Hej!
Se bild! Här var tidigare en källarnedgång, som bestod av en betongplatta på marken och en mur på varje sida samt en trätrapp. Murarna var dock på väg att rasa, så därför togs de bort.

Så här jag tänkt att göra:
1. Sätta dit en golvbrunn och ett avloppsrör som ansluts till dräneringsröret.
2. Lägga på makadam.
3. Göra en gjutram av trä och armera.
4. Gjuta en ca 10 cm tjock betongplatta.
5. Bygga upp två nya murar, samt en mur mellan de två "huvudmurarna" längst bort från dörren och armera allt ordentligt. (de kaserade murarna var ej armerade!)
6. Fylla på dräneringsgrus närmast muren och sedan jord med en fiberduk emellan.

Vad tror ni om detta?
Kan jag använda en golvbrunn av plast?
Skall jag ha någonting mellan makadamen och betongen?
Skall jag lägga ett dräneringsrör även längs med murarna och ansluta till det befintliga?
Vad skall jag bygga murarna av?
Borde jag mura en trapp också, eller kan jag använda en trappa av trä som förut.

Tacksam för idéer och synpunkter!
Jan-Erik

• Källarnedgång.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det är bättre med en spygatt än golvbrunn. Du kan gjuta direkt på makadammet. Dräneringsrör får man aldrig för mycket av. Murarna kan du antingen gjuta. mura med leca eller betongsuggor. Vilken trapp du vill ha beror ju på hur mycket jobb du vill lägga ner på den. En gjuten håller antagligen betydligt bättre men tar betydligt mer tid (och pengar) att göra. Hoppas jah har hjälp dig lite på vägen

I en gammal tråd i ungefär samma ämne var det någon som hade beställt en järntrappa från en smidesverkstad. Var inte så hemskt dyrt har jag för mig men knappast gratis heller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.