Jag skall nu snart till att gjuta i mitt kommande duschrum/tvättstuga (efter tips här) och funderar lite över själva gjutningen. Golvet är 11m2 stort och är golvplatta i källare, troligtvis oisolerad då huset är från 1952. Jag skall ha vattenburen golvvärme som skall gjutas in (20mm PEX) som skall ha minst 30mm betong över. Hur skall jag fördela resten av höjden, har ca 18-20cm höjd att gå på. Funderade på 100mm cellplast och sen armeringsmatta som rören fästes vid, är det lämpligt eller blir det för tunn platta/för lite isolering eller kanske onödigt med armeringsmatta? Sen själva betongen, vilken sort skall man ha? Är det lättbetong som är lämpligast för att få det lättutflytande med vilken grussort?
Blev en del frågor men känner hur förvirrad jag är så om nån kan upplysa mig är jag tacksam :)

/Morgan

Rekomendationen är minst 20cm isolering under golvvärmen i källare för att minimera risken för fuktvandring.

hej !10 cm frigolit e minimum ,gärna mer om höjden klarar sig.använd nät matta 5mm ,finns 15cm o20 cm,lägg mattan på distanser 5cm,naja fast slangen cc30 cm med najjar påca 30-50 cm avstånd,annars flyter den upp.använd fixturer där slangen kommer upp.någon på forumet kanske tycker att slangen skall ligga med plast band på friggen,det går bra det med,lite trögre värme när slangen kommer längre ner.gjuter du med pump? isåfall använd 300-350 betong med 16 sten.

Tack för svaren. 10cm frigolit är väl ungefär vad jag får plats med så om det räcker är det kanon... Jag kommer gjuta med vanlig blandare och sen kärra/bära in betongen.

hej igen! glöm inte att vibba betongen. hyr en på cramo eller annan uthyrare.

Hmm, kan bli problem att få tag på en maskin för vibbningen här ute i obygden... Finns inget annat sätt eller är det absolut måste?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.