DT
DT: Markarbetet för carport-bygget är klart, fyllde upp med 30 kubik 0-90, jämnade till med 10 kubik 0-16 och paddade. Sen 3 kubik 16-32 (makadam) där plattan till förrådsdelen ska vara och paddade. Räcker det med makadam eller ska jag jämna av med fingrus/stenkross där kantelementen ska ligga (eller över all makadam)? I framkant ska jag ha 4 plintar. Nu när det är uppfyllt med 0-90 och
0 svar · 3,9k läst
B
B6304S1: Humulus: Jo då, jag har sökt radonbidrag, men tilldelningen för 2007 var slut redan runt september... Men ansökan går automatiskt vidare till 2008 års tilldelning, så jag borde få radonbidraget utbetalat då istället! Men tack för tipset ändå! vandenHoogen: Stämmer bra, jag har en 960 från 1995 :)- Mvh. Kim
9 svar · 6,4k läst
J
jonas_moller: Hej på er, Har precis rivit ner alla väggar i källaren in till putsen och i ett av rummen så hade den tidigare husägaren satt isolering (frigolit) direkt mot ytterväggarna, vilket reulterade i att jag fick knacka bort stora stycken med puts som var ganska fuktig. Nu när denna varit borta i ett par veckor så är väggen väldigt torr och fin och fukten berodde förmodligen på att det inte
0 svar · 3,0k läst
S
shootking: Glömde ett par saker: grävhjälp 5000:- Whiskey till polarna som har hjälpt till 1000:- :D /Jens
15 svar · 12,0k läst
C
concon: c-bruk eller putsbruk. har du förslammat kan du ju dra på det med bredspackel men annars ska det ju kastar på och det kan ta några säckar innan knixet kommer:)
23 svar · 24,1k läst
mångstekta
mångstekta: hej Jag tror inte det har så stor betydelse på isolerings effekten på 150 och 120mm betong... ja menar blir det kallt så finns det ju mer "material" som blir kallt om du har 150 och då tar det ju längre tid att få det varmt så jag skulle sattsa på mer isolering lr så mycket det går 100mm betong borde ju räcka om du bara ska ha en vanlig personbil stå där
5 svar · 4,9k läst
pgillner
pgillner: Skall gjuta en platta i min carport för att senare klä in tll ett garage. Hade tänkt hålla minst 5-7 gradet på vintern. Nu till frågan, med 100-120 mm betong-platta kan jag få in 70 mm isolering under (hitter inte gräva ut mer). Tillför dessa 70 mm isolering något eller skall jag istället satsa på 150 mm betongplatta? Om jag väljer 70 mm isolering, kan jag ej heller lägga omlott
6 svar · 4,8k läst
·
D
d_leso: tack för svar..men nu är plattan gjutten, så vi får se hür det går :) http://www.facebook.com/photo.php?pid=301363&l=e9466&id=749822423
2 svar · 3,0k läst
M
mape366: Kan jag fixera grunderna med varandra genom att fästa armeringen i den gamla grunden med axpanderbult? Hur gjuter jag upp grunden då? Är det lämpligt att använda isolerade kantelement och cellplast och sedan gjuta en platta lika som man gör med platta på mark och sedan bara mura med leca från den upp till rätt nivå?
10 svar · 3,8k läst
C
concon: tala med betongstationen om väderförhållandena. där finns goda råd. fast värme i betongen är som sagt att rekommendera+ någonslags av accelerator=tillsats som lanske då några procent snabbcement och luft. luftporbildande medel som membran saltsyra eller krympspärr eller primer av något slag behövs inte i denna kylan mvh
4 svar · 8,0k läst
Snailman
Snailman: Har en sommarstuga som står på berg, först har all jord skrapats dän, sedan har det gjutits plant ca 70cm brett och sedan murats upp betonghålsten, så det är dels runt ytterväggarna och dels en i mitten av huset, sedan bjälklag ovanpå detta, krypgrunden har sedan fyllts med leca för att inte luften ska kondenseras mot det kalla berget.
16 svar · 5,8k läst
I
Ingper: Jo, det blev enligt skiss och ungefär så som Ni beskrev. Plattan är klar sedan någon månad och blev kanon, nu är jag "högre upp" i projektet.....
6 svar · 12,5k läst
·
Snailman
Snailman: om du trycker på redigera, så finns det i slutet en funktion för att radera inlägg, denna möjlighet försvinner efter ett par dagar.
4 svar · 3,4k läst
C
concon: men hur ser din mark ut där du ska bygga då?
12 svar · 19,5k läst
C
concon: bort med plasten
6 svar · 5,0k läst
C
concon: bara bila bort tillräckligt mycket och putsa igen. men var nogrann
1 svar · 3,4k läst
C
concon: hoppas att det är någon slags rapid de har lagt. ibland är det så att det brinner för fort och då har man som gjutare ansvaret att låta beställaren veta att han/hon behöver eftervattna ifall man inte lägger membran av något slag vilket jag kan tycka att de borde ha gjort. för att stå för hela eftervattningen skulle plattan bli en dyr historia för beställaren. beroende på vädret
5 svar · 8,5k läst
·
C
concon: sundolit har i vanliga fall god kvalite'. skanska använder sej nästan enbart det märket. menjag satte med en villaform av sundolit med någon konstig fasat av pålimmat laminat. tydligrn så gjorde limmet att frigoliten expanderade då det varma limmet lades på och sen blev det konstigt. det man kan göra är att lägga 45*95 regel på utsidan och sen spänna den med armeringsjärn på
6 svar · 4,7k läst
A
anaitis: "grundplattor btg 250A" betyder att betongkvaliteten är K250, ett begrepp man hade då. 250 stod för hållfastheten. "A"-et har jag nog glömt vad det betydde. På din huvudfråga om man gjorde plattorna 250 mm tjocka är svaret: Säkert var det så!
3 svar · 3,0k läst
M
mdredfox8: Ska bygga ett hus med torpargrund (109kvm). Ska ha 1/3 grunden med källare. Det är 300 kubik massor att köra bort efter sprängning. Grunden blir ca 240 i framkant och 80 bak. grunden ligger på kortsidan ner mot vägen. Är det rimligt att detta kostar ca 600000:- ??????? Någon som har lite koll på vad det kostar? Tacksam för hjälp
0 svar · 3,4k läst
C
coss: Vi har ett småab hus frn 74. Finns massor av dessa hus. Kappilärbrytande, betong, sand, plastfilm, cellplast, spånskiva, golv. (kan vara omvänt med sanden och plasten) Det är en känd riskkonstruktion importerad från staterna. Doch hade Jänkarna redan förstått riskerna och bytt teknik när vi svenskar fick upp ögonen och byggde hej friskt och gärna statligt subventionerat på den
12 svar · 6,0k läst
S
steelis: [citat] Tvättad makadam har jag ju såklart...
3 svar · 3,6k läst
S
Spoon195: Jag har dålig koll på vad det skilljer i värme förlust, men gjorde beslutet att bygga i leca när jag gjöt min garage grund.
4 svar · 4,4k läst
G
gromit42x: Beror ju lite på vilken byggnadsteknikman använt men det ser ut som om det är tegelfasad och det är generellt bra. Sen kan den ju sitta utanpå en trästomme (bra) eller lättbetongstomme (mindre bra om den innehåller radon). Vad gäller grunden så är den antagligen som på min kåk murad i betonghålsten på en ram/platta gjuten direkt på berget. Huruvida det är ett problem eller inte
3 svar · 14,4k läst
·
W
Watchmen: Finns 2 enkla lösningar till detta. 1. Gjuta in långhylsor med spikkrage på så är inget ivägen. 2. Borra i långa expanderbult eller slagankare
3 svar · 3,3k läst
C
Chrille74: Hej allihop! Jag har en fråga angående dränering av en krypgrund. Skall försöka förklara mitt problem: Jag skall installera en avfuktare från Anticimex och håller nu på att ta bort allt organiskt material och gammal jord och makadam. Det finns dränering dragen som ligger precis under grunden och den fungerar (har testat att hälla vatten i rören och det rinner ut). Problemet är att nu
0 svar · 4,3k läst
S
sollentuna: Bygget har startat! Plattan är gjuten. Väggarna är byggda med skalblock som vi gjutit i. Nu formsätts valvet med Peva45. Har inga bilder att lägga ut, men bor du i närheten av Sollentuna är du välkommen förbi och titta.
9 svar · 14,0k läst
L
lp75: Hej, Funderar om man skulle kunna avfukta två grunder med en avfuktare typ munters. En grund är ca 60kvm, där skulle avfuktaren monteras. Sen skulle jag dra två isolerade spirorör till angränsande sovstuga på 25kvm. Stugorna sitter ihop med en altan, så rören skulle dras under altan ovan jord för att inte få en krök där vatten kan samlas. Tanken vara att blåsa över lite torr luft
0 svar · 3,8k läst
C
concon: det som är noga med höjder är oftast om man hindrar sikten för en granne annars är det inget stort problem. gjöt 2 plattor på ekerö och där är dom noga men jag kunde höja med en meter ändå pga att sprängaren inte hade sprängt nog. mvh
7 svar · 6,3k läst
C
concon: finns ett 3-e sätt och det är att såga en skåra dit du vill att det ska ringa ut
23 svar · 21,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.