Hej!

Håller på med formen för mitt kommande garage på 33kvm.
Jag har tänkt mig att ha ett ordentligt anslagsstål för porten.
Golvet har jag tänkt ska bli ca 14cm tjockt. (Lite extra tjockt för säkerhetsskull, kantbalken blir 24cm)

Men nu är mina farhågor följande:
Anta att jag har fixerat anslagsstålet på exakt 14cm i formen. Sen så när den beställda betongen kommer så kanske det bara räcker till 13.5 cm tjockt golv, vet inte hur stor denna risk är, men tänk om. (Hemska tanke)

Så min fråga är om någon har någon fiffig ide på hur jag fixerar anslagsstålet på så sätt i formen så jag kan reglera höjden relativt snabbt ifall detta skulle hända?

Toppen är även någon kan förslå lämpligt sätt att fixera anslagsstålet även utan att det är reglerbart. För jag antar att det inte bara är att släppa ned det i den färdiga betongmassan, det borde väl sjuka till botten då?

Jag bifogar två bilder. En bild på formen och en på anslagsstålet. (Anslagstålet är lite böjt så jag har hängt ett tungt bord på det för att det ska räta till sig lite.)

Alla ideer och förslag välkomnas!!!

Tusen tack på förhand
/Fredrik

• anslagst1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • anslagst2.jpg
    Skapa konto
Snailman
Så här kanske? (lite ståltråd är virad kring pinnen och järnet, om det inte framgår på bilden)

• Resize of IMGP0452.jpg
    Skapa konto
Hej!

Tusen tack för ditt svar.
Tyvärr förstår jag inte riktigt din lösning.
Det ser ut som om anslagsstålet ligger ca 3 dm in i formen.
Eller du kanske menar att du sedan förflyttade kantstålet på plats under själva gjutningen?
Då låter det ju smidigt.

Om inte, så är jag inte riktigt med på hur du gjorde.
Mitt anslagsstål har jag tänkt ska ligga dikt mot framkanten av form och betong.

Tyvärr tror jag att mitt anslagsstål är aningens krokigt, så jag måste nog fixera det ordentligt mot formkanten.
Det blev nog lite böjt i samband med då de valsade järnet och bockade det. Mao det finns spänningar i järnet som gör det aningens banan format.

Hör gärna av dig om du tycker att jag missförstått.

Mvh
Fredrik

Snailman
Det är inte mitt bygge, utan ett av dem som jag följt i 'utbildningssyfte' de skulle ha järnet en bit in från kanten (beror ju på porten) jag tror inte de hade något annat än de här två pinnarna för att hålla järnet på plats. betongen är väl ganska trögflytande, och stelnar ganska snart.

Jag tipppar att ditt järn blev böjt då det värmdes upp lokalt vid svetsningen.

Här kommer en 'efter' bild oxå.

• Resize of IMGP0639.jpg
    Skapa konto
Tusen tack för svaret!

Ja nu förstår jag hur de gjort.

Hmm, kanske inte riktigt applicerbart i mitt fall då jag måste fixera järnet pga av banan formen.

Mvh
Fredrik

Det bästa är o såga ur 2cm på kantblocket hela portbredden o sätta kantstålet där
så får man garanterat fall där man ska ha det, dvs sista 10-20cm av djupet
(Den delen av plattan ligger ju oftast utnaför porten)

DD

Sätt järnet när betongen har stelnat så pass att det järnet inte sjunker av sin egen vikt. Eftersom du har påsvetsade järn i 45 greders vinkel behöver du inte fixera järnet mer än vad betongen gör. Då är det också lätt att få det i rätt höjd och man kan enkelt mäta från framsidan av formen så att det hamnar där det ska.

Du måste ju ändå göra fasningen upp till järnet (för att vattnet ska rinna av) medans betongen är halvfuktig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.