Grund & Markarbeten
paddeman: [citat] Tack för svaret! Under ligger det grus, sand eller vad du vill kalla det .. :) En ny kaka bygger 50cm? Isåfall måste jag ner en bit till för att behålla den fina takhöjden på 240 som är idag .. Hur gör man under väggarna? Eller där gör man inget?
kabo80: Fuktmätaren visade ingen indikation på fukt någon stans..........
hakaninorr: Måste all matjord under den blivande betongplattan bort, eller räcker det att man har grävt bort så pass mycket att man får plats med 30 cm makadam? Låt säga att jag vill ha 10 cm betongplatta på 10 cm cellplast men kantförstärkt 20 cm platta runt om, ska man då fylla med extra 10 cm cellplast eller 10 cm makadam i mitten?
Kodax: Min bror är på väg att bygga upp en timmerstomme. Stommen är en ny och gjord i maskin av firma. 120mm tjockt timmer. Ska byggas en plintgrund nu. Enligt säljaren ska plintarna vara 180cm mellan varandra. Nu funderar vi på hur ska man göra? Ska man bygga plintar och en ram av reglar/åsar och ställa stommen på? Eller ska man ställa timret direkt på plintar, sätta plintar och och göra
dysjön007: tack för dina ord. jag har beslutat att dom ska jag göra det mesta å sen försöka köpslå om olika arbetsbyten typ ta bort vägen och sätta upp en limträbalk iställe för att bygga upp och återställa köket blir ju spännande och se hur det går för mig med förhandlingarna med försäkringsbolaget och byggfirman
Mats: Beroende på vad du har under så funkar det fint med duk och sen bara på med 0-16 Det packar mer än väl för den tjockleken
Second: Alternativt kan man väl använda sig av fiberduk för att inte materialen skall blanda sig. FIberduken är även dränernande så det skall (teoretiskt) inte bli problem med regnvattnet. Dock bör man vara medveten om att fiberduk har som egenskap att kunna töja upp till 50% så behöver man förstärkning blir det nog geonät eller något i den stilen. Just det: Jag har singel, dock påväg
laarsbandage: Då rekommenderar jag ett förstärkningslager(0-90 eller 0-150) på 40 cm och 10 cm bärlager(0-32) uppe på det. Det är dimensionen på en mindre väg. Sen vad du vill ha i toppen är ju en smaksak. Antingen har du grus eller så finns det plattor eller asfalt. Singel kanske?
Mikael_L: Panna och acctankar väger förvisso inte så väldigt mycket. Det kanske inte behövs någon jättekraftig platta. Allt beror mest på underlaget. Jag skulle avlägsnat allt ev organiskt material först, sen grävt ner till 35-45 mm under önskad nivå på det färdiga golvet. På detta lagt 15mm 8-16 och packat det så gått det går. Det är kanske krångligt att få in en padda där, man kan
turboforssen: vi har nyligen köpt ett hus som vi tänkte så småningom dränera och kanske isolera källaren men problemet är att ena kortsidan är krypgrund och marken sluttar från kryprundssidan mot källaren själva källarväggarna ska inte va några större problem. men hur ska man göra med källarväggen som är mot krypgrunden ??? och hur ska man lägga dräneringsrören vid krypgrunden ??? vågar
Dalpilen: Hej, Skall bredda min garageplatta med 3,3m, har sökt runt i forumet men inte fått något klart svar på hur jag skall lösa problemet. Förutsättningar, plattan ser ut som på bilden (från boken Bygga grund Per Hemgren) [bild] Är det någon som har tips på hur jag går tillväga? Skall jag bulta fast armeringen till den nya delen i den befintliga plattan eller skippa detta och ha en slags
dosken: eller fungerar den här bilden istället? det blåa något till höger i bild är hålet för dräneringsröret ner i källaren [bild]
danne.sk: Har en garageuppfart som den tidigare ägaren haft oljeläckage på så bindemedlet har lösts upp litegrann så det blivot gropar och sprickor samt att det sjunkit mot garagets betongplatta som jag vill jämna ut. I de tidigare trådarna i detta ämne så har det pratats om kallasfalt som jag provat, Biltemas & Julas Hard Head men detta var bara skräp. Härdar aldrig och är alldeles för grovt
PW72: Hej och tack för svaren. Jag har också läst 2000 - 2500 kr/lpm vilket skulle gjort det dyrt om det bara var det. Däremot har jag ingen aning om vad priset borde ligga på dels för sänkningen av marknivån inkl isolering och fyllnad med grus samt byte av vatten + avlopp. Sen undrar jag om det här med stenkistor för dagvattnet brukar vara inräknat i löpmeterpriserna man ser på olika
Mattias_Maria: Hej, Vi har ett hus som i från början är byggt med källare. Rrunt 1985-86 byggde dåvarande ägare ut huset. Den nya delen står på torpargrund. Grunden är kostruerad med extremt grova järnbalkar och plintar ner i backen. Sedan har glappet (sockeln) täckts med någon form av skivelemet som nedtill har en 8-10 cm klack där isoleringsskivor kan kilas fast. En av dessa formelement har nu
naggen: Fått svar från markentreprenören nu. Han tar 500kr per kvm som man väljer extra. Rimligt med andra ord?
laarsbandage: "Och som sagt har ni berg under så räcker det med förstärkningslagret" Bärlagret ska det givetvis stå =)
bengan24: ÄC-Konsult i Eskilstuna. Marton Larsson Kommer ej ihåg priset dom tar. Dom gör jobb i Västmanland också.
Danne12345: Tack för ditt svar. Angående stabiliteten. Om jag gjuter en plint så blir väl den belastade ytan mycket mindre än om jag har två lecablock i varje hörn? Vad är det för skillnad med lecablock som står på grus eller en plint som gör detsamma? Jag tänker på fukten då. Avsåndet till marken blir ju detsamma så fuktproblemet blir väl likadant? Eller är det någonting annat som gör
Blindnit: Tycker med grönt. Borde hålla bättre med ifall du slipper en knäck mitt på.
fn76: Här hittar du bra info http://www.uponor.se/Solutions/VVS-for-hus-och-hem/Local-Heat-Distribution/Uponor-Quattro.aspx . Jag röstar på Matti_75 förslag, inget krångel. Böjradien på en quattrokulvert är ca en meter så gjut inte in några tomma avloppsrör och tro att du kan dra i något i efterhand. Det ska ju isolering runt rören också. En färdig kulvert är bästa alternativet.
prototypen: Läs denne TS:s problem http://www.byggahus.se/forum/golv/170047-fylla-pa-golv.html Protte
torparn2: Ska bygga ut sommar stugan med en inglasaltan. Vi ska mura upp grunden och sen regla upp med vanliga reglar inte tryckta, sen är inte tanken att vi ska ha någon värme i rummet men det kan komma på tal senare. Så nu tänkte jag att vi isolerar golvet så det är klart för det önskade heltäckningsmatta i uterummet och då tycker jag vi sätter golvspån direkt. Så nu e frågan om jag ska
kristian.larsen@inspecta.: hmm har inte kollat radonet ,men jag ska kolla det där me radonslangarna, för övrigt rinde jag en rutinerad besiktningsman som sa att markduk under makadamen är inte så gammalt påfund, men att det förutom att det håller borta finfraktioner så håller det ihop formen lite så att man utan duk har lite större risk för sättningar ,men ja ska ju inte bo i källaren så lite sättningar
laarsbandage: Det är väl bara att larva över högen isåfall =) Du väljer ju givetvis själv vilket sätt. Jag vet ju inte hur det ser ut nu(på bilden ser det inte lättarbetat ut). Med maskin får du snabbt dragit till allt och du kan även använda till att lägga ut gruset. Lycka till! Fredrik
MangeK: Borde det inte finnas risk att fukten söker sig åt dom öppningar som finns? Det blir ju öppet åt sidorna och där ligger bjälkarna mer eller mindre emot jorden....