Grund & Markarbeten
Roger Spontare: Nu har jag setat och läst trådar om sättningar här då jag upptäckt lite gamla igenkletade sprickor och skit på vårt hus och läst pisa's alla trådar.. så ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden.. [citat] Men jag läser att fasaden är mexisten och huset är från 39. Så att huset är från 39 betyder ju inte att man kan räkna med att det satt klart sig sedan 1939. Mexistenen
matbr107: Varför låter du inte Björnligan göra jobbet? Det tar stockarna och riset direkt. Kostar knappt nått och du slipper jobbet!
princip: Har fått ett bra pris på otvättad 9-25, fungerar det som kapillärbrytande grus i en krypgrund - eller "måste" den vara tvättad?
zoom: [citat] Jag tror inte att det är fel ur fuktsynpunkt med plast under, enda problemet som jag ser det är att det blir svårt att limma golvspånskivan och då finns det risk för knirrande golv.
anders61: Tack Benny, det var nyttig läsning. Men jag är fortfarande lite skeptisk till att padda med 500 kg ovanpå avloppsrör. Anders
Scout: Tack för svaret Kalleman, Jag startade arbetet men kommer inte att avsluta det själv (hinner inte) så det är klart att jag skall vara petig ;-) Sågar man med en vanlig diamanklinga ? Behöver man inte fixera stenarna på nåt sätt ?
Crischnak: Hej Här har ni the before and after pics. Det gick mycket bra.
Energin: Vid systemen ventilerad Platon alt. Icopal system Jape för källargolv och väggar har jag en fråga till panelen: Finns det ingen risk för kondensbildning på insidan tätskiktet (ex. Icopal Universal) där man ev. monterat isolering eller väggkonstruktioner? Luften som passerar mellan betongen och tätskiktet kanske inte är rumstempererad hela vägen samt att den inte kommer åt att värma
Faidros: Kullersten 100-150mm Ca 4-5 kvadratmeter på 1 ton. http://www.grus.nu/produkter.htm
LOS: Man kan också åtgärda fukten med hjälp av uppvärmning. Trygghetsvakten är ett fabrikat och det finns även solvärmesystem. Det finns att läsa om på denna utmärkta länk som Mange bistod mig med tidigare. http://www.lfs-web.se/
Stellan_Sandh: Hej, Har gjort en tillbyggnad på ca 100kvm på ett hus där det fanns en torpargrund på den gamla delen. För den nya delen valde vi vi samma lösning då vi blev rekommenderade detta. När man grävd för den nya delen konstaterade man att berggrunden låg strax under mark mellan 50-150 cm och gjöt således fast grunden i denna. Nu vill det sig så illa att det är en svacka i berget precis
Peter_K: Nä fylla igen tänkte jag (+ mina grabbar) göra för hand :) Tar för lång tid att få upp Isodrän/pordrän och fixa med dräneringsslangar och sånt. Alternativet är väl att hyra maskin för 1 dag vid ett senare tillfälle. men det är mycket att fundera över innan det är dags att sätta igång. tex. var göra av dräneringsvattnet och dagvattnet från taket. Finns inget dagvatten avlopp
MangeH: Oregon Scientific's hygrometer brukar ofta skickas med i paket med avfuktare: http://www.lfs-web.se/hygrometer.htm
zoom: Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, jag brukar svära över mina björkar eftersom de gör att gräsmattan blir gul ! Men det är en intressant tanke att de hjälper till att dränera ! Björkar har inte så elaka rotsystem, de brukar dra sig ganska djupt, vad du skall passa dig för är att plantera pil som är kända för sina besvärliga rotsystem.
Henko: Älvsbyhus kör med glasfiberskivor. Håller med Norell, trä ruttnar, använd dött material istället.
rollo: Byggs huset med kattguggar som stängs igen om du väljer avfuktare, eller bygger de med en helt tät grund från början? Om du får avfuktaren till ett mycket bra pris kanske det är värt att slå till, annars skulle jag vänta o se hur det blir med fukten. Du kanske klarar dig utan? Att installera en avfuktare i efterskott är inget större jobb.
MathiasS: [citat] Man ringer sitt försäkringsbolag. Dom kommer ut och tittar kostnadsfritt. Iaf gjorde Trygghansa det när jag hade det lite hårigt på vinden.
Hudlum: Hejsan, Har sedan några dagar fått bygglov för en carport för 2 bilar. Har materialet till själva carporten, nu är det dax att sätta igång bygget. Pappers biten är med andra ord klar ink kvalitetsansvarig mm. Byggherre är jag ju själv så där inga konstigheter heller ;) Allt arbete har jag som plan att utföra själv då jag har byggt en del i mitt liv dock inget som har med hus att
blue.b: Leta upp någon som ar en sådan här, orde gå på en "pisskvart"... :) http://www.tommyskranbilar.se/page.asp?page=3
Trouble: Det är ju upp till konstruktören. Om han godtar gungning med rakan och slodning efter det så är det ju så man gör. Eller hur?
snysop: enligt SP är helt tät och isolerad grund bättre, läs själv längst ned på http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx#grund
evanor: Hej! I vårt skånska hus som ska totalrenoveras kommer vi att göra som Johan_byggare beskrivit (dvs innan hans tidplan ändrades, vi har tid att vänta...) med ca halva huset. Frågan är hur vi ska göra med resten...Där har tidigare ägare för ca 20 år sedan gjutit plattor i två stora utrymmen. Det skulle förvåna mig mycket om det finns någon isolering där. Vågar man isolera och
Jesca_j: [citat] De hyr ut till privata också, vi har hyrt där, dock inte grävmaskiner. Annars finns det gott om andra firmor och privatpersoner som hyr ut. Där vi bor är det en som hyr ut 1,5tonnare för 1800:- per helg.
HasseHunna: Är inte risken att om din kommun kräver bygglov, så vill de både ha ritningar och bygganmälan, kanske åker du till och med på en byggfelsförsäkring i värsta fall? skulle aldrig chansa....
mikael_krus: Jag har också beställt ett Mellbygarage (7,4 x 9,6). Garaget kommer om en vecka. Plattan är gjuten och inklusive allt markarbete gick det på 100kkr.
Mats: Det du letar efter är geoduk. Den är egentligen till för att hindra att gruset blandas med underliggande matrial. Den kan dämpa ogräset till en viss del men ogräs tar sig igenom det mesta och mycket ogräs växer uppifrån
putteb: tyckte att det var så drygt att få in sanden så det vart så mycket enklare om än lite dyrare att lägga in mera isolering.. lite genvägar måste man ta ibland..:)