7 308 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Fuktproblem - Sluttningshus?
Hej!
Jag o min gubbe funderar på att bygga ett sluttningshus. Tomten är nämligen som gjord för det - sluttande och fin ner mot en sjö....
Våran enda fundering är det här med fukt. Har flera bekanta som haft problem med sina källare - fukt som runnit in, inte kunnat ha kartonger i källaren för att dom blir fuktiga mot väggen osv..
Hur har ni det som bygger sluttningshus nu? Hur pass kan man lita på dom?
Hur dränerar man runt huset?
Ja... törs man bygga ett sånt överhuvudtaget??
/Jezzi
Jag o min gubbe funderar på att bygga ett sluttningshus. Tomten är nämligen som gjord för det - sluttande och fin ner mot en sjö....
Våran enda fundering är det här med fukt. Har flera bekanta som haft problem med sina källare - fukt som runnit in, inte kunnat ha kartonger i källaren för att dom blir fuktiga mot väggen osv..
Hur har ni det som bygger sluttningshus nu? Hur pass kan man lita på dom?
Hur dränerar man runt huset?
Ja... törs man bygga ett sånt överhuvudtaget??
/Jezzi
Självklart kan du idag bygga ett sutteränghus! Med rätt teknik/material är det inte längre nåt problem.
Som du redan nämner så är markdränering samt isolering/dränering på UTsidan väggar under mark rätta vägen!

Som du redan nämner så är markdränering samt isolering/dränering på UTsidan väggar under mark rätta vägen!

Vi har visserligen flyttat in nyligen men är ni intresserade av att se hur vårt sluttningshusbygge har fortlöpt så kan ni titta in på vår hemsida. I sluttningar ska man bygga sluttningshus. Att släta ut och bygga enplanare eller liknande blir aldrig riktigt bra!! Bättre att följa tomtens naturliga linjer.
Fukten har ju mycket att göra med vad man har för markförhållanden och grundvattennivå. Vi har en rullstensås som är snustorr året runt. Att tänka på är att ha en duktigt markentreprenör som ser till att alla vattenavrinning som kommer uppifrån slänten leds runt huset och inte direkt på som våran gjorde från början!!!
Tror att föregående talare och jag kan intyga att sluttningshus inte behöver bli en fuktigt historia!!
Fukten har ju mycket att göra med vad man har för markförhållanden och grundvattennivå. Vi har en rullstensås som är snustorr året runt. Att tänka på är att ha en duktigt markentreprenör som ser till att alla vattenavrinning som kommer uppifrån slänten leds runt huset och inte direkt på som våran gjorde från början!!!
Tror att föregående talare och jag kan intyga att sluttningshus inte behöver bli en fuktigt historia!!
matbr107 skrev:Vi har visserligen flyttat in nyligen men är ni intresserade av att se hur vårt sluttningshusbygge har fortlöpt så kan ni titta in på vår hemsida. I sluttningar ska man bygga sluttningshus. Att släta ut och bygga enplanare eller liknande blir aldrig riktigt bra!! Bättre att följa tomtens naturliga linjer.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jätte fint hus och en bra hemsida verkligen lätt att följa bygget!!
Vad fick ni betala för detta egenritade sluttningshus?
Vad gick markarbetet på?
Behövde ni spränga något?
Jätte snällt om du vill ta dig besväret.
Tack
Tack
Väcker liv i denna tråden igen.
Vi har hittat en tomt som ingick i ett område som detaljplanerades 1998. Enligt den geotekniska undersökningen som då gjordes så kan man inte utesluta att fuktproblem kan uppstå med en souterränglösning. Vidare står det att dränering "måste utformas och genomföras med stor omsorg och noggrannhet".
Jag har tyvärr inte tillgång till själva undersöknignen men jag tror att höga flöden kan förekomma i de fall då det kommunala dagvattensystemet blir översvämmat eftersom tomten ligger väldigt nära en väg som den sluttar ned från.
Ska jag se detta som ett problem i dagsläget? Eller är dräneringstekniken så pass bra att detta inte ses som ett hinder?
Jag inser att det kanske kostar lite mer, men alternativet är enplan och det kräver "stora men acceptabla" uppfyllnader på tomten vilket inte känns så lockande.
Vi har hittat en tomt som ingick i ett område som detaljplanerades 1998. Enligt den geotekniska undersökningen som då gjordes så kan man inte utesluta att fuktproblem kan uppstå med en souterränglösning. Vidare står det att dränering "måste utformas och genomföras med stor omsorg och noggrannhet".
Jag har tyvärr inte tillgång till själva undersöknignen men jag tror att höga flöden kan förekomma i de fall då det kommunala dagvattensystemet blir översvämmat eftersom tomten ligger väldigt nära en väg som den sluttar ned från.
Ska jag se detta som ett problem i dagsläget? Eller är dräneringstekniken så pass bra att detta inte ses som ett hinder?
Jag inser att det kanske kostar lite mer, men alternativet är enplan och det kräver "stora men acceptabla" uppfyllnader på tomten vilket inte känns så lockande.
Det viktiga i ditt fall verkar att vara att dränera bort ytvatten som kommer från vägen. Detta gör du på bästa sätt med markrännor som är kopplade till dräneringsrör som leder vattnet runt huset till en stenkista eller dyligt. Rinnande vatten skär sönder marken väldigt lätt och får du ned detta vatten ovanför soutterränghuset så är det stor risk att det letar sig in även om huset är väldränerat närmast grunden. Det kan dessutom förstöra marklinjerna genom att spola med sig jordmassor runt husknutarna.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Byggare Bob!
Väldigt intresserad av att se hur ni gått tillväga, vad har ni för hemsida?
Vi funderar på att bygga souteräng + 1,5 plans ovanpå! Vad bygger ni?
Väldigt intresserad av att se hur ni gått tillväga, vad har ni för hemsida?
Vi funderar på att bygga souteräng + 1,5 plans ovanpå! Vad bygger ni?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden