att behöva skaffa laser själv...
jag hoppas på att kunna skaffa en kunnig person som kan hjälpa mig med sådant jag inte vet (och att bedöma marken hör dit), förhoppningsvis kan jag använda KA pengarna till en sådan, i normalfallet verkar ju KA inte ens besöka bygget (en aning överdrivet)
Jag kan väl tillägga att jag följt över ett dussin grunders tillblivande så gott som dagligen, så jag tror jag har en ganska bra uppfattning om hur man kan göra, men just markens beskaffenhet kan ju variera en hel del, dock har jag konstaterat att det kan vara likartade grundförhållanden över ganska stora områden ibland.
Jag räknar med att behöva skaffa laser själv...
jag hoppas på att kunna skaffa en kunnig person som kan hjälpa mig med sådant jag inte vet (och att bedöma marken hör dit), förhoppningsvis kan jag använda KA pengarna till en sådan, i normalfallet verkar ju KA inte ens besöka bygget (en aning överdrivet)
Jag kan väl tillägga att jag följt över ett dussin grunders tillblivande så gott som dagligen, så jag tror jag har en ganska bra uppfattning om hur man kan göra, men just markens beskaffenhet kan ju variera en hel del, dock har jag konstaterat att det kan vara likartade grundförhållanden över ganska stora områden ibland.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
De här skulle nog vara väl små...
http://www.youtube.com/watch?v=NH4q6zILyxU
http://www.youtube.com/watch?v=aSFcFvterT8
visste inte ens det fanns i den här storleken
http://www.youtube.com/watch?v=NH4q6zILyxU
http://www.youtube.com/watch?v=aSFcFvterT8
visste inte ens det fanns i den här storleken
Det där är högst individuellt. Jag hyrde en minigrävare och först bakom spakarna var min släkting som knappt kunde bemästra annat än att köra fram och tillbaka. Alla hans försök resulterade i kraftiga ryck som fick den lilla grävmaskinen att svaja. Utan att själv någonsin suttit i en grävmaskin, tänkte jag att någongång får vara den första, och avlöste släktingen efter hans 2 timmars långa framfart.andersmc skrev:Jag hyrde en minigrävare för att återfylla runt grunden, och jag kan intyga att det var attans svårt att gräva. Nu var det ju ingen precision i det jag gjorde, bara att flytta grus från ett ställe till ett annat, men det känns som om man nog fått öva ett par veckor innan det gått att göra något finlir.
Det gick riktigt smidigt, och efter 20 minuter grävde jag min första rörgrav. Bytte skopa, återfyllde rörgraven osv. Det var riktigt skoj, och jag tror inte att det dagen därefter syntes att jag var novis.
Min teori är att det handlar om koordination. Vissa har bättre känsla för det än andra. Tänk bara på hur olika lång tid det tar för folk att lära sig köra bil.
...Och med en minigrävare (1,5 ton) som de flesta av oss kan hyra blir det ännu svårare (för liten skopa). En planeringsskopa runt en kubik, ca 160cm bred, på en stor maskin med en räckvid på ca 10m gör allehanda utjämningsjobb mycket enklare.andersmc skrev: