Lite nyfiken på vad ni andra fått gett för eran platta?

Jag har nu gjutit en villa platta på 175kvm och ett garage på 60kvm. Båda plattorna har golvvärme och till villan har jag även köpt golvvärme och kassetter till ovanvåningen som ingick i det totala priset. Till villan har vi gjutit med svartbetong eftersom vi skall ha synligt betonggolv i stora delar av villan! Blev för övrigt skitballt när man slipade den. Den svarta betongen kostade dock ca 50% mer än vanligt betong. Har L-element på 400. Alltså 300mm cellplast.

Detta har vi fått för 240.000 kr. (175+60 = 235 kvm totalt). Alltså ca: 1000kr/kvm

Vad har ni andra betalat?
Man har ju bara en aning om hur man ligger till i prisbild, men jag tror vi fått till ett hyggligt pris.

//DVE

Verkar vara ett extremt bra pris.

Ingick markarbeten och fyllnadsmassor etc i det där priset? VVS?

Grävarbetet har vi gjort själva genom släkting och även VVS:en.
De jag är lite nyfiken på är hur mkt (ev) vi sparat?

//DVE

Det låter som att du har fått ett pris på vad det skall kosta när man handlar upp de olika delmomenten själv. Jag betalade 870:- kvm inkl moms för själva plattan med 30 cm cellplast. Fast då hade jag inte svartbetong. Rörkillen samt markarbeten tillkommer.

Handlar man upp allt tillsammans så brukar det sluta på mer. Jag har sett priser på över 2000:- per kvm för en platta med golvvärme och VVS.

Det blir väl så nu när byggbranschen är glödhet. Helt sjukt!

Jag betalade 520 kr/m². Fast då är det ingen golvvärme och bara 20 cm isolering.

Gjutningen kostade 78' (betongen stod för 50') för 310m2. Isolering (200mm) och kantelement 50', armering 20', golvvärmeslang 8'. Summa 664kr/m2 PLUS markarbeten. Då är allt arbete utom gjutning&slipning gjort själv... det lönar sig att upphandla separat om man har tid!

Vi ska bygga en 11/2 plansvilla med suterängdel i höst. Har nu fått pris på en murad källargrund 2,6m med isolerad bottenplatta för golvvärme. Ungefär halva utrymmet blir ett dubbelgarage och resten gillestuga/relaxavdelning.

Fått ett pris på 295.000:- inkl. invändiga murade väggar/stålbalkar som ska bära upp huset, schaktarbeten tillkommer ca.75.000:- och extra fylln.material ca. 50.000:-.

Är detta ett rimligt pris i Boråstrakten?

Vi ska bygga hus och garage på 155+50 kvadrat och ha 300mm isolering i bostadshuset och 200mm isolering i garaget. För detta får vi betala 1750:- per kvadrat för huset och 1350:- för garaget.
Då ingår inga VVS arbeten utan dessa tillkommer. Det ingår 200mm fyll under grunden så den totala höjden blir 600mm. Vi kommer ändå få fylla med 700 ton under detta och priset för det är 135000:-. Totalpriset landar på 473750:-.........bara att bita ihop

Vad är svartbetong? Jag trodde den vanligaste lösningen om man vill ha synligt betonggolv inne vara en vanlig grund och ett gjutet innegolv? Hur slipade ni det sen? Behandling?

Hade inte en tanke på att gjuta golvet två gånger som du skriver, så att säga så för mig var tanken att färga betongen redan från grunden.

När vi beställda våran betong från Betongcentralen i Visby så blandade dom i färgpigment i satsen. Efter gjutning så köra jag med helikoper och var då ganska nogrann för att få ett så bra resultat som möjligt. Körde både med skiva och med vingarna.
Sen hyrde jag en (tror de heter) koromantslip från Cramo. En maskin som man "tankade" med vatten och sen körde. Jag drog över golvet två gånger med den, sen var jag nöjd. Hade jag gjort mer så hade mer av stenen i betongen kommit fram och plattan hade fått ett mer marmorliknande utseende. Men nått marmorgolv vill vi inte ha, så två varv med slipen räckte.

Hur vi skall gå vidare nu, är ännu inte exakt klart. När huset är färdig byggt så kanske vi tar in en firma som får slipa det blankt. Och alt behandlar med nån form av klarlack så golvet blir blankare och tål väta och slitage bättre. Måste ännu höra med några golvläggare vad dom tycker verkar vettigt.

Här under ser du skillnaden på färgen i betongen. Den svartbetongen räckte inte till hela villaplattan men den räckte väl till den delen av villaplattan som blir synlig. Så delar av blivande tvättstugan fick vi här skarva med "vanlig" betong...

p6110202_1181726615.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.