2 186 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Krypgrundsproblematik
Har sannolikt en krypgrund på mitt hus. Det är inte bekräftat att det är en krypgrund men det verkar så. Har ej hittat någon lucka som man kan ta sig in i. Golven på nedervåningen är kalla och det luktar lite jordkällare. Vi skulle vilja göra denna våning mer beboelig (idag har vi hall, och arbetsrum där, vill på sikt inreda till ett sovrum).
Kan man bila bort betonggolvet på nedervåningen så man kommer ner i krypgrunden och sedan fylla denna med singel eller liknande, lägga på isolering, gjuta och slutligen avsluta med golvvärme? Tror ni att detta skulle ta bort jordlukten? Hade en dräneringsfirma hemma som hävdar att man inte kan bila bort betongbjälklaget då det är bärande.
Vilken firma kan man ringa för att göra en utredning om krypgrunden (om det är en sådan, vad man kan göra etc)?
Tack på förhand!
Kan man bila bort betonggolvet på nedervåningen så man kommer ner i krypgrunden och sedan fylla denna med singel eller liknande, lägga på isolering, gjuta och slutligen avsluta med golvvärme? Tror ni att detta skulle ta bort jordlukten? Hade en dräneringsfirma hemma som hävdar att man inte kan bila bort betongbjälklaget då det är bärande.
Vilken firma kan man ringa för att göra en utredning om krypgrunden (om det är en sådan, vad man kan göra etc)?
Tack på förhand!
Om det är betong ovanpå kryprummet skulle jag nog tro att du ska leta efter problemet någon annan stans. Kanske har du uppreglat golv på betongen som inte är fuktisolerade mot betongen, eller ingjutna reglar under väggarna. Det är nog läge att kalla in proffs att göra en utvärdering av var du har dina problem.
Det kan vara så att gjutformarna i trä fortfarande ligger kvar i krypgrunden. Om fuktigheten är hög ruttnar dessa snabbt och ger ifrån sig lukt. Jag tror på att göra ett litet hål för en lucka i krypgrunden, t ex under trappen eller liknande. Jag ser inte att det bör påverka bärigheten i konstruktionen. Har du några ventiler på sidan av huset? I så fall tyder det på krypgrund.
Klicka här för att svara