2 618 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fukt i källarvägg
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Jag planer att att renovera ett rum i källaren (hus byggt -70) och har köpt mej en fuktmätare
för att kolla fukten i väggarna. Huset är inte omdrenerat och vi har idag en plastmatta i gummet.
Vid mätningen så visade det sig att fukthalten i väggen ligger på över 85% 5-10 cm över golvet
för att snabbt gå ner till under 75% en lite högre upp.
Hur illa är det?
Vid besiktningen mätte besiktningsmannen mitt på väggen och då som nu är det inga problem där.
I kanten på platsmattan är det mycket låga värden
Hur går jag vidare? Tips?
för att kolla fukten i väggarna. Huset är inte omdrenerat och vi har idag en plastmatta i gummet.
Vid mätningen så visade det sig att fukthalten i väggen ligger på över 85% 5-10 cm över golvet
för att snabbt gå ner till under 75% en lite högre upp.
Hur illa är det?
Vid besiktningen mätte besiktningsmannen mitt på väggen och då som nu är det inga problem där.
I kanten på platsmattan är det mycket låga värden
Hur går jag vidare? Tips?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Plastmattan omöjliggör att fukt kan vandra uppåt genom golvet så betongen under kanske är blöt. Ta bort plastmattan och lägg klinkers med breda fogar. Att dränera kan vara en bra lösning också, för långsiktigt bra fuktvärden i din källare.
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Huset vi har är ett souterränghus med rummit det gäller i "källardelen". Rummets enl långsida och
knappt 2,5m av rummets kortsida angränsar mot jorden.
Grejen är att jag mäter upp att det är fukt i även den resterade delen av kortsidan, ca 1,5m, som inte
angränsar mot jorden. Om det varit problem med dräneringen borde det väl vara torrt där eftersom den
delen är som en vanlig yttervägg och ligger ovan jord?
I övrigt saknas friskluftsventil i rummet, det kommer att installeras i samband med renoveringen.
Med fukt menar jag > 20% fuktkvot, ok < 17%. Använder en Humitest BDD mini
knappt 2,5m av rummets kortsida angränsar mot jorden.
Grejen är att jag mäter upp att det är fukt i även den resterade delen av kortsidan, ca 1,5m, som inte
angränsar mot jorden. Om det varit problem med dräneringen borde det väl vara torrt där eftersom den
delen är som en vanlig yttervägg och ligger ovan jord?
I övrigt saknas friskluftsventil i rummet, det kommer att installeras i samband med renoveringen.
Med fukt menar jag > 20% fuktkvot, ok < 17%. Använder en Humitest BDD mini
att det är fukt runtomkring behöver inte vara så konstigt. fukt kan "vandra" till de mest märkliga ställen. har du uppreglade väggar också?
jag hade ungefär samma situation som dig. jag har rivit bort plastmattan och tagit bort mina träreglar. jag ska bila upp golvet och isolera...men status just nu är uppreglat med stålreglar. det är bara isolering ovan mark och där jag inte ska sätta isodrän utanpå. ovanpå stålreglarna ska jag montera masterboard. och sist ska jag avsluta med en dränering med utvändig isolering med isodrän.
jag hade ungefär samma situation som dig. jag har rivit bort plastmattan och tagit bort mina träreglar. jag ska bila upp golvet och isolera...men status just nu är uppreglat med stålreglar. det är bara isolering ovan mark och där jag inte ska sätta isodrän utanpå. ovanpå stålreglarna ska jag montera masterboard. och sist ska jag avsluta med en dränering med utvändig isolering med isodrän.
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Det är betongväggar.moddha skrev:
Det jag tycker var konstigt var att fukthalten minskar väldigt snabbt uppåt, något dm från golvet är det inga
problem. Att den då går 1,5 m i sidled tolkade jag som att fukten inte kommer utifrån utan underifrån, som
relativt nybliven husägare har jag dock ingen vidare kunskap om den här typen av problem.
Jag får väl försöka lyfta lite på plastmattan och titta under, tyvärr (?) sitter mattan fast ordentligt
det är högst troligt som wigert sa att problemet är för att du har plastmatta och fukttryck underifrån pga oisolerad grund. det täta skiktet (plasten) gör att fukten vandrar utåt sidorna och upp via väggarna. då du "bara" har naken betongvägg så får fukten chans att torka upp.
om du ska ta plastmattan så finns det kalasbra verktyg att hyra hos din närmaste verktygsuthyrare. själv har jag använt sådan där vass mattkniv och skurit mattan i lagom bitar och sedan tagit en polygrip och dragit loss. funkade bra för mig. om det är så att du har fukt under mattan så har limmet förmodligen "förtvålats" och gör det enklare att dra loss.
för att få bort allt lim och den så kallade betonghuden så hyr du en betongslip. sedan kan du kakla utan fuktspärr och ha breda fogar som wigert också nämnde. om du ska ha trägolv så tror jag konstruktionen blir lite knivigare, då behöver du ett ventilerat golv. typ nivell eller platon...kanske rentav med fläkt. lite osäker, kolla in platons sida eller vänta någon truddelutt här som på någon ger en kommentar på det jag säger...
om du ska ta plastmattan så finns det kalasbra verktyg att hyra hos din närmaste verktygsuthyrare. själv har jag använt sådan där vass mattkniv och skurit mattan i lagom bitar och sedan tagit en polygrip och dragit loss. funkade bra för mig. om det är så att du har fukt under mattan så har limmet förmodligen "förtvålats" och gör det enklare att dra loss.
för att få bort allt lim och den så kallade betonghuden så hyr du en betongslip. sedan kan du kakla utan fuktspärr och ha breda fogar som wigert också nämnde. om du ska ha trägolv så tror jag konstruktionen blir lite knivigare, då behöver du ett ventilerat golv. typ nivell eller platon...kanske rentav med fläkt. lite osäker, kolla in platons sida eller vänta någon truddelutt här som på någon ger en kommentar på det jag säger...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden